2023-01-22, 11:07
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Huvudfabriken ligger i Mlada Boleslav i Tjeckien.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Mlad%C3%A1_Boleslav

Jag tror kanske det är gamla Böhmen?? Osäker.

Visst är det det!

https://sv.wikipedia.org/wiki/B%C3%B6hmen
Citera
2023-01-22, 19:51
Medlem
https://twitter.com/Tendar/status/1617127001696919554?s=20&t=3ah6bgCfhUyx_U0ByhQMJw

Time to bring the pain.
Citera
2023-01-23, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Ja, det skall vara Skoda som tillverkar dem numera men om deras fabrik ligger i Slovakien eller tjeckien vet jag inte riktigt.
Ok, det spelar väl egentligen ingen större roll men bra att man kan få fram nya eldrör även om jag såklart gärna sett att togs fram i Sverige.
Citera
2023-01-24, 08:45
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wezt
Ok, det spelar väl egentligen ingen större roll men bra att man kan få fram nya eldrör även om jag såklart gärna sett att togs fram i Sverige.

Så vitt jag vet så är det bara två tillverkare som tillverkar grövre eldrör i europa just nu, krupp och skoda. Marknaden har inte varit så stor nog. Det är ju ett problem nu när slitaget på befintliga eldrör ökar och man behöver ersätta i högre grad.
Citera
2023-01-24, 09:06
Medlem
Citat:
Så vitt jag vet så är det bara två tillverkare som tillverkar grövre eldrör i europa just nu, krupp och skoda. Marknaden har inte varit så stor nog. Det är ju ett problem nu när slitaget på befintliga eldrör ökar och man behöver ersätta i högre grad.
Da har du oversett gjenåpningen av Huta Stalowa Wola anlegget(HSW) i Polen som blandt annet lager løp for Krab.
https://defence24.com/polish-cannon-barrels-from-hsw-manufacturing-capacity-established
Citera
2023-01-24, 14:55
Medlem
Det var länge sedan man hörde något om att mål hade "HIMARSATS". För några veckor sedan var det ju mål var och varannan dag som fick några raketer i huvudet. Antingen har antalet värdiga mål minskat radikalt, det har inget nyhetsvärde längre eller så sparar Ukraina på raketerna.

Jag trodde faktiskt att Ukraina skulle dra igång någon form av offensiv under vintern, men det ser inte ut så. Tvärtom är det ju ryssarna som försöker gå framåt, och tom lyckas till viss del. Sen om det är mer för att försöka blöda ut Ukrainas förband eller om det är seriösa försök att vinna terräng står skrivet i stjärnorna.

Det är väl inte osannolikt att Ryssland faktiskt försöker få iordning vettiga förband av sina mobiliserade horder för ett nytt försök under våren. De har ju ändå, tyvärr, kvar en del kompetent personal och kan fylla ut med mobiliserade. Om de fått några månaders rep utbildning så kan de faktiskt representera en viss nivå av hot/kompetens.

Jag spekulerar, från min fåtölj att Ukraina kommer ligga lågt i några månader, tills efter vårens gyttja lagt sig. Efter det så borde de hunnit få ordning på förband med CV90, Bradleys och Marders. kombinerat med i alla fall 14 Challengers så kan de säkert uppnå ett lokalt genombrott. Det kommer inte resultera i något större då antalet stridsvagnar är alldeles för lågt men ändå.

Antalet IFVs börjar nästan närma sig vad Ukraina önskat sig. 50 CV90, 50 Marders, 100 Bradleys och 50 AMX vagnar. Så iaf 1/2 - 1/3 av vad Ukraina anser sig behöva...
Citera
2023-01-24, 15:20
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDork
Det var länge sedan man hörde något om att mål hade "HIMARSATS". För några veckor sedan var det ju mål var och varannan dag som fick några raketer i huvudet. Antingen har antalet värdiga mål minskat radikalt, det har inget nyhetsvärde längre eller så sparar Ukraina på raketerna.

Jag trodde faktiskt att Ukraina skulle dra igång någon form av offensiv under vintern, men det ser inte ut så. Tvärtom är det ju ryssarna som försöker gå framåt, och tom lyckas till viss del. Sen om det är mer för att försöka blöda ut Ukrainas förband eller om det är seriösa försök att vinna terräng står skrivet i stjärnorna.

Det är väl inte osannolikt att Ryssland faktiskt försöker få iordning vettiga förband av sina mobiliserade horder för ett nytt försök under våren. De har ju ändå, tyvärr, kvar en del kompetent personal och kan fylla ut med mobiliserade. Om de fått några månaders rep utbildning så kan de faktiskt representera en viss nivå av hot/kompetens.

Jag spekulerar, från min fåtölj att Ukraina kommer ligga lågt i några månader, tills efter vårens gyttja lagt sig. Efter det så borde de hunnit få ordning på förband med CV90, Bradleys och Marders. kombinerat med i alla fall 14 Challengers så kan de säkert uppnå ett lokalt genombrott. Det kommer inte resultera i något större då antalet stridsvagnar är alldeles för lågt men ändå.

Antalet IFVs börjar nästan närma sig vad Ukraina önskat sig. 50 CV90, 50 Marders, 100 Bradleys och 50 AMX vagnar. Så iaf 1/2 - 1/3 av vad Ukraina anser sig behöva...

Pga vädret, går det inte att göra någon markoffensiv.
Detta har varit på Tv och varenda militär analytiker har nämnt dessa problem.
Fordon tar sig inte fram, tunga vapen går inte att flytta i någon större utsträckning.
Våren, försommaren kommer det att öppna upp för offensiv
Citera
2023-01-24, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Pga vädret, går det inte att göra någon markoffensiv.
Detta har varit på Tv och varenda militär analytiker har nämnt dessa problem.
Fordon tar sig inte fram, tunga vapen går inte att flytta i någon större utsträckning.
Våren, försommaren kommer det att öppna upp för offensiv

Jo, vanligtvis brukar vintern vara lite kallare så att marken fryser på.
Citera
2023-01-25, 10:07
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:

Var tillverkar Frankrike sina eldrör? Det lär väl gå åt ett skapligt antal för Nexter Caesar som ju finns i Ukraina.

Våra 12 Archer lär väl också behöva byta eldrör efter ett tag, slaktar man de förbandssatta pjäserna då?
Citera
2023-01-25, 23:31
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:

Man har nog en överkapacitet på tillverkningen och kan öka den. Tillverkar de 100 om dagen blir det 3000 i månaden. Jag tror inte detta är ett problem, finns ju andra länder än i Europa också.
Citera
2023-01-26, 00:28
Medlem
HRTs avatar
Äntligen Tyska stridsvagnar till Ukraina!
Citera
2023-01-26, 08:44
Medlem
Under neste koordineringsmøte på Ramstein-basen i februar så tipper jeg vi får informasjon om kampfly til Ukraina, og rykter peker ikke overraskende på F-16. Usikkerheten er hvilken utgave av F-16 som blir valgt.

Ukraine Situation Report: Kyiv Claims New Combat Aircraft Has Been Determined.

https://www.msn.com/en-us/news/world/ukraine-situation-report-kyiv-claims-new-combat-aircraft-has-been-determined/ar-AA16Ij5U

Lockheed Martin to increase F-16 fighter production in view of possible aircraft supply to Ukraine.

https://www.msn.com/en-us/news/world/lockheed-martin-to-increase-f-16-fighter-production-in-view-of-possible-aircraft-supply-to-ukraine/ar-AA16JW6j
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in