• 1
  • 2
2023-01-19, 17:38
Medlem
Det sitter så länge jag kan minnas att morsan, kokböcker och hemkunskapsläraren sa att potatis ska koka i ca. 20-25 minuter. Och så minns jag att det var. Alltså att det var den tiden det tog.
Idag (beroende på storlek såklart) upplever jag att potatis tar jävligt mycket längre tid på sig än så.

Någon som märkt samma sak? Vad fan är det som drabbat de små gula? (skämt om covid och asiater är en öppen dörr att sparka in här, så fokusera på potäterna)
Citera
2023-01-19, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rally-gunnar
Det sitter så länge jag kan minnas att morsan, kokböcker och hemkunskapsläraren sa att potatis ska koka i ca. 20-25 minuter. Och så minns jag att det var. Alltså att det var den tiden det tog.
Idag (beroende på storlek såklart) upplever jag att potatis tar jävligt mycket längre tid på sig än så.

Någon som märkt samma sak? Vad fan är det som drabbat de små gula? (skämt om covid och asiater är en öppen dörr att sparka in här, så fokusera på potäterna)

beror på sort
Citera
2023-01-19, 17:54
Medlem
Mayahems avatar
Mycket mindre näring. Idioten ovan kan fråga sig vad det beror på.
Citera
2023-01-19, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mayahem
Mycket mindre näring. Idioten ovan kan fråga sig vad det beror på.
Varför skulle det ta kortare tid att koka en näringsrik potatis?
Citera
2023-01-19, 18:14
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mayahem
Mycket mindre näring.
Vad har du för källa till det? Och hur skulle det i så fall påverka koktiden?
Citera
2023-01-19, 18:25
Medlem
Jordgubbes avatar
Frukt, grönt och antagligen potatis är större idag än förr (men mindre näringsrikt). Se om du kan hitta nån gammal bild eller film och spana in potatisars storlek då. Tar jag små "exklusiva" potatisar idag, så är 15 min försiktig kokning, plus några min eftervärme i kastrullen, helt perfekt.
Citera
2023-01-19, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Frukt, grönt och antagligen potatis är större idag än förr (men mindre näringsrikt). Se om du kan hitta nån gammal bild eller film och spana in potatisars storlek då. Tar jag små "exklusiva" potatisar idag, så är 15 min försiktig kokning, plus några min eftervärme i kastrullen, helt perfekt.
Tar du små "inklusiva" potatisar, så kokar de klart på 15 min, de också.

Beroende på temperatur, så omvandlar potatisen stärkelse till socker, och vise versa. Förvaras den kallt, så är den rikare på stärkelse och förvaras den varmt, så är den rikare på socker. Det skulle möjligen kunna påverka något.
Citera
2023-01-19, 18:36
Medlem
Om du odlar egen är koktiden fortfarande rätt låg.

Tror potatis i butik ligger på ett lager i 10 år innan den säljs
Citera
2023-01-19, 18:58
Medlem
Nyare, moderna potatissorter, är förklaringen.
Citera
2023-01-19, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rjodnlenubgu
Beroende på temperatur, så omvandlar potatisen stärkelse till socker, och vise versa. Förvaras den kallt, så är den rikare på stärkelse och förvaras den varmt, så är den rikare på socker. Det skulle möjligen kunna påverka något.
Källa på det, tack. Låter som en rövarhistoria.
Citera
2023-01-19, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Observerare
Källa på det, tack. Låter som en rövarhistoria.
https://www.google.com/url?sa=t&sour...a6LEuPWnCfIoza
Citera
2023-01-19, 19:19
Medlem
What-the-hecks avatar
Sönderkokta potatisar är det värsta jag vet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in