2023-01-24, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Jeg tror første side i trusselbrevet er opprinnelig skrevet på engelsk, av én person.

Videre ser det ut som en annen person har forklart hvordan løsepengene skal betales, men at denne har oversatt en opprinnelig norsk (evt svensk/dansk?) tekst, til dette tilgjorte språket (norsk/svensk/dansk-ish).

+ at person nummer 2 har omgjort teksten på første side. Muligens kan ett par avsnitt, lenger nede i trusselbrevet, også ha blitt omgjort av person nummer 2, fra en opprinnelig engelsk tekst, skrevet av person nummer1.

Det kan tyde på at en bestiller har skrevet første side (+ avsnitt), og at person nummer 2 er vedkommende med kryptokompetanse.

Person nummer 2 (med kryptokomprtanse) fremstår mer rotete i sitt oppsett.

Kan eventuelt forsåvidt være person nummer 1, som har omgjort språket etterpå denne har mottatt betalingsoppsettet.

Men jeg synes det fremstår litt som at disse avsnittene lenger nede i brevet, ikke er plassert like pent og pyntelig, som person nummer 1 hadde sett for seg.

Likevel kan det heller ikke utelukkes at alt er skrevet av 1 person, men at denne er mer strukturert på noen dager, og mindre på andre dager (dvs brukt flere dager på å lage trusselbrevet).

En person i ubalanse? En GM med et psykologisk motiv?

Trusselmailene har jo også tydet på at forfatteren er mer aggressiv i den ene mailen, ifølge eksperter som har analysert disse mailene.

God analyse av trusselbrevet.
Citera
2023-01-24, 02:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokadu
Tenker mitt om det. Mye lede i retning av også i denne saken.

For eksempel hva da?
Citera
2023-01-24, 02:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kokadu
Kan nok hende at sjefen selv har andre planer for bedriften slik at hun slipper dette svimlende ansvaret. Tror han vet å kunne by på store overraskelser.
Jeg ser ikke helt hvilket motiv TH skulle ha, for at han skulle ha interesse av at hans egne barn ikke skulle arve "kongeriket".
Citera
2023-01-24, 04:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Jeg ser ikke helt hvilket motiv TH skulle ha, for at han skulle ha interesse av at hans egne barn ikke skulle arve "kongeriket".

Ikke godt å si hva stiftelsen futurum er til da.
Citera
2023-01-24, 04:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slettsnoken
Her er ingen i familien skremt, de er kun bekymret for livstidsstraffen som venter. De har full kontroll på sannheten, og at det ikke finnes utenforstående kidnappere/drapsmenn. Alt er skuespill og manipulasjon etter en nøye plan A, B, C osv.
Det er ikke andre enn teh som kan knyttes mot sv siste døgnet før aeh ble borte. Hvilken informasjon ru har videreformidlet og hvor han hentet den fra er interessant. Det må være en mellommann som skaffet til veie falsk id fra kriminell person. pss har feks solgt id til ukjent x og den i ett eller flere ledd til slutt havnet hos mellommannen. Ikke enkelt å nøste opp i når alt er kryptert.
Citera
2023-01-24, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Jeg oppfatter brevet skrevet av HHB2 som ektefølt.

Jeg tror også at hensikten fra TH/Kihle var å vise hvilke følelsesmessige påkjenninger HHB2 ble utsatt for i møte med politiet. Derfor ble ikke brevet redigert eller korrigert etter at det ble skrevet.

...
Jeg oppfatter at brevet ble offentliggjort for å skape sympati for datteren, de voksne barna og hele familien. TH inkludert.

Og samtidig en anklage mot politiet.

Det var og min første reaksjon når jeg leste det og lurte veldig på om det virkelig kunne være sånn.

Leste det igjen grundig forrige dagen å fikk egentlig mest lyst til å plukke det fra hverandre setning for setning. Det er noe som skurrer veldig i samtlige av de 7 punktene når jeg leser på nytt nå. Det hele virker veldig forskrudd og kontrollerende, ikke bare er det en anklage mot politiet men et angrep på politiets arbeid som helhet. Jeg kan bare tenke meg at brevet er et interessant tilfelle for psykiatrien.

