2023-01-20, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Skulle tro att de nuvarande eldrören tillverkades i Slovakien.
Ok, hade för mig att de första serietillverkade togs fram i England men då har de kanske flyttat produktionen.
Citera
2023-01-20, 16:41
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Italienska marinen använder det mot lätta sjömål i sina Oto/Melara 40 mm kanoner.

Pilprojektilen är ganska kul. Skjuter man en serie så kan man tränga in djupt i pansaret eftersom de första projektilerna orsakar metallurgiska försvagningar i pansaret vilket gör att efterföljande projektiler klarar att gå in betydligt djupare.

Om du kör med pilprojektil så måste du träffa i samma hål eller i kanten på det för att få en sådan effekt. Penetrationsmekanismen för pilprojektil är radikalt annorlunda jämfört med fullkaliber eller APDS skott, en pilprojektil penetrerar ungefär som en pansarspränggranat.
Citera
2023-01-20, 17:40
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Om du kör med pilprojektil så måste du träffa i samma hål eller i kanten på det för att få en sådan effekt. Penetrationsmekanismen för pilprojektil är radikalt annorlunda jämfört med fullkaliber eller APDS skott, en pilprojektil penetrerar ungefär som en pansarspränggranat.

Det kan CV90. För det är en akan.
Citera
2023-01-20, 18:49
Medlem
Citat:
Det finns en bärbar interfaceenhet som gör att man kan programmera granater innan de puttas in i haubitsen, t.ex. den som amerikanerna använder till M777. Men för snabb och aktuell programmering så är interface på själva haubitsen att föredra.

När det gäller Archers eldrör så används så vitt jag vet de gamla eldrören till haubits 77 men jag vet inte hur många som finns kvar, men det fanns några tusen förut inkl de begagnade.

Nya är dock beställda av tillverkaren i Tjeckien som en del av en motköpsaffär för CV90-försäljningen.
Jag hade också fått för mig att det var de begagnade eldrören från Haubits 77B som användes (hur det nu skulle gå till att förlänga eldrör...). Men det som återanvändes var enligt länken nedan
Citat:
Archer's gun barrel at 8.08 m is two metres longer than the classic 77, giving a wider range of fire. The gun barrel is new, but otherwise the firing mechanism, the ammunition holder, cradle and muzzle brake, are all taken from the old 77 - in principle, all the parts that could be reused and were not too worn.
https://www.forsvarsmakten.se/en/news/2008/10/a-unique-forestry-carrier-conversion/
Citera
2023-01-21, 10:16
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Det finns en bärbar interfaceenhet som gör att man kan programmera granater innan de puttas in i haubitsen, t.ex. den som amerikanerna använder till M777. Men för snabb och aktuell programmering så är interface på själva haubitsen att föredra.

När det gäller Archers eldrör så används så vitt jag vet de gamla eldrören till haubits 77 men jag vet inte hur många som finns kvar, men det fanns några tusen förut inkl de begagnade.

Nya är dock beställda av tillverkaren i Tjeckien som en del av en motköpsaffär för CV90-försäljningen.

Ja, det är vad jag menar med "temperering". I gamla tider ställde man in ett litet tidur i LV-granater för att få detonation på lämplig höjd.

Den ursprungliga tanken var ju "HB77-på-dumper", men den släppte man ju när önskelistan blev allt längre och det "ändå inte skulle bli krig". Numera är eldröret specifikt för Archer, och (helt naturligt) förändringar och förbättringar kommer att ske även framgent.
Citera
2023-01-21, 17:16
Medlem
HRTs avatar
Tufft i Ukraina.
Har varit mycket bevis om påverkade, knarkande ryssar innan.
Nu kommer det upp igen våg efter våg av påtända ryssar försöker storma Ukrainska befästningar.
https://www.expressen.se/tv/nyheter/ukraina-vagor-av-drogade-soldater-anfaller-bachmut/
Citera
2023-01-21, 22:10
Medlem
Italienske PzH 2000 er nå på plass i Ukraina. Ukjent antall, men ble sagt 6 stk for en stund siden.
Citera
2023-01-21, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarkoMirketik
Ryssen hissade upp Pantsir på ett tak i Moskva https://www.reddit.com/r/ukraine/comments/10g6t32/antimissile_air_defense_machinery_being_placed_on/

Det går bra nu.
Bättre att ha dem och inte behöva använda dem än att inte ha dem och behöva använda dem.. Även Washington och London har luftvärnsrobotar på hustaken.
Citera
2023-01-22, 02:52
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DieTrolle
Jag hade också fått för mig att det var de begagnade eldrören från Haubits 77B som användes (hur det nu skulle gå till att förlänga eldrör...). Men det som återanvändes var enligt länken nedan

https://www.forsvarsmakten.se/en/news/2008/10/a-unique-forestry-carrier-conversion/

Vad jag hörde så användes i princip bara delar från reservdelslagren så de flesta delarna var mer eller mindre oanvända.
Citera
2023-01-22, 03:20
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wezt
Ok, hade för mig att de första serietillverkade togs fram i England men då har de kanske flyttat produktionen.

Ja, det skall vara Skoda som tillverkar dem numera men om deras fabrik ligger i Slovakien eller tjeckien vet jag inte riktigt.
Citera
2023-01-22, 10:10
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ja, det skall vara Skoda som tillverkar dem numera men om deras fabrik ligger i Slovakien eller tjeckien vet jag inte riktigt.
Skodaverken ligger väl i Pilsen utanför Prag (dvs staden vars bryggeri Urquel uppfann "pilsnern" den 5 oktober 1842)?
Citera
2023-01-22, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Skodaverken ligger väl i Pilsen utanför Prag (dvs staden vars bryggeri Urquel uppfann "pilsnern" den 5 oktober 1842)?

Huvudfabriken ligger i Mlada Boleslav i Tjeckien.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Mlad%C3%A1_Boleslav

Jag tror kanske det är gamla Böhmen?? Osäker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in