2023-01-19, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Ja, och om han ville att vi skulle lära känna honom känns det spontant som att en så mäktig entitet hade kunnat göra ett bättre jobb.
Visst. Fast en religiös person skulle säga att det inte är upp till vanliga människor att döma Gud. "Han hade kunnat göra ett bättre jobb" är högmod. Man sätter sig över honom.

Samma attityd som fick djävulen att lämna himmelriket i "Paradise lost", va?
Citera
2023-01-19, 09:28
Medlem
Citat:
Ja, och om han ville att vi skulle lära känna honom känns det spontant som att en så mäktig entitet hade kunnat göra ett bättre jobb.
Om gud är en personifierad version av verkligheten så blir det som att ifrågasätta verkligheten.
Senast redigerad av Ok-perfekt 2023-01-19 kl. 09:39.
Citera
2023-01-19, 09:43
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ok-perfekt
Visst. Fast en religiös person skulle säga att det inte är upp till vanliga människor att döma Gud. "Han hade kunnat göra ett bättre jobb" är högmod. Man sätter sig över honom.
Javisst, fast det är ju vi människor som har orimliga krav på oss. Att kräva att någon blir övertygad om något utan att vara övertygande är lite som att begära fyrkantiga trianglar och sedan straffa någon för att triangeln hade tre sidor.

Citat:
Han kanske förstod läget bättre än oss. Han hade ju mer insikt.
Citera
2023-01-19, 09:47
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Om gud är en personifierad version av verkligheten så blir det som att ifrågasätta verkligheten.
"Om."
Har du belägg för det där om? Det är ett rätt stort antagande.

-Och jag tror nog du menar mer än bara verkligheten när du pratar om Gud, egenskaper vi inte kan se och inte kan mäta eller avgöra verkligen finns, utöver den verkligheten jag observerar, och om Gud-verkligheten är oskiljbar från icke-Gud-verkligheten, är det ens något som spelar roll eller är relevant?

Jag brukar tänka såhär; om du inte vet hur du vet att de egenskaperna existerar eller kan motivera den vetskapen med någon sorts fakta att stödja påståendet så är ditt påstående helt meningslöst.
Citera
2023-01-19, 09:51
Medlem
Citat:
"Om."
Har du belägg för det där om? Det är ett rätt stort antagande.
Det är väl det gudar är historiskt? Representationer för delar av verkligheten. En kärleksgud, en krigsgud o.s.v.

Skillnaden på monoteism är att en Gud representerar alla delar av verkligheten.
Senast redigerad av Ok-perfekt 2023-01-19 kl. 10:26.
Citera
2023-01-19, 10:57
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Det är sant. Men vad menas med att lära känna Gud? Att se någon, att höra någon eller att söka efter vad denne vill?
Citera
2023-01-19, 11:32
Medlem
Gud är gud. Det betyder redan hur dum idén är.
Efter åtminstone en viss majoritet utav livslängden. Då vet man att gud är inte den man i överlag är den de påstår.
Jag tror mitt perspektiv är gud. Det är då vi dör åtminstone.
Därför såhär innebär gud"HJÄLP DJÄVULEN ÄR STARK" okej...
Senast redigerad av MittHederligaSmet 2023-01-19 kl. 11:36.
Citera
2023-01-19, 11:42
Medlem
Citat:

Jag bryr mig inte om förutsättningar.
Det är fan högmod att säga högmod. Eller hur man liksom är: gud är. Men jag gör inte så och så.
Det finns liksom ingen idé ska dom säga.
Alla religioner är utav vadsomhelst.
Ni är välkomna att använda er utrymningsvägar och sedan skiter vi i era bekännelser. Lol fkng och? Bekännelser?????
Det är så billigt.
Ni ska alltid tycka det är coolt ändå.
Att vara en "god".
Ärligt talat har jag erkänt mig som fängslad och förtryckt.
Nog hade jah dödat människor.
Citera
2023-01-19, 11:47
Avslutad
Citat:
Tro är avsaknad av tvivel. Men bara tvivel kan få dig att börja söka en mer sann sanning.

Frugan väljer man nog att tro för relationens skull snarare än sanningens. Förmodligen är det vad som sker i religiösa grupper/ familjer också.

Och det är synd, för om Gud har skapat allting och meningen med livet är att lära känna honom genom hans skapelse så är det en dålig strategi att fastna i tro.

Det är spännande att du väljer att tro saker.

Själv väljer jag inte vad jag tror. Om en historia presenteras för mig så är min tro spontan. Jag antingen bara tror eller mistror utan att välja huruvida jag gör det ena eller det andra.

Och sen var det väl inte så viktigt i sak om det är vanligare att tro på frugan än att tro på gud.

Det centrala är om ni är med på principen att det alls är möjligtcatt tro något utan vetenskapliga bevis.

För om nimär med på själva principen borde ni ju inte tappa hakan över att någon kan tro på gud utan vetenskapliga bevis.
Citera
2023-01-19, 11:50
Avslutad
Citat:
Det är för guds fanclub flyttat målstolparna till att Gud endast agerar i det extraordinära. Utanför tid och rum, osv. Om han påverkade det alldagliga hade han ju varit mätbar och så kan vi ju inte ha det. Om han inte gjorde saker som bröt mot naturlagarna hade han ju inte varit så speciell, trots allt.

Tja, visst. Har du då något sätt att avgöra om han gör det?

Unik, förhoppningsvis, men mundant.

Guds främsta verkningssätt idag är genom moralen han har gett upphov till.

Han springer inte omkring som någon trollkarl i någon dålig film.

Han litar på att vi begriper vad som står i Koranen och har överlämnat ansvaret åt att fixa jorden och mänskligheten åt oss som följer hans bok.

Det är ingen exeptionell sak att tro att tro att svaren på våra problem kan finnas i textform.
Citera
2023-01-19, 13:01
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det är sant. Men vad menas med att lära känna Gud? Att se någon, att höra någon eller att söka efter vad denne vill?
En personlig relation brukar väl nämnas?
Och kan man ha en relation med någon eller något man inte ens kan bekräfta att det finns?
Citera
2023-01-19, 13:06
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Guds främsta verkningssätt idag är genom moralen han har gett upphov till.
Så det spelar ingen roll om han finns eller inte, det är endast en moralkaka? Det köper jag.

Citat:
Han springer inte omkring som någon trollkarl i någon dålig film.
Så större delen av Bibeln kan vi kasta bort? Inga mirakel? Ingen skapelse?

Citat:
Han litar på att vi begriper vad som står i Koranen och har överlämnat ansvaret åt att fixa jorden och mänskligheten åt oss som följer hans bok.
Och du vet de facto att det är hans bok och inte bara något människor knåpat ihop och har fått ett eget liv genom myt och upprepning? Eller är det bara ytterligare en sak man bara ska anta och köra med?

Citat:
Det är ingen exeptionell sak att tro att tro att svaren på våra problem kan finnas i textform.
Snacka om att flytta målstolparna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in