Vedrørende barna og hvorvidt, hvordan og hvor mye de er involvert kan det være greit å huske at de 3 stykker. Veldig mulig scenarie her at det lett kan være 2 mot 1 også i avgjørelsen om publisering. Med det mener jeg at om 2 er kjent med TH's skyld om det så bare er mistanke så vil den tredje bli med på lasset om å tåkelegge familiens hemmeligheter.
Citera
2023-01-24, 10:10
Medlem
Slettsnokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LH07
Det er ikke andre enn teh som kan knyttes mot sv siste døgnet før aeh ble borte. Hvilken informasjon ru har videreformidlet og hvor han hentet den fra er interessant. Det må være en mellommann som skaffet til veie falsk id fra kriminell person. pss har feks solgt id til ukjent x og den i ett eller flere ledd til slutt havnet hos mellommannen. Ikke enkelt å nøste opp i når alt er kryptert.
Alle barna hadde full tilgang til huset, og den som betjente AE’s telefon etter 0856 kjente sønnen godt.

All kommunikasjon fra AE’s telefon, oppringing til eldstedatter 0906 som ble avbrutt, sms til samme 0910 og samtale med sønnen 0914, tyder på familietilknytning. (merk 4 min mønster)

RU var bare en nyttig idiot, uvitende brukt til krypto-alibiet. Han ville garantert blitt avslørt under operasjon Frank.

Alt var nøye planlagt, og det som ble anskaffet er usporbart, sko, strips, kopipapir, og selvsagt også falsk id.
Senast redigerad av Slettsnoken 2023-01-24 kl. 10:18.
Citera
2023-01-24, 12:10
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Alle barna hadde full tilgang til huset, og den som betjente AE’s telefon etter 0856 kjente sønnen godt.

All kommunikasjon fra AE’s telefon, oppringing til eldstedatter 0906 som ble avbrutt, sms til samme 0910 og samtale med sønnen 0914, tyder på familietilknytning. (merk 4 min mønster)

RU var bare en nyttig idiot, uvitende brukt til krypto-alibiet. Han ville garantert blitt avslørt under operasjon Frank.

Alt var nøye planlagt, og det som ble anskaffet er usporbart, sko, strips, kopipapir, og selvsagt også falsk id.

Eldstedatter peker seg ut her, ved å ikke ha vært i muntlig telefonkontakt med sin mor den morgenen/formiddagen.
Hun bor i tillegg i gangavstand, og kan ta seg fram til huset til fots, kanskje uten å bli fanget opp på et eneste kamera.
Citera
2023-01-24, 12:29
Medlem
Slettsnokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Eldstedatter peker seg ut her, ved å ikke ha vært i muntlig telefonkontakt med sin mor den morgenen/formiddagen.
Hun bor i tillegg i gangavstand, og kan ta seg fram til huset til fots, kanskje uten å bli fanget opp på et eneste kamera.
Kanskje, kan være derfor telefonen ble brutt. Hun var ikke hjemme med telefonen sin, og kunne derfor ikke svare.

Edit: At hun ringte til seg selv for å gi et skinn av alibi.
Senast redigerad av Slettsnoken 2023-01-24 kl. 12:32.
Citera
2023-01-24, 12:45
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Kanskje, kan være derfor telefonen ble brutt. Hun var ikke hjemme med telefonen sin, og kunne derfor ikke svare.

Edit: At hun ringte til seg selv for å gi et skinn av alibi.

