Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-16, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Horribla siffror även där. Skrev ett inlägg igår som ingen sa emot (trådexperterna) så förmodar uträkningen var något så när korrekt.

”Gjorde en lekmannakalkyl. Det finns 3, 07 miljoner hushåll som äger sitt boende i Sverige. 81% har bostadslån, dvs 2,48 miljoner.

Om en promille inte klarar av höjningarna i år och det går så långt att det blir exekutiv auktion så kommer det alltså ut 2480 bostäder på kronofogdsauktion.

Har jag räknat rätt?”
Nä inte helt, finns en hel del att ta hänsyn till bl a FN:s barnkonvention. Undrar vad som händer när en barnfamilj inte klarar betala BRF:n. Sen tror jag dock det blir fler än 1 promille som får problem med låt säga 6% rörlig ränta.
Citera
2023-03-16, 12:47
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av horochhapna

Därför har många suttit kvar med bunden ränta tex 2021-2022 och dessa löper nu ut 2023 ( hela 72% av bolånestocken omförhandlar 2023 )

Ja, det här är lite av en tickande bomb skulle jag säga. Personerna i artikeln jag länkade till i förra inlägget använder nu sina sparpengar för att klara livhanken. Hur länge kommer det att hålla? Och då hade ändå båda jobb! Det lär ju sitta tusentals svenska hushåll som har