2023-01-19, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Tror potatisarna blivit större faktiskt vilket ökar koktiden för hel potatis.

För egen del delar jag alltid potatis i minst två delar innan jag kokar. Annars tar det en evighet.
Ja, varför ska man koka potatisarna hela egentligen? Det är ju inte så att man äter dem så. Finns det någon fördel smakmässigt? Näringsmässigt? Estetiskt? Om jag delar potatisen i munsbitar förkortas koktiden avsevärt, minst fem minuter.
Citera
2023-01-19, 21:35
Medlem
Jag letar men hittar ingen forskning som stödjer min åsikt. Det står en himla massa i en analys av näringsämnen i potatis i en rapport från livsmedelsverket från 2010, men den är ju inte aktuell idag.

Det får bli att köpa alla möjliga sorter (billiga/dyra/ekologiska/utländska osv) i samma storlek och koka en och en och sammanställa ett resultat.
Citera
2023-01-19, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Observerare
Ingen fara, jag ska tipsa en kompis med diabetes 2 att han tar fram potatisen ett tag innan den ska tillagas, så att han minimerar sockret. Hur det påverkar koktiden kan jag inte riktigt bedöma men stärkelsen omvandlas ju av värmen, så då borde koktiden bli lite längre?
Vet inte hur snabbt omvandlingen sker, eller under vilka temperaturspann. Jag skummade bara igenom rapporten, men vet sedan tidigare att förändring sker vid lagring. Om jag inte missminner mig, så bildas en del sockerarter vid kokning av många rotfrukter. Morot har jag för mig blir väldigt sockerrik när man kokar den.

Här har du lite om hur stärkelse/socker ändras med tillagning.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5565179/
Citera
2023-01-19, 21:37
Medlem
Citat:
Ja, varför ska man koka potatisarna hela egentligen? Det är ju inte så att man äter dem så. Finns det någon fördel smakmässigt? Näringsmässigt? Estetiskt? Om jag delar potatisen i munsbitar förkortas koktiden avsevärt, minst fem minuter.
Personligen tycker jag potatisen är saftigare och godare när den kokas med skalet, men i det franska köket, så används tourne du pomme de terre, eller vad det kallas, när man skär upp potatisen till en jämn storlek med sju sidor.
Citera
2023-01-19, 22:33
Medlem
bobovikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rally-gunnar
Det sitter så länge jag kan minnas att morsan, kokböcker och hemkunskapsläraren sa att potatis ska koka i ca. 20-25 minuter. Och så minns jag att det var. Alltså att det var den tiden det tog.
Idag (beroende på storlek såklart) upplever jag att potatis tar jävligt mycket längre tid på sig än så.

Någon som märkt samma sak? Vad fan är det som drabbat de små gula? (skämt om covid och asiater är en öppen dörr att sparka in här, så fokusera på potäterna)
Vad har du för sorts spis?
Citera
2023-01-19, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboviking
Vad har du för sorts spis?

Upplever samma oavsett spis. Har haft olika i olika lägenheter eller när man lagar mat hos vänner. Jag har just nu vad som kan beskrivas som en spishäll med några år på nacken.
Citera
2023-01-19, 23:00
Medlem
Sladdarens avatar
Tuffare tider kräver tuffare potatis helt enkelt, pären följer konjukturen precis som vi folk gör och tål mycket smutkastning .. förr var potatisen mer avslappnad och bara njöt av bättre jord natur som ex :-D
Skoja till det

Varför blir potatisen aldrig klar?

Om temperaturintervallet passeras för långsamt mellan 55°C och 65°C, när stärkelsen extra känslig, kan en hård kärna bildas. När detta händer hjälper inte en längre koktid, den hårda kärnan är stabil.
Senast redigerad av Sladdaren 2023-01-19 kl. 23:07.
Citera
2023-01-19, 23:01
Medlem
bobovikings avatar
Citat:
Upplever samma oavsett spis. Har haft olika i olika lägenheter eller när man lagar mat hos vänner. Jag har just nu vad som kan beskrivas som en spishäll med några år på nacken.
Ok. Annars kan ju tillagningstiden på exempelvis potatis upplevas som längre om man har en induktionsspis, jämfört med en gammal, vanlig spis. Och det beror ju på det faktum att en induktionsspis som bekant kokar upp vatten mycket snabbare än en vanlig spis, vilket påverkar koktiden på potatis som läggs i kastrullen när vattnet är kallt.

Men då är ju inte det förklaringen i ditt fall. Mysteriet fortsätter.
Citera
2023-01-19, 23:08
Medlem
supreme100s avatar
Citat:
Det sitter så länge jag kan minnas att morsan, kokböcker och hemkunskapsläraren sa att potatis ska koka i ca. 20-25 minuter. Och så minns jag att det var. Alltså att det var den tiden det tog.
Idag (beroende på storlek såklart) upplever jag att potatis tar jävligt mycket längre tid på sig än så.

Någon som märkt samma sak? Vad fan är det som drabbat de små gula? (skämt om covid och asiater är en öppen dörr att sparka in här, så fokusera på potäterna)

Bortsett från sort och storlek beror koktiden även på färskheten. Under vinter och vår är en stor mängd "färsk"potatis lagrad och har en ngt längre koktid.
Citera
2023-01-19, 23:10
Medlem
Citat:

Estetiskt och jämnare kokning. Om man t.ex. som jag delar potatisen så kommer de vassa kanterna att bli mer kokade än övriga potatisen vilket även ökar risken för att potatisen inte ska hålla ihop.

Rund form är egentligen helt idealisk vid kokning. Så bra att leta mindre potatisar i affären i ett första skede.
Citera
2023-01-19, 23:11
Medlem
goseigens avatar
Citat:

13 minuter brukar det ta ungefär när jag kokar. 20-25 minuter låter som för länge.
Citera
2023-01-19, 23:15
Medlem
Sladdarens avatar
För i tiden kanske stormkokande man pären. Inte idag

Känner du till
SMAK-märkningen?

Det som kännetecknar en SMAK-märkt potatis är att den är frisk och fri från röta
eller andra kvalitetsbrister som gör den olämplig att äta, men även att det är
en sorttypisk potatis med rätt form och färg samt goda kokegenskaper.

Enligt Potatisrapporten anser 76 procent att kokegenskaperna är viktiga.

SMAK-systemet har funnits sedan 1950-talet och klassificerar potatis utifrån nationella kvalitetsregler som uppfyller
Jordbruksverkets och Livsmedelsverkets krav, men även
potatisbranschens egna och strängare kvalitetsnormer.
Konsumenter som köper SMAK-märkt potatis får en certifierad
och livsmedelssäkrad produkt.
Kvalitetsanalys och god kontroll
Svensk Potatis arbetar för att produktionen av SMAK-märkt
potatis sker på certifierade gårdar där odlarna arbetar för
att säkra hög livsmedelskvalitet och god miljöhänsyn. Vi
ansvarar även för kvalitetsanalys av potatis, som utfö
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto