2023-01-20, 11:31
Medlem
IB03s avatar
Idag skulle Helena då ha fyllt 53 år. Jag själv har också hållit på exakt ett år i tråden denna dag . Fallet är dock fortfarande inte löst så vi får fortsätta jobba.

Jag fortsätter lite med GWs teori och jag har lånat hem "Ville Vingmutter". Jag läser då in bit in på s. 482, då Helena blir upplockad av två gamla vänner:

"Helena sätter sig i baksätet bakom föraren. Ganska omgående blir det tjafs i bilen mellan henne och den unge mannen som sitter bredvid föraren. Han har förslag om hur de bör fortsätta natten som Helena inte delar. Knappt trehundra meter från huset där hon bor, i höjd med gångstigen genom skogen, skriker hon åt föraren att stanna vilket han också gör. Helena hoppar ur bilen, dänger igen dörren, korsar vägbanan och springer in på gångstigen. Mannen som sitter bredvid föraren följer efter henne..."

Så, GW säger ju att Helena var på dåligt humör när hon lämnade Stadt- kärleksbekymmer som han säger. Om man går tillbaka tills innan hon skulle ut var hon på jättebra humör enligt Ulrika. När hon är på Stadt så ringer hon då till och med hem till Ulrika för enligt henne bara berätta vilken fantastisk kul kväll hon har och han som hon är intresserad av är där och är intresserad av henne. Det kan ju vara så att dessa höga förväntningar från Helena inte uppfylldes riktigt den efterföljande tiden efter detta samtal till systern. Om det var RE som det handlade om så var han inte riktigt så intresserad ändå som Helena hade trott. Han kanske redan hade PKs tjej SuEk redan då i tankarna, hon som han blev ihop med kort där efter. Tanke.

Om vi går till även kring denna bilfärd då. Det är ju helt klart så och det blir ju fullkomligt logiskt vad det är för "förslag" som denne medpassagerare har i tankarna. Eller då rättare sagt vad GW syftar på med detta. Vart de är på väg. De är ju givetvis på väg då mot denna efterfest på Ekudden. Detta måste ju vara så i och med att just åker mot det hållet men måste tvärstanna på Ekuddenvägen utanför stigen genom skogen.

De börjar ju ändå att köra mot Helenas hem över Marieholmsbron, men svänger in på Ekuddenvägen, egentligen fel om man med bil skall köra hem Helena hela vägen lagligt. Hon kan ha tänkt precis innan de svängde höger in på Ekuddenvägen att de ändå kan köra in cykelvägen vänster efter ett tag, vars väg Ulrika och t ex PR har enligt tråden använt ibland. Men när bråket eskalerar kanske direkt efter svängen in på Ekuddenvägen märker Helena att de inte tänkt att köra hem henne och hon då ser stigen närma sig i skogen på vänster sida och vet att hon enkelt kan hoppa av därifrån och gå upp till hemmet genom skogen.

Jag har även då ThBr kring denna handling också. Hans MiBr skulle enligt Mariestadsbon i ett PM vara utåt i alla fall präktig och redig då. Storebror givetvis ,född 1965. Jag vet inte om denne MiBr redan då hade sambo.
Senast redigerad av IB03 2023-01-20 kl. 12:26.
Citera
2023-01-20, 11:50
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Nu skriver jag sällan i denna tråden men följer den med ett halvt öga. Och lite lustigt gjorde jag exakt som sak som dig igår (det fetade), såg ett par andra Toyota Corolla med PLX och drog samma slutsatser, dvs att man sett fel på en siffra. Ofta är det ju just så att en mängd regnr hänger ihop med samma bilmodell och säljs inom samma område. Men ofta har dom väl då samma färg, men inte säkert jag har rätt på den punkten.

Notera förresten att PLX809 är en av bara 2 st regnr som börjar på PLX8 som saknas i listan. Är ju ett lite märkligt sammanträffande, kanske. För är det någon siffra man kan missta sig på så är det väl 3 och 8. Vad hände med den bilen och varför har regnumret aldrig återanvänts?
Notera även att det finns flera Toyota Corolla från 1992 i "serien PLX8". Dock alla röda.

slänger med en länk också: https://biluppgifter.se/fordon/PLX8

(ber om ursäkt om detta tagits upp tidigare i tråden - är ju inte enkelt att ha koll på allt)

Mycket intressant iakttagelse av dig. 8 för en 3 ja. Mmm.. möjligt möjligt. Man skulle väl söka då på detta regnummer: PLX809 i Riksarkivet också då givetvis.
Citera
2023-01-20, 15:24
Medlem
GWs scenario är genomtänkt och det är mycket möjligt att det har gått till just så. Att Helena rör sig i riktning mot sitt hem när hon överfölls stämmer med all säkerhet. Jag har dock trott mer på en GM. I GWs scenario är det 2: en huvud GM som står för merparten av aggressionen mot Helena medan med-GM hjälper till med omhändertagandet av kroppen. GW menar att huvud GM är berusad och Med-GM inte. Det är också sannolikt, annars hade inte Helena tackat ja till skjuts. Båda känner Helena väl sedan flera år och GM är dessutom bästa vänner med varandra. Han som brukar köra, kör bilen som tillhör en av dem. Men vilka är de?
BW uppgav att Helena var på glatt humör efter Stadt, vilket uppenbarligen är fel.
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Idag skulle Helena då ha fyllt 53 år. Jag själv har också hållit på exakt ett år i tråden denna dag . Fallet är dock fortfarande inte löst så vi får fortsätta jobba.

Jag fortsätter lite med GWs teori och jag har lånat hem "Ville Vingmutter". Jag läser då in bit in på s. 482, då Helena blir upplockad av två gamla vänner:

"Helena sätter sig i baksätet bakom föraren. Ganska omgående blir det tjafs i bilen mellan henne och den unge mannen som sitter bredvid föraren. Han har förslag om hur de bör fortsätta natten som Helena inte delar. Knappt trehundra meter från huset där hon bor, i höjd med gångstigen genom skogen, skriker hon åt föraren att stanna vilket han också gör. Helena hoppar ur bilen, dänger igen dörren, korsar vägbanan och springer in på gångstigen. Mannen som sitter bredvid föraren följer efter henne..."

Så, GW säger ju att Helena var på dåligt humör när hon lämnade Stadt- kärleksbekymmer som han säger. Om man går tillbaka tills innan hon skulle ut var hon på jättebra humör enligt Ulrika. När hon är på Stadt så ringer hon då till och med hem till Ulrika för enligt henne bara berätta vilken fantastisk kul kväll hon har och han som hon är intresserad av är där och är intresserad av henne. Det kan ju vara så att dessa höga förväntningar från Helena inte uppfylldes riktigt den efterföljande tiden efter detta samtal till systern. Om det var RE som det handlade om så var han inte riktigt så intresserad ändå som Helena hade trott. Han kanske redan hade PKs tjej SuEk redan då i tankarna, hon som han blev ihop med kort där efter. Tanke.

Om vi går till även kring denna bilfärd då. Det är ju helt klart så och det blir ju fullkomligt logiskt vad det är för "förslag" som denne medpassagerare har i tankarna. Eller då rättare sagt vad GW syftar på med detta. Vart de är på väg. De är ju givetvis på väg då mot denna efterfest på Ekudden. Detta måste ju vara så i och med att just åker mot det hållet men måste tvärstanna på Ekuddenvägen utanför stigen genom skogen.

De börjar ju ändå att köra mot Helenas hem över Marieholmsbron, men svänger in på Ekuddenvägen, egentligen fel om man med bil skall köra hem Helena hela vägen lagligt. Hon kan ha tänkt precis innan de svängde höger in på Ekuddenvägen att de ändå kan köra in cykelvägen vänster efter ett tag, vars väg Ulrika och t ex PR har enligt tråden använt ibland. Men när bråket eskalerar kanske direkt efter svängen in på Ekuddenvägen märker Helena att de inte tänkt att köra hem henne och hon då ser stigen närma sig i skogen på vänster sida och vet att hon enkelt kan hoppa av därifrån och gå upp till hemmet genom skogen.

Jag har även då ThBr kring denna handling också. Hans MiBr skulle enligt Mariestadsbon i ett PM vara utåt i alla fall präktig och redig då. Storebror givetvis ,född 1965. Jag vet inte om denne MiBr redan då hade sambo.
Citera
2023-01-20, 20:05
Medlem
De är ju givetvis på väg då mot denna efterfest på Ekudden. Detta måste ju vara så i och med att just åker mot det hållet men måste tvärstanna på Ekuddenvägen utanför stigen genom skogen.

Frågan blir då vilken och vart på Ekudden var denna efterfest dit de vare påväg? Hade de snackat med några om att komma dit? eller skulle de eventuellt efterfesta på stället de hade förfesten.
isåfall söker vi några som aldrig kom till efterfesten men som sa att de skulle det.
Citera
2023-01-20, 22:20
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Nej, jag har inte varit i kontakt med "Hanna". Däremot vet jag några som har pratat med henne (alltså på typ på Ica och i andra sammanhang) och som jag i min tur har pratat med, så det är nog inte osannolikt att jag kan blanda ihop "vem som sade vad", så att säga.

Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Din ständigt dryga ton mot mig gör att jag inte har svarat. Men jag ska göra ett undantag från min policy: Jag pratade med "Hanna" första gången redan tidigt i början av 2000-talet (en bra tid innan det hade gått tio efter försvinnandet). Därefter har jag pratat med henne ytterligare två gånger, den senaste gången strax innan jag registrerade mig.

Ok du har inte varit i kontakt med "Hanna" men du har pratat med henne, det låter logiskt.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2023-01-20 kl. 22:59.
Citera
2023-01-20, 22:29
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunset
I februari 2019 svarar du alltså klart och tydligt att du INTE har talat med "Hanna". Nu skriver du att du pratade med henne redan tidigt i början av 2000-talet. Båda uppgifterna kan ju inte stämma, eller hur? Så varför är det så besvärande för dig att hålla dig till sanningen när du svarar på en så enkel fråga som om du talat med "Hanna" och hur ska vi då kunna lita på att det du skriver är sant? Stämmer det verkligen att du var utomlands natten Helena försvann?

Sista frågan är intressant.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2023-01-20 kl. 22:32.
Citera
2023-01-20, 23:02
Medlem
Citat:
Ta och lugna ner dig ett par hekto, stolle ! Det var ju synd att det inte var rätt bil, men hur länge skall du gå runt och gråta över lite spilld mjölk (tid) egentligen ? Detta är ju den enda insatsen du har gjort i tråden, om så ett stort nedlagt arbete som inte ledde någonvart. Om man skall hålla på här och undersöka saker som "hobbydetektiver", så bör man vara beredd på bakslag i princip konstant när inte detta fall heller har blivit löst av Polisen på över 30 år.

Hade folk som skriver här vetat att de hade exakta uppgifter om detta försvinnande hade de ju gått till Polisen med detta och fallet hade varit löst för länge sedan. Varför viss info hamnar här är ju för att folk inte är säkra på dess egentliga sanningshalt, därför kan man ändå lägga upp den här så att den som vill kan undersöka den i tråden. Jag ser inget konstigt i detta.

Men tillbaka till PLX309. Jag måste ändå säga att det ändå är ett sammanträffande att just denna bil var en hyrbil som kom från Motortrend i Mariestad. Jag sökte för skoj skull själv på Biluppgiftter.se och sökte på "PLX 300" där kom ju upp en Corolla från 1992 som blev registrerad för trafik 19920309 också den en mörkröd sedan. Jag vet att HincRobur har gjort samma sökning. Många Toyota bilar från denna tid är ju givetvis skrotade, det är ju inga 740/940- bilar som går hur länge som helst...Dyra reservdelar också.

Frågan är om historien om dessa rekondare på Motortrend är sann fast man har fått fel kring reg. numret på en siffra eller två i slutet ? Jag tänker om Brunnhagens tar hem en biltransport från fabriken och förregistrerar alla samtidigt efter de anlänt till Motortrend. Kan de då alla dessa Toyota-bilar fått snarlika regnummer ?

Jag sökte ( googlade) på Toyota corolla 90-tal och jag förstår inte vad som inte skulle stämma med tex Toyota corolla hatchback / eller 5 dörrars modell eftersom de båda klickar i de flesta vittnesobservationer som ” killarna” icc Carina gjort? Det finns/ fanns vit modell, den har sluttande avhugget bakparti, det finns ” räfflor” luftintag på sidan i bakre stolpen ( vilket ett vittne nämnt tror det var en kvinna i Radbyn. Jag kan inte se någon med sidoljus eller talarlistan fick men det senare finns att köpa till.
Jag tycker därför inte vi kan avfärda B*unnhagen då det är med med bilen som talar FÖR än EMOT vittnesuppgifter.
Citera
2023-01-20, 23:40
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Ok du har inte varit i kontakt med "Hanna" men du har pratat med henne, det låter logiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Sista frågan är intressant.

Spännande fortsättning följer.
Citera
2023-01-21, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Spännande fortsättning följer.
Är det här ens relevant? Ni tror ju ändå inte varken på Ugglan eller Hanna så vad spelar det förr roll mer än för er personligen?
Citera
2023-01-21, 07:09
Medlem
PLX309s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trulsa1
Jag sökte ( googlade) på Toyota corolla 90-tal och jag förstår inte vad som inte skulle stämma med tex Toyota corolla hatchback / eller 5 dörrars modell eftersom de båda klickar i de flesta vittnesobservationer som ” killarna” icc Carina gjort? Det finns/ fanns vit modell, den har sluttande avhugget bakparti, det finns ” räfflor” luftintag på sidan i bakre stolpen ( vilket ett vittne nämnt tror det var en kvinna i Radbyn. Jag kan inte se någon med sidoljus eller talarlistan fick men det senare finns att köpa till.
Jag tycker därför inte vi kan avfärda B*unnhagen då det är med med bilen som talar FÖR än EMOT vittnesuppgifter.