Det er en mulighet man ikke kan se bort fra, nei. Men å bevise det kan nok være vanskelig.
Hun er vel kanskje den i nærmeste familie som har frekventert åstedet mest i forkant, gitt
at hun bor svært nært. Tar ikke mange minuttene å gå.
Citera
2023-01-24, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agvvv

Vi har kun sett bildet av et avtrykk. Er det dette avtrykket de snakker om, så er det i 1.etasje. Gitt at opplysninger fra kilder her inne som har vært i huset stemmer. Men hvorfor bevege seg mer enn nødvendig? Jeg tenker vi snakker om entreen og gjestetoalettet. Valpen ble stengt inne bak en dør. En valp stenges gjerne inne hvis det ringer på døren, da er det sannsynlig AE som har gjort det. Hvis MGM har stengt den inne, så er det for å "jobbe" i fred. AE kan da ha befunnet seg på toalettet. Men ville det være naturlig å benytte et slikt toalett fremfor hovedbadet? Slippe trappen opp er jo kanskje greit når du er gammel. Eller har hun flyktet inn dit fordi det har oppstått en truende situasjon? Ringte det på, hun åpnet og ble overfalt vel inne, men klarte å flykte inn på toalettet i gangen? Ukjente GM ville ikke risikert å liste seg inn tror jeg, da kunne hun ha hørt lyder, og ringt noen, eller flyktet ut andre veien, man ser det er en stor dør ut mot baksiden. Planen var nok å få henne ut i entreen. Spørsmålet er om hun kjente den som overfalt henne. Og når hun den truende situasjonen oppsto. Hvis TH står bak alt selv, og har planlagt i måneder, hvorfor skape et så uryddig og makabert åsted? Hvis tanken var å peke på profesjonelle kidnappere, var det da nødvendig med spor etter kamp? Kan politiet ta feil. Kan det ha skjedd i affekt, og blitt konstruert på strak arm? Eller ble planen framskyndet, så vi ser litt av begge deler. Og fikk han i så fall hjelp av noen til å sikre alibi. Hva skal til for å få noen til å lyve om noe sånt på strak arm, og holde ut med løgnen over tid?
Citat:
"Hvis TH står bak alt selv, og har planlagt i måneder, hvorfor skape et så uryddig og makabert åsted? Hvis tanken var å peke på profesjonelle kidnappere, var det da nødvendig med spor etter kamp? Kan politiet ta feil. Kan det ha skjedd i affekt, og blitt konstruert på strak arm? Eller ble planen framskyndet, så vi ser litt av begge deler. Og fikk han i så fall hjelp av noen til å sikre alibi. Hva skal til for å få noen til å lyve om noe sånt på strak arm, og holde ut med løgnen over tid?"
.
Hvis det var slik at det var en plan som ble fremskyndet og hvis det var slik at noen løy, så hadde GM kanskje på forhånd informert om planen og avtalt med de som skulle lyve slik at han slapp å "få noen til å lyve på strak arm".

Hvis TH er skyldig og hvis han drepte AE i affekt (og det eventuelt også var planlagt), må han vel ha gitt beskjed på en ikke sporbar måte eller en ikke mistenkelig måte til den eller de som skulle lyve? Eventuelt ved å oppsøke den/de til fots? Eller eventuelt ved å benytte AEs mobil (og det for politiet skulle se ut som at det var AE som betjente mobilen)?

Brukte MB å ringe til AE den siste dagen i måneden hver måned?

Hvis det var viktig å utføre forbrytelsen den siste dagen i måneden: Har politiet sett på bevegelser og aktiviteter på bl.a. en 30.09.2018 og den 31.08.2018 og døgnene forut for disse datoene?

Citat:
Hva skal til for å få noen til å lyve om noe sånt på strak arm, og holde ut med løgnen over tid?
Hvis noen løy og hvis GM på forhånd hadde informert om drapsplanen og avtalt med de som skulle lyve slik at han slapp å "få noen til å lyve på strak arm": Ved at de visste om drapsplanen har de også begått en straffbar handling hvis de ikke gjorde noe for å avverge drapet, og det kan være grunnen til at de ikke forteller politiet om løgnene.
Senast redigerad av z-z-z 2023-01-24 kl. 13:47.
Citera
2023-01-24, 13:44
Medlem
Tilbake til start.

Var det ikke en her i tråden ganske tidlig som var nabo eller noe som skrev at det stod en tilhenger på TH`s tomt som var forsvant i samme tidsrom som AE?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in