2023-01-19, 19:35
Medlem
Tycker precis tvärtom faktiskt.
Man lärde sig att potatis ska koka 20 minuter, men numera är potatisen klar efter 16-17 minuter.
Citera
2023-01-19, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rjodnlenubgu
https://www.google.com/url?sa=t&sour...a6LEuPWnCfIoza
Tack, men det var omvänt. Kallare = mer socker, varmare = mer stärkelse.
Citat:
... tubers stored at low temperatures contained significantly lower concentrations of starch than tubers stored at higher temperatures ... Increased storage temperature results in decreased accumulation of sugar .../s.10
Citera
2023-01-19, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mayahem
Mycket mindre näring. Idioten ovan kan fråga sig vad det beror på.
Vad fan har näringsinnehållet att göra med koktiden? Dumma jävel.
Citera
2023-01-19, 21:04
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rally-gunnar
Det sitter så länge jag kan minnas att morsan, kokböcker och hemkunskapsläraren sa att potatis ska koka i ca. 20-25 minuter. Och så minns jag att det var. Alltså att det var den tiden det tog.
Idag (beroende på storlek såklart) upplever jag att potatis tar jävligt mycket längre tid på sig än så.

Någon som märkt samma sak? Vad fan är det som drabbat de små gula? (skämt om covid och asiater är en öppen dörr att sparka in här, så fokusera på potäterna)
Fast eller mjölig potatis?
Citera
2023-01-19, 21:10
Medlem
Aja Bajas avatar
Citat:
Det sitter så länge jag kan minnas att morsan, kokböcker och hemkunskapsläraren sa att potatis ska koka i ca. 20-25 minuter. Och så minns jag att det var. Alltså att det var den tiden det tog.
Idag (beroende på storlek såklart) upplever jag att potatis tar jävligt mycket längre tid på sig än så.

Någon som märkt samma sak? Vad fan är det som drabbat de små gula? (skämt om covid och asiater är en öppen dörr att sparka in här, så fokusera på potäterna)
Bor du på samma ort som mamma?
Om du bor på högre höjd över havet, kommer det ta längre tid att koka potatis.
Citera
2023-01-19, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Fast eller mjölig potatis?

fast/mjölig har ju lite olika koktid, men tycker båda sorter fått längre koktid. Klart förstås att mindre potatis tar kortare tid också givetvis. Jag menar i den här tråden kort och gott att det tar längre tid att koka potatis nu än för tio år sedan.
Citera
2023-01-19, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aja Baja
Bor du på samma ort som mamma?
Om du bor på högre höjd över havet, kommer det ta längre tid att koka potatis.

Jag bor ett par mil från barndomshemmet och inga vidare höjdskillnader.
Citera
2023-01-19, 21:17
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
fast/mjölig har ju lite olika koktid, men tycker båda sorter fått längre koktid. Klart förstås att mindre potatis tar kortare tid också givetvis. Jag menar i den här tråden kort och gott att det tar längre tid att koka potatis nu än för tio år sedan.
Ok jag förstår men - nej det gör det inte
Citera
2023-01-19, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Observerare
Tack, men det var omvänt. Kallare = mer socker, varmare = mer stärkelse.
Ja, det ser ut som om jag mindes fel på den detaljen, och det ber jag sä mycket om ursäkt för, och hoppas att alla potatiskonnässörer i tråden inte känner sig allt för lurade.
Citera
2023-01-19, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Ok jag förstår men - nej det gör det inte

Jag är fan kräsen med min potatis ska sägas, och för att få den precis lagom kokt tycker jag tar väldigt mycket längre tid dessa dagar. Jag går efter den klassiska "glida av stickan" typ, och tycker inte en standardpotatis börjar glida förrän typ 30 minuter, oavsett vart jag köpt min potatis.
Citera
2023-01-19, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rjodnlenubgu
Ja, det ser ut som om jag mindes fel på den detaljen, och det ber jag sä mycket om ursäkt för, och hoppas att alla potatiskonnässörer i tråden inte känner sig allt för lurade.
Ingen fara, jag ska tipsa en kompis med diabetes 2 att han tar fram potatisen ett tag innan den ska tillagas, så att han minimerar sockret. Hur det påverkar koktiden kan jag inte riktigt bedöma men stärkelsen omvandlas ju av värmen, så då borde koktiden bli lite längre?
Citera
2023-01-19, 21:26
Medlem
Citat:

Tror potatisarna blivit större faktiskt vilket ökar koktiden för hel potatis.

För egen del delar jag alltid potatis i minst två delar innan jag kokar. Annars tar det en evighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in