Bilen i Radbyn tillhörde PeNi och är alltså inte en hyrbil som B*unnhagen har tillgång till i centrum.

Den bil som Kvasta-Sara och Prinzezzan fått tips om har regnummer PLX309 och är en röd bil. Tipset kommer uppenbarligen från någon som har uppgifter om vilka bilar Toyota Center haft. Idén att någon "sett fel" på regskylten är makalöst naiv. Om någon sett eller råkat blanda ihop regnumret så att PLX809 blev PLX309 så skall man minnas att regskyltarna på denna tid hade över 17 miljoner möjliga kombinationer. Det betyder att chansen att få sju rätt på lotto är tre gånger högre än att minnas fel bilnummer och ändå träffa på en hyrbil hos Toyota Center.

Om felläsningen vore PLX308 vore sannolikheten högre eftersom Toyota Center kan ha tagit in två bilar i nummerföljd. Men den som läser på om hyrbilens historia vet att den först påstods ha lämnats in av en finländare i ett risigt skick. Om ursprungsberättelsen är sann, varför skulle då bröderna B*unnhagen inte känna till historien. Och framför allt, varför skulle inte polisen bli eld och lågor när de fick höra om en bil av rätt utseende med blodfläck?

Berättelsen är ungefär lika dum som Prinzezzans övriga berättelser. T.ex. om Anna som hör saker på Stadt och sedan sitter vid korsningen Marieforsleden/Ekuddenvägen och ser en tjej bli indragen i en bil men INTE rapporterar det till polisen. På samma sätt har Prinzezzan hört någon berättelse där BW skulle försagt sig om hur Helena tappat skon.

Prinzezzan saknar helt enkelt kritisk förmåga och tråden skulle må bra av att ignorera henne eller kanske fundera över varför hon tidigare tycks ha skyddat TuSt. Hon pekar aldrig på honom inte ens när han är som hetast i tråden - varför?
Citera
2023-01-21, 08:40
Medlem
Nja om förstahands källan till uppgifterna om reg numret är ett handskrivet kontrakt eller dylikt är det inte osannolikt att en 8 läsas som en 3. Nummerskyltar är inte helt random utan det finns viss systematik. Toyota kan exempelvis ha fått plx308 men även plx40x och plx80x.
Citat:
Ursprungligen postat av PLX309
Bilen i Radbyn tillhörde PeNi och är alltså inte en hyrbil som B*unnhagen har tillgång till i centrum.

Den bil som Kvasta-Sara och Prinzezzan fått tips om har regnummer PLX309 och är en röd bil. Tipset kommer uppenbarligen från någon som har uppgifter om vilka bilar Toyota Center haft. Idén att någon "sett fel" på regskylten är makalöst naiv. Om någon sett eller råkat blanda ihop regnumret så att PLX809 blev PLX309 så skall man minnas att regskyltarna på denna tid hade över 17 miljoner möjliga kombinationer. Det betyder att chansen att få sju rätt på lotto är tre gånger högre än att minnas fel bilnummer och ändå träffa på en hyrbil hos Toyota Center.

Om felläsningen vore PLX308 vore sannolikheten högre eftersom Toyota Center kan ha tagit in två bilar i nummerföljd. Men den som läser på om hyrbilens historia vet att den först påstods ha lämnats in av en finländare i ett risigt skick. Om ursprungsberättelsen är sann, varför skulle då bröderna B*unnhagen inte känna till historien. Och framför allt, varför skulle inte polisen bli eld och lågor när de fick höra om en bil av rätt utseende med blodfläck?

Berättelsen är ungefär lika dum som Prinzezzans övriga berättelser. T.ex. om Anna som hör saker på Stadt och sedan sitter vid korsningen Marieforsleden/Ekuddenvägen och ser en tjej bli indragen i en bil men INTE rapporterar det till polisen. På samma sätt har Prinzezzan hört någon berättelse där BW skulle försagt sig om hur Helena tappat skon.

Prinzezzan saknar helt enkelt kritisk förmåga och tråden skulle må bra av att ignorera henne eller kanske fundera över varför hon tidigare tycks ha skyddat TuSt. Hon pekar aldrig på honom inte ens när han är som hetast i tråden - varför?
Citera
2023-01-21, 08:46
Medlem
I GWs scenario är huvud GM passagerare i bilen och blir vansinnigt arg på väldigt kort tid. Han handlar väldigt impulsivt och handlingskraftigt och har ihjäl Helena. Sedan lyckas han övertyga hans vän som kör att hjälpa till att få bort kroppen. Det är med all säkerhet personer i Helenas närhet som brukar (efter)festa på ekudden/strandbaden. Den person som passar bäst in på ovan beskrivning av huvud GM är BW.
Citat:

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in