Citat:
Ursprungligen postat av
liksom-fb
???
Givet vad du skrivit tidigare om din höga inkomster och dina stora tillgångar borde väl du skita i sådana här småbelopp. Nu låter du ju som en riktig fattiglapp.
Och varför skulle du vilja ha en bostad i centrala Stockholm. Du som pratar ned Sverige som världens avgrund. Finns ingen logik alls här.
Är det detta inlägg som är sanningen kanske. Du är en fattiglapp som drömmer om att få sig en lite lägenhet i Stockholm. Men är för fattig för det. Och drömmer om absurda prisras så du skall få råd.
Inget fel i det. Men de andra drömmarna är iaf ärliga med att dom drömmer.
Jag har så klart ett hus utomlands där jag bor. Bundet lån på 2.75% i 30 år. Amorteras av på trettio år och sedan tillkommer fastighetsskatt.
Så här kostar det kanske 30k i månaden för ett 6-miljoners hus. Men det är det värt för att relativt nytt hus på knappt 400kvm med trippelgarage, a/c i hela huset, gaseldstäder, sprinklers, marmorbänkar, walk in shower, 5 badrum osv. Tack vare amorteringskrav, fastighetsskatt, rimligare ränta osv så har inte priserna skenat bort från verkligheten förutom i typ Miami, Bay area och en handfull platser.
Skillnaden är ju att i Stockholm får du ett sunkigt radhus i Fittja för dessa pengar.
Hade haft råd med en 4:ā på Östermalm kontant men bara för att man har pengar så är man inte korkad och köper saker som är totalt felprissatta som lägenheter i Stockholm.
Men som sagt, om priserna blir rimliga (50-60k per kvm) skulle ändå en liten tvåa eller så på Östermalm kunna bli lockande. Men den skulle vara användas under ett eller två korta besök per år.
Det som däremot skulle oroa mig är risken att Skatteverket skulle få vittring om man hade bostad i Sverige. Är verkligen inte intresserad av att betala 50%+ i skatt för att stötta upp massimporten av unga arga män från fjärran länder. Sedan skulle man så klart vara orolig för bomber och granater också. Något som även det nog snart kommer börja påverka lägenhetspriserna i Stockholm.