Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-01-20, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
4% eller strejk.

Facken har ju onekligen accepterat extrema reallönesänkningar i år:

Löneförhöjningarna ser ut att landa på ca 3% 2022.
https://www.mi.se/

Denna graf är ju rätt talande för hur det gått med svensk löneköpkraft förra året.
https://www.mi.se/app/uploads/WebDia2-1296x1103.png
Senast redigerad av trickget 2023-01-20 kl. 18:19.
Citera
2023-01-20, 18:33
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EinsteinAfricAnus
OK Boomer

Du är härmed Flashbacks nya kejsare!

Varav denna dödsångest? Du kommer att få ett eget mausoleum. Endera IRL eller på Flashback.

Kejsaren som bor i nåt ruckel värt 3-4m i Stockholm Tragiskt att inte ha lyckats bättre då trots alla pengar.
Citera
2023-01-20, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Min mor 90 år blev nyss änka och sålde villan och den var slutamorterad, såldes i februari 2022 innan invasionen av Ukraina och hon fick över 8m....mer än vad många lyft i lön under 40 år.

Själv har jag en slutamorterad bostad värderad till 3-4m samt likt min far placerat våra livs besparingar på börsen. Min son har utan att ha ärvt lyckats få ihop över 1m innan 30år

Min far efterlämnade en aktiedepå på över 12m och själv har jag en på över 8m och inga skulder.
Hemligheten är att kunna finansiera ett innehav/tillgångar som ökar mer i värde än räntan.

Inte ens är hög lön är nyckeln till rikedom för att därefter leva ur hand ur mun med hög levnadsstandard utan nyckeln till att få rikedom är att hellre finansiera tillgångar som över tid avkastar mer än räntekostnaden.

Mina efterkommande är säkert nöjda med mina val livet.

Jisses. 8 m och 90 år gammal. Tajt att leva upp dom där pengarna utan att giriga arvingar ska komma och få sin upplevda rättmätiga del. Men hon kommer inte att få slut på vuxenblöjor iaf.
Citera
2023-01-20, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Varför i hela helvete skulle företag höja folks löner bara för att det är inflation? Dessa cigarrökande kapitalister som inte gör annat än att räkna pengar skiter ju fullständigt i dig och mig och det finns alltid någon som kan ersätta oss. Du kommer få dina 2% i lönerevision precis som resten av Sverige.

Du är medveten om att det finns konkurrens på arbetsmarknaden? Alla är inte kommunalt anställda. Är arbetsgivaren snål och behåller alla vinster för sig själv så är väl folk inte trögare än att dom går till nån som betalar bättre?
Citera
2023-01-20, 19:58
Medlem
svenkolrots avatar
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/birgit-i-kavlinges-manadsavgift-hojs-med-60-blir-att-leva-annu-snalare
Utan att vara expert på bostadsrätter så känns det som att värdet på lägenheterna där kommer att minska en del....
Citera
2023-01-20, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Du är medveten om att det finns konkurrens på arbetsmarknaden? Alla är inte kommunalt anställda. Är arbetsgivaren snål och behåller alla vinster för sig själv så är väl folk inte trögare än att dom går till nån som betalar bättre?
Ytterligare en självberättigande boomer med en fossilhjärna i Barf. Ytterst få människor är oersättliga. Jag vet att du ser dåligt, men du kanske har hört att företag som Microsoft och Google meddelat att de planerar att säga upp tiotusentals personer de senaste dagarna? Det är inte låglönejobb. Många företag går inte med vinst. Snarare är det rekord i konkurser och uppsägningar. Du får be någon på hemmet läsa upp nyheterna för dig.

https://www.dagensps.se/foretag/konkurser-slar-rekord-varje-manad-upp-75-procent-i-januari/
Citat:
Konkurser och uppsägningar ökar i hög fart. Det är tydliga tecken på att ekonomin inte mår så bra.

Vid första anblick ser det inte så farligt ut. 334 nedlagda verksamheter i januari i år jämfört med 384 i fjol. Sedan kommer man på att bara halva månaden har gått. Konkurstakten har stigit med 75 procent på ett år och den ökar.

Stigande trend
I oktober, november, december slog konkurserna rekord. Inte ens under pandemin var takten så här hög.

”Vi är mitt i en konkursstorm” skrev Svenskt Näringslivs tidning Näringslivet, och vittnade om att nedläggningarna inte varit så många på tio år, enligt röster från de olika branscherna. Inte ens under pandemin var det så här tufft för företagen.
Citera
2023-01-20, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EinsteinAfricAnus
Ytterligare en självberättigande boomer med en fossilhjärna i Barf. Ytterst få människor är oersättliga. Jag vet att du ser dåligt, men du kanske har hört att företag som Microsoft och Google meddelat att de planerar att säga upp tiotusentals personer de senaste dagarna? Det är inte låglönejobb. Många företag går inte med vinst. Snarare är det rekord i konkurser och uppsägningar. Du får be någon på hemmet läsa upp nyheterna för dig.

https://www.dagensps.se/foretag/konkurser-slar-rekord-varje-manad-upp-75-procent-i-januari/

Sluta svara med nonsens. Jag sa inte att folk vart oersättliga. Påståendet var att ett annat. Återgå till det ursprungliga inlägget.

Många företag går fortsatt med vinst ditt spån. Problemen för FED verkar ju vara att inte fler blir arbetslösa och de som lyckas beålla jobbet även få till en bra lön (bortsett blekmyr då förstås).

Problemet med de anställda/numera sparka på Microsoft är ju att dom inte går på A-kassa utan hittar ett annat jobb. Men det kan ju ändras. Då kan du återkomma med dina notiser. Och jag kommer att omvärdera först då det faktiskt inträffar på ett större plan.

Jag börjar tro att du har hamnat i helt fel forum. Här är det makro som borde diskuteras (även om jag håller med att de inläggen är väl en per 30 anekdoter om grannar och släktingar, vilket kanske fått dig att tro att vi är i en subtråd om skvaller).
Citera
2023-01-20, 20:16
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Över tid borde löneutvecklingen och bostadspriserna löpa parallellt. Därefter ränteutvecklingen.
Går ju att räkna på detta. Tittar jag på ökning av nominella bostadspriser (fastighetsprisindex) från 1975 till 2021 och löner under samma period så har huspriserna stigit med 2% mer per år.

Då kan man ju fråga sig vad dessa 2 % är. En sak är bostadsyta. Den har ökat. Troligen nästan fördubblats. Iaf ökat mycket.
Är det en fördubbling är det 1.5 av dessa 2 %.

Sedan har vi en standardökning. Verkar väl rimligt att den utgör resterande 0.5 av de 2%.

Så genom att räkna lite grovt då så är det som du skriver att löneökningarna motsvarar ökningen i bostadspriser.

Och det är inte precis chockerande.

Har nämnts många ggr sedan bubbeltråden startade 2010.
Men viljan där att ta emot information har inte varit så hög.
Citera
2023-01-20, 20:20
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Jisses. 8 m och 90 år gammal. Tajt att leva upp dom där pengarna utan att giriga arvingar ska komma och få sin upplevda rättmätiga del. Men hon kommer inte att få slut på vuxenblöjor iaf.
20M blir det väl. Hon ärvde väl mannens 12M.
Så hon kan ju köpa sig en villa i Äppelviken då. Fast intresset lär ju saknas.
Sedan ärver kanske Rektangel dessa 20M när han är 70 bast. Då kan han köpa sig en villa i Äppelviken.
Men intresset saknas nog där också.

En del i tråden har sjuka fantasier om arv. Men i verkligheten har det ingen nämnvärd betydelse.
Största inverkan är väl just att en del går omkring och har fantasier om folk som ärver.
Citera
2023-01-20, 20:28
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Tänk på att vi har en hel generation bostadsköpare som bara sett evig tillväxt och lärt sig att bostäder bara ökar
Tja inte bara en generation. Det där har pågått väldigt länge.

Citat:
och sen används som insats till större boende etc. etc.
Fast de flesta har inte flyttat omkring särskilt mycket. Det är unga som gör det.
Snitt-tiden i villa är 30 år om jag inte missminner mig.
Men visst används sparandet i bostaden som insats till nästa boende. Minus det staten stjäl då.

Citat:
Det kommer ta många år innan de fattar att den tiden är slut och att bostäder faktiskt kan kosta pengar också.
Vi som ägt bostad är mycket medvetna om vad det kostar. Jag och andra har förmedlat det till er som inte förstår det. Men er förmåga att ta in den informationen är ju inte särskilt stor. Ni bara slår ifrån er i blindo. Ni kan inte acceptera det för då faller ju fantasin om en bubbla.

Citat:
Dessa cigarrökande kapitalister som inte gör annat än att räkna pengar
Låter som du baserar din föreställning om verkligheten på serietidningen Bamse.
Citera
2023-01-20, 20:29
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Med tanke på priserna du nämner antar jag att du syftas på Stockholm. Hur det kan vara möjligt för en akademiker som fått tag i en hyresrätt i innerstan att inte sparar undan pengar övergår mitt förstånd. Hyran är inte alls hög utan artificiellt låg.

Ett höginkomstpar i Stockholms innerstad får lågt räknat in 75tkr/mån netto tillsammans. En lägenhet med bruksvärdeshyra har högt räknat 15tkr/mån hyra. Paret ska då bränna 60tkr/mån efter att boendet är betalt om de inte ska sparar något. Hur lyckas de med detta?

Om man är så dålig med pengar hjälper det inte att man äger sitt boende, då ökar man bara sin belåningen och bränner pengarna.

Inställningen att det enda sättet att bygga förmögenhet är via stigande bostadspriser är verkligen trångsynt och dåligt för samhället.

Jag avser inte Stockholm och den jag tänker på är singel skild och betalar underhåll samt reser en del....Vet inte hur gamla barnen är eller om han fortfarande betalar till dem.
Citera
2023-01-20, 20:41
Medlem
Citat:
Jag avser inte Stockholm och den jag tänker på är singel skild och betalar underhåll samt reser en del....Vet inte hur gamla barnen är eller om han fortfarande betalar till dem.

Så den personen fattigdom beror inte alls på boendeform och din anekdot är direkt missvisande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in