2023-01-21, 10:23
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Är det här ens relevant? Ni tror ju ändå inte varken på Ugglan eller Hanna så vad spelar det förr roll mer än för er personligen?

Jag tycker det är högst relevant för tråden om en skribent postar motstridiga uppgifter. Men fågeln kanske har en bra förklaring.
Citera
2023-01-21, 13:36
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Ja, det stämmer. Bilen ska ha varit blodig m.m. Av det jag har hört, ska bilen senare - efter att ha rengjorts - ha sålts. Kommer inte ihåg här och nu, men jag kan kolla upp när det var. (Det var tydligen en hyrbil alternativt någon som lånat den.) Bilen ska ha haft några få olika ägare. Det är uppgifter jag fått. Jag kan inte svara angående sanningshalten i informationen.

Citat:
Ang. det jag fetmarkerat.

Hur vet du att MB har förnekat kännedom om bilen?

Hur kan du avgöra att detta påstående är 100% sant?

Till vem (förväntar mig inget/inga namn här) har han förnekat kännedom om bilen?

Citat:
Ursprungligen postat av PLX309
Uppgifter är beställda. Riksarkivet har långa kötider, så svar kommer inom cirka tre veckor, om Riksarkivet bedömer sin kötid korrekt.

Jag har precis raderat ett bamseinlägg om PLX309 där jag resonerade om vilken Toyota modell jag anser att PLX309 skall vara för att vara intressant.

Jag bollar istället den frågan till tråden. Vilken modell eller modeller skall PLX309 vara för att tråden inte skall kasta bort den som ointressant? Tid att diskutera är cirka 21 dagar... Jag har själv ingen som helst aning om vilken modell PLX309 är, så fäst inte avseende vid min profilbild.

Citat:
Bilen i Radbyn tillhörde PeNi och är alltså inte en hyrbil som B*unnhagen har tillgång till i centrum.

Den bil som Kvasta-Sara och Prinzezzan fått tips om har regnummer PLX309 och är en röd bil. Tipset kommer uppenbarligen från någon som har uppgifter om vilka bilar Toyota Center haft. Idén att någon "sett fel" på regskylten är makalöst naiv. Om någon sett eller råkat blanda ihop regnumret så att PLX809 blev PLX309 så skall man minnas att regskyltarna på denna tid hade över 17 miljoner möjliga kombinationer. Det betyder att chansen att få sju rätt på lotto är tre gånger högre än att minnas fel bilnummer och ändå träffa på en hyrbil hos Toyota Center.

Om felläsningen vore PLX308 vore sannolikheten högre eftersom Toyota Center kan ha tagit in två bilar i nummerföljd. Men den som läser på om hyrbilens historia vet att den först påstods ha lämnats in av en finländare i ett risigt skick. Om ursprungsberättelsen är sann, varför skulle då bröderna B*unnhagen inte känna till historien. Och framför allt, varför skulle inte polisen bli eld och lågor när de fick höra om en bil av rätt utseende med blodfläck?

Berättelsen är ungefär lika dum som Prinzezzans övriga berättelser. T.ex. om Anna som hör saker på Stadt och sedan sitter vid korsningen Marieforsleden/Ekuddenvägen och ser en tjej bli indragen i en bil men INTE rapporterar det till polisen. På samma sätt har Prinzezzan hört någon berättelse där BW skulle försagt sig om hur Helena tappat skon.

Prinzezzan saknar helt enkelt kritisk förmåga och tråden skulle må bra av att ignorera henne eller kanske fundera över varför hon tidigare tycks ha skyddat TuSt. Hon pekar aldrig på honom inte ens när han är som hetast i tråden - varför?

Du ser ju själv att Prinzezzan inte är så okritisk som du vill framställa det. Det översta fetade citatet var 14(!) dagar innan ditt första inlägg och efterforskningar. De tre historier du refererar till kommer då från Kvasta-Sara och inte Prinzezzan. Vissa tips är ju självklart fel, detta vet man ju inte från början. Hur många tips till t ex Polisen skulle komma in om kravet var att vetenskapligt klarlägga dessa utom allt rimligt tvivel innan man skickar in dessa till Polisen ?

Till bilen.
Men vem kan då ha lämnat uppgifter om denna bil PLX309 ? Det måste ju vara en snubbe som arbetat som just rekondare eller mekaniker. Det går ju inte att förkasta detta tips totalt när just denna bil av 1992 års modell var just en hyrbil/lånebil från Motortrend . Är det någon som kan komma i kontakt med dessa recondare och fråga dem ?

En hypotes:
Bilen ställdes undan i väntan på att Polisen skulle komma, detta förfarande borde skötts av chefen på plats: Servicechef :ThBr. Han ringde aldrig Polisen , körde iväg bilen till lackeringsfirma (för den var repig eventuellt bucklig) där man samtidigt bytte färg på den till röd. Kanske långsökt men vi behöver fundera kring detta, för detta tips går ju inte helt att förkasta som sagt.

Om den blev omlackerad och besiktigad som röd så borde väl detta dock ändrats i bilens regestreringsbevis. Samt kanske när också detta gjordes. Jag vet inte hur detta dokumenteras. Du som beställde hem handlingar om denna bil, hur såg det ut med detta ? Såg du i handlingarna att den hade röd färg ?

För övrigt är ThBr den GM jag kanske minst önskar (om man får uttrycka sig så) av de namn som finns i tråden för han verkar och verkade vara en schysst snubbe av det jag läst i tråden. Det står inget illa om honom i den.
Senast redigerad av IB03 2023-01-21 kl. 13:44.
Citera
2023-01-21, 15:43
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03

Till bilen.
Men vem kan då ha lämnat uppgifter om denna bil PLX309 ? Det måste ju vara en snubbe som arbetat som just rekondare eller mekaniker. Det går ju inte att förkasta detta tips totalt när just denna bil av 1992 års modell var just en hyrbil/lånebil från Motortrend . Är det någon som kan komma i kontakt med dessa recondare och fråga dem ?

En hypotes:
Bilen ställdes undan i väntan på att Polisen skulle komma, detta förfarande borde skötts av chefen på plats: Servicechef :ThBr. Han ringde aldrig Polisen , körde iväg bilen till lackeringsfirma (för den var repig eventuellt bucklig) där man samtidigt bytte färg på den till röd. Kanske långsökt men vi behöver fundera kring detta, för detta tips går ju inte helt att förkasta som sagt.

Om den blev omlackerad och besiktigad som röd så borde väl detta dock ändrats i bilens regestreringsbevis. Samt kanske när också detta gjordes. Jag vet inte hur detta dokumenteras. Du som beställde hem handlingar om denna bil, hur såg det ut med detta ? Såg du i handlingarna att den hade röd färg ?

För övrigt är ThBr den GM jag kanske minst önskar (om man får uttrycka sig så) av de namn som finns i tråden för han verkar och verkade vara en schysst snubbe av det jag läst i tråden. Det står inget illa om honom i den.

Fordonsfärg dokumenteras vid varje kontrollbesiktning.
Citera
2023-01-21, 16:59
Medlem
PLX309s avatar
Jag har tänkt om.

Följande saker bör beakatas
1) Riksarkivets uppgifter är sorterade efter registreringsnummer. Det betyder att man måste gå igenom en massa papper för att hitta en Toyota ägd av Motortrend vid rätt tidpunkt. Att någon skulle göra det för att djävlas är osannolikt.

2) Regnummer är viktiga i en bilfirma som har snarlika eller identiska bilar. I närtid används därför regnummer för att skilja bilarna åt och de anställda bör ha koll på de aktuella bilarnas regnummer, men bilarna kommer och går så det är högst osannoligt att en anställd på Motortrend efter 27 år minns en enskild bil utan att det finns någon anledning till det.

3) Färgen framgår inte av dokumenten jag fick.

4) Anhörig till den man som köpte bilen förnekar att mannen ägt en vit bil. Istället ger han/hon mig tre bilder (sökta på nätet) som till utseende och färg liknar tre bilar som mannen ägt ungefär 1992. Ingen av dessa är vit. Jag har lagt ut bilderna i länken nedan, men tyvärr blandade jag ihop bilderna. Den anhörige nämner att mannen köpte tre bilar efter sin hustrus död 1989. Den första var grå men den andra och tredje minns källan inte ordningen på. Jag har lagt ut texten fel i länken nedan. Det är alltså den gröna eller röda som är bil 2 respektive 3. Den röda bilen liknar dock den bil Kvasta-Sara ger länk till, därav min mening att bilen var röd.

Anhörigs röda bil:
https://imgur.com/a/ALRfsd4

Kvasta-Saras bil:
https://www.google.com/search?q=toyota+corolla+3+1992&client=firefox-b-d&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=TMRAkN2RYOWwIM%253 A%252C6MQo33XzLaSZTM%252C_&vet=1&usg=AI4_-kQQNPXenNW8MBZ23HJMf502aShyJg&sa=X&ved=2ahUKEwjdue KHnvbgAhXHJpoKHWzvB4YQ9QEwAHoECAQQBA#imgrc=TMRAkN2 RYOWwIM:
Källa:

Som synes är Kvasta-Saras bil lik den röda modell som anhörig lyckades leta fram. Att det inte är exakt samma modell skall nog inte övertolkas. Efter 27 år kan det vara så bra man minns...

Jag har därför börjat luta åt att Kvasta-Saras källa verkligen är en genuin person som menar sig minnas en vit bil med regnummer PLX309. Men den som letar i biluppgifter.se ser att äldre bilar inte sällan ligger i nummerföljd. Att Motortrend skulle kunna haft en vit Toyota något eller några nummer upp eller ner är därför inte alls osannolikt.

Men bilköparens anhörig var omedveten om att de skulle ha haft en bil av intresse för utredningen. Bilköparen var vid tiden för Kvasta-Saras tips till polisen svårt dement och det rimliga hade därför varit att polisen vände sig till den anhörige, men så har alltså inte alls skett eftersom den anhörige blev förvånad.

Jag undrar därför om det kan vara så att bilen trots allt är ommålad eller att regskylten flyttats till en röd bil och sedan sålts.

Så vitt jag förstår var inte bilfärgen noterad i papperen vid denna tid. Kanske har bilen sedan noterats som röd och polisen på slagning finner att tipset rörande en vit bil visade sig gälla en röd bil och därför arkiverat tipset. Vi var ju många i tråden som gjorde samma sak när färgen blev känd.

Jag skulle vilja föreslå att Prinzezzan eller Kvasta-Sara kontaktar polisen igen och påpekar att minnet av bilnumret tyder på att minnet om en vit bil med blodigt baksäte är äkta och bör tas på allvar. Påpekas bör även att bilen sedan är röd, enligt anhörig, en märklig omständighet som bör följas upp. Vilka bilar PLX??? hade Motortrend aktuell tid? Var någon av dem vit? Var någon av de andra röd? Kan en mer grundlig undersökning leda till resultat som kan leda till beslut om topsning?

Kanske var vi förhastade när vi avfärdade bilen. Kanske gör färgändringen bilen än mer relevant som spaningsuppslag.
Senast redigerad av PLX309 2023-01-21 kl. 17:03.
Citera
2023-01-21, 17:38
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Jag har tänkt om.

Följande saker bör beakatas
1) Riksarkivets uppgifter är sorterade efter registreringsnummer. Det betyder att man måste gå igenom en massa papper för att hitta en Toyota ägd av Motortrend vid rätt tidpunkt. Att någon skulle göra det för att djävlas är osannolikt.

2) Regnummer är viktiga i en bilfirma som har snarlika eller identiska bilar. I närtid används därför regnummer för att skilja bilarna åt och de anställda bör ha koll på de aktuella bilarnas regnummer, men bilarna kommer och går så det är högst osannoligt att en anställd på Motortrend efter 27 år minns en enskild bil utan att det finns någon anledning till det.

3) Färgen framgår inte av dokumenten jag fick.

4) Anhörig till den man som köpte bilen förnekar att mannen ägt en vit bil. Istället ger han/hon mig tre bilder (sökta på nätet) som till utseende och färg liknar tre bilar som mannen ägt ungefär 1992. Ingen av dessa är vit. Jag har lagt ut bilderna i länken nedan, men tyvärr blandade jag ihop bilderna. Den anhörige nämner att mannen köpte tre bilar efter sin hustrus död 1989. Den första var grå men den andra och tredje minns källan inte ordningen på. Jag har lagt ut texten fel i länken nedan. Det är alltså den gröna eller röda som är bil 2 respektive 3. Den röda bilen liknar dock den bil Kvasta-Sara ger länk till, därav min mening att bilen var röd.

Anhörigs röda bil:
https://imgur.com/a/ALRfsd4

Kvasta-Saras bil:
https://www.google.com/search?q=toyota+corolla+3+1992&client=firefox-b-d&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=TMRAkN2RYOWwIM%253 A%252C6MQo33XzLaSZTM%252C_&vet=1&usg=AI4_-kQQNPXenNW8MBZ23HJMf502aShyJg&sa=X&ved=2ahUKEwjdue KHnvbgAhXHJpoKHWzvB4YQ9QEwAHoECAQQBA#imgrc=TMRAkN2 RYOWwIM:
Källa:

Som synes är Kvasta-Saras bil lik den röda modell som anhörig lyckades leta fram. Att det inte är exakt samma modell skall nog inte övertolkas. Efter 27 år kan det vara så bra man minns...

