Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-19, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Humle och Dumle samt trådens egen Kapten Bölja verkar ha svårt att förstå att fallande inflation är sjunkande prisökningstakt. Priserna kommer ligga kvar för de flesta varor, vi har blivit fattigare och så kommer det att fortsätta under år 2023.
I princip alla centralbanker signalerar att räntorna kommer att höjas och sedan ligga still år 2023.
Fantasierna om räntesänkningar så fort prisökningstakten sjunker är just fantasier. Överbelånade BLT’s inom media verkar pusha den typen av önskemål hårdast.
I fredags satt en ekonomireporter och skorrade i P1 att decembersiffrorna för inflationen var inget problem då inflationen borträknat elpriserna bara låg över 9 %?
Med dylika imbecilla journalister så kan man förstå att många dumsvennar tror på fantasierna som valsar runt i msm att vi kommer att se snabba räntesänkningar och sedan är allt som vanligt igen.
Jag uppfattar det som att gemene man tyvärr inte förstår att priserna kommer ligga kvar och att det är prisökningstakten som faller.

Det känns onekligen som att de i media uttalar sig i egen sak. De säger vad många vill höra. Men men. Verkligheten kommer med största sannolikhet bli annorlunda.

Hur ser det ut för mäklarna? Är det så att de sen många år har en låg grundlön och tjänar pengar på sin provision? Måste vara körigt får många av dem.

Vem är humle, dumle och kapten bölja? Liksom-fb år någon av dem tänker jag?
Citera
2023-01-19, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Den här tråden lär ju brinna i februari med arga Fb om Rb bestämmer sig för att hålla sig till enligt plan med bara 25 punkter.

https://marcusoscarsson.se/just-nu-storbank-vadjar-till-riksbanken-galler-rantan/
Revidering av inflationskorgen, substition. Varm korv istället för lax. Spelar ingen roll hur de räknar. Köpkraften kommer bli sämre än då.
Citera
2023-01-19, 10:39
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FLASHBACKE
Radiojournalisterna har svårt att greppa andraderivatan på inflationskurvan. De blandar ihop med själva inflationen.

Vad är andraderivatan för något?
Citera
2023-01-19, 11:01
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Vad är andraderivatan för något?
Varsågod
Citera
2023-01-19, 11:37
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ellabellak
Revidering av inflationskorgen, substition. Varm korv istället för lax. Spelar ingen roll hur de räknar. Köpkraften kommer bli sämre än då.
Förutom den lilla detaljen att Rb håller sig till enligt plan och flaggar indirekt att man har läget under kontroll. Detta kommer att generera kraftigt ökad consumer confidence och en börs som ökar.
Citera
2023-01-19, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Förutom den lilla detaljen att Rb håller sig till enligt plan och flaggar indirekt att man har läget under kontroll. Detta kommer att generera kraftigt ökad consumer confidence och en börs som ökar.
Jag förstår inte vad du menar. RB håller sig enligt plan? Ja man får hoppas de har en plan som de håller sig till såvida förutsättningarna inte förändras. Då får de ändra sig.

Jag pratade om substition, den kommer inte göra så att svensken får bättre köpkraft.

Varför kommer consumer confidence kraftigt öka för att RB håller sig till plan?

Verkligheten kommer vara att folk har mindre köpkraft och att räntorna inte kommer sänkas abrupt. RB kommer inte vilja ha tillbaka inflationen.
Citera
2023-01-19, 12:09
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Nej absolut inte. Reviderade den för rätt länge sen. Hade det inte varit för elpriserna hade den nog inte varit helt dum dock.

Skulle snarare säga att det basuneras ut att nu vänder det. Inflationen har vänt ned i både USA och eurozonen. Januaris inflation lär sjunka i Sverige nu när elen är billig. Börsen har glädjeyra. Sthlmsbörsen är upp 20% på 3 månader!! BR i innerstan får säkert en skjuts av börsyran

När jag simulerar att olika lånelöften på bankernas sajter är skillnaden mot förr marginell.

Kul att du står fast vid din prognos fortfarande. -12% på 3 månader alltså. Blir spännande att följa.

Fetade: Ja möjligen går inflationen "ner" men bara för att att inflationen går ner från 10% till 8% betyder ju inte att det bli billigare, utan att kostnadsökningarna fortfarande ligger på 8%.

FED har gått ut idag med att dom fortsatt kommer behöva höja räntan vilket är självklart, skall vi ner på 2% inflation så måste räntan höjas bra mycket mer. Stoppar man höjningarna så kommer även inflationen ligga kvar på den nivån man stoppar höjningarna.

Du verkar se bostadsmarknaden i spann månad per månad, många av oss andra kollar på dom kommande åren och det ser inte ut som solsken i horisonten, men inte tornado varning för den delen.
Citera
2023-01-19, 12:22
Medlem
ETA2824-2s avatar
Hus med nyrenoverat badrum sålt för en krona: https://www.expressen.se/nyheter/huset-salt-for-1-krona-maklaren-forvanad/
Citera
2023-01-19, 12:31
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Fetade: Ja möjligen går inflationen "ner" men bara för att att inflationen går ner från 10% till 8% betyder ju inte att det bli billigare, utan att kostnadsökningarna fortfarande ligger på 8%.
Stannar prisökningarna av så kommer KPI att sjunka under ett år, för att det är ett 12 mån delta.

Citat:
FED har gått ut idag med att dom fortsatt kommer behöva höja räntan vilket är självklart, skall vi ner på 2% inflation så måste räntan höjas bra mycket mer. Stoppar man höjningarna så kommer även inflationen ligga kvar på den nivån man stoppar höjningarna.
Varuinflationen i USA är redan under 2% mätt över 12 månader. Så för den behövs inga räntehöjningar.
Den var transitionary precis som FED sa.

(Företag som Walmart har inte accepterat prishöjningar från leverantörer en tid).

Det är tjänsteinflationen som är FEDs huvudvärk.

Citat:
Du verkar se bostadsmarknaden i spann månad per månad, många av oss andra kollar på dom kommande åren och det ser inte ut som solsken i horisonten, men inte tornado varning för den delen.
Hur gör ni andra för att kolla på de kommande åren utan att spekulera friskt?
Citera
2023-01-19, 12:40
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Hade jag orkat pendla 1h om dagen så hade jag höjt min lön (krona för krona) och dessutom fått betalt i DKK.
1 timme per dag låter inte mycket.
Jag har pendlat 2 timmar per dag stor del av livet. Det är många i Stockholm som ligger på de nivåerna.
Man behöver inte bo långt bort för att komma upp i en halvtimme.
Citera
2023-01-19, 12:56
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Jag förstår inte vad du menar. RB håller sig enligt plan? Ja man får hoppas de har en plan som de håller sig till såvida förutsättningarna inte förändras. Då får de ändra sig.

Jag pratade om substition, den kommer inte göra så att svensken får bättre köpkraft.

Varför kommer consumer confidence kraftigt öka för att RB håller sig till plan?

Verkligheten kommer vara att folk har mindre köpkraft och att räntorna inte kommer sänkas abrupt. RB kommer inte vilja ha tillbaka inflationen.

Planen är offentlig så den antar jag att du känner till. Varför skulle inte consumer confidence att öka om inflationen sjunker och inga mer räntehöjningar? Räntorna är fortfarande låga.
Citera
2023-01-19, 13:07
Medlem
insexnyckelns avatar
Citat:
Hur ser det ut för mäklarna? Är det så att de sen många år har en låg grundlön och tjänar pengar på sin provision? Måste vara körigt får många av dem.

Jag känner en mäklare som berättade att han hade hyfsad grundlön första året efter "examen", men sedan nästan helt provisionsbaserad lön. Efter en snabb googling verkar det vara vanligt att lönen är till största del provision.

Mäklare grinar därmed lika illa som bolånetorskarna dessa tider, misstänker jag. Mäklaren jag känner påpekade att på sikt är bostaden alltid en bra affär... Tror det är en mäklar-sanning som existerar i den kretsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in