Jag har därför börjat luta åt att Kvasta-Saras källa verkligen är en genuin person som menar sig minnas en vit bil med regnummer PLX309. Men den som letar i biluppgifter.se ser att äldre bilar inte sällan ligger i nummerföljd. Att Motortrend skulle kunna haft en vit Toyota något eller några nummer upp eller ner är därför inte alls osannolikt.

Men bilköparens anhörig var omedveten om att de skulle ha haft en bil av intresse för utredningen. Bilköparen var vid tiden för Kvasta-Saras tips till polisen svårt dement och det rimliga hade därför varit att polisen vände sig till den anhörige, men så har alltså inte alls skett eftersom den anhörige blev förvånad.

Jag undrar därför om det kan vara så att bilen trots allt är ommålad eller att regskylten flyttats till en röd bil och sedan sålts.

Så vitt jag förstår var inte bilfärgen noterad i papperen vid denna tid. Kanske har bilen sedan noterats som röd och polisen på slagning finner att tipset rörande en vit bil visade sig gälla en röd bil och därför arkiverat tipset. Vi var ju många i tråden som gjorde samma sak när färgen blev känd.

Jag skulle vilja föreslå att Prinzezzan eller Kvasta-Sara kontaktar polisen igen och påpekar att minnet av bilnumret tyder på att minnet om en vit bil med blodigt baksäte är äkta och bör tas på allvar. Påpekas bör även att bilen sedan är röd, enligt anhörig, en märklig omständighet som bör följas upp. Vilka bilar PLX??? hade Motortrend aktuell tid? Var någon av dem vit? Var någon av de andra röd? Kan en mer grundlig undersökning leda till resultat som kan leda till beslut om topsning?

Kanske var vi förhastade när vi avfärdade bilen. Kanske gör färgändringen bilen än mer relevant som spaningsuppslag.

Om regskylten flyttats till en annan bil, då stämmer inte chassinummer. Att bilen har fel identitet skulle upptäckas vid första kontrollbesiktning.
Senast redigerad av Sculley 2023-01-21 kl. 17:43.
Citera
2023-01-21, 18:03
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Om regskylten flyttats till en annan bil, då stämmer inte chassinummer.

Och detta hade då givetvis ha blivit avslöjat på nästa kontrollbesiktning. Eller för eller senare. Nu var väl inte Bilprovningen som endast fanns då, på något sätt så datoriserad på den första häften av 90-talet kan jag tänka mig. Besiktningsmännen hade ju inte dessa små handdatorer de har i handen numera , men det bör ju avslöjats ganska snart ändock kan man tycka. Jo.

Vi kanske får stryka då att reg. skylten flyttats. Ommålning är ett alternativ när bilen ändå efter dessa plåtskador som Kvasta-Sara berättar om. Då måste bilen ändå iväg till en lackeringsfirma för att rättas till. Ett annat alternativ är då att man fått fel på någon siffra. Givetvis ändå en märklig tanke att tänka när det i detta fall gäller något så viktigt och det blir fel, men det är ändå möjligt.

Om detta tips var rent hitte på kunde det vara vilket reg. nummer som helst bland miljoner. Detta råkar alltså vara ett reg. nummer som kommer från en hyrbil av 1992 års modell från just Motortrend i Mariestad. Alltså det finns ingen annan möjligt än att det är just en anställd/rekonderare på Motortrend som har lämnat denna uppgift.

Ja vi kanske skall samla oss kring detta och se om vi kan gå vidare då. Prinzezzan vad säger du om detta då ? Om vi kunde i alla fall få tag i de rekondarna då . Judaland hade du någon aning om vilka dessa var ? Jag tycker inte heller att vi skall outa dem här, självklart.
Citera
2023-01-21, 18:32
Medlem
Greenskys avatar
Tråden börjar bli lite löjlig nu.

!: Två överklassgrabbar i sina bästa åldrar mördar en tjej! Wtf!
2: Varför? Wtf!
3: Kör en lånebil?? Har dom inga egna?
4: Falskskyltar den! Hmmm.
5: Blodar ner och bucklar till den. Okay!
6: Lämnar in den på rekonditionering på verkstad! Wtf?

Hör ni inte själva hur osannolikt detta låter?

Åtminstone punkt 6 borde alla begripa att den punkten är helt orimlig!
Citera
2023-01-21, 19:17
Medlem
Citat:
Om vi kunde i alla fall få tag i de rekondarna då . Judaland hade du någon aning om vilka dessa var ? Jag tycker inte heller att vi skall outa dem här, självklart.
Har ett vagt minne om att jag kan ha sett åtminstone någons initialer, men om det var i tråden eller pm vågar jag inte svara på. Återkommer om jag vet något.
Citera
2023-01-21, 19:21
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Och detta hade då givetvis ha blivit avslöjat på nästa kontrollbesiktning. Eller för eller senare. Nu var väl inte Bilprovningen som endast fanns då, på något sätt så datoriserad på den första häften av 90-talet kan jag tänka mig. Besiktningsmännen hade ju inte dessa små handdatorer de har i handen numera , men det bör ju avslöjats ganska snart ändock kan man tycka. Jo.

Vi kanske får stryka då att reg. skylten flyttats. Ommålning är ett alternativ när bilen ändå efter dessa plåtskador som Kvasta-Sara berättar om. Då måste bilen ändå iväg till en lackeringsfirma för att rättas till. Ett annat alternativ är då att man fått fel på någon siffra. Givetvis ändå en märklig tanke att tänka när det i detta fall gäller något så viktigt och det blir fel, men det är ändå möjligt.

Om detta tips var rent hitte på kunde det vara vilket reg. nummer som helst bland miljoner. Detta råkar alltså vara ett reg. nummer som kommer från en hyrbil av 1992 års modell från just Motortrend i Mariestad. Alltså det finns ingen annan möjligt än att det är just en anställd/rekonderare på Motortrend som har lämnat denna uppgift.

Ja vi kanske skall samla oss kring detta och se om vi kan gå vidare då. Prinzezzan vad säger du om detta då ? Om vi kunde i alla fall få tag i de rekondarna då . Judaland hade du någon aning om vilka dessa var ? Jag tycker inte heller att vi skall outa dem här, självklart.

Innan bilbesiktningen blev datoriserad fick man lämna registreringsbevis med fordonsuppgifter till besiktningsmannen. Om nu bilen var så “het”, varför då inte bara elda upp den? Att lackera om en bil utplånar ju inga eventuella spår inne i bilen.
Citera
2023-01-21, 19:39
Medlem
Så vad skulle motivet vara ? Svartsjuka när Helena kramar en annan man utanför klubben?
Varför just denna natten ?
Helenas telefonsamtal och relationer ?
Hur rörde sig Helena på klubben ?
Kan hon ha avfärdat någon med för stort ego?

Hade gärningsmannen dåligt självförtroende?
Kontroll ?
Affekt och
Vad var syftet ?
Någon som var arg eller svartsjuk

Vad kan gärningsmannen gjort innan?

Läser gmn tråden idag ?

En impulsiv konflikt om vad ?
Våld ?
Om Helena va på bra humör är rimligast att det är gnm som känner vrede
Svartsjuka känns rimligt
Var gärningsmannen på samma fest som Helena ?

Sättet av de spåren som
Finns känns som en man som är stark och arg och bestämd
Var det någon typ av kamp ? Vad ville gärningsmannen uppnå med brottet ?
Citera
2023-01-21, 19:59
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:

Enligt den person som mottog detta tips, var uppgiftslämnaren en rekondare som ska ha tagit emot bilen. Jag vill inte lämna ut personen med namn här, men kan ge initialerna: A.E. Personen är i dag mellan 45-50 år och bor kvar i Mariestad med omnejd. Jag vill inte säga mer än så. Har dock fått den känslan att den här personen inte vill berätta om detta i dag.
Citera
2023-01-21, 21:13
Medlem
Citat:
Enligt den person som mottog detta tips, var uppgiftslämnaren en rekondare som ska ha tagit emot bilen. Jag vill inte lämna ut personen med namn här, men kan ge initialerna: A.E. Personen är i dag mellan 45-50 år och bor kvar i Mariestad med omnejd. Jag vill inte säga mer än så. Har dock fått den känslan att den här personen inte vill berätta om detta i dag.

Prinzessan försök att få tag på vederbörande det kan vara viktigt. exakt vilken bilmodell det var och färg. vad hen vet mer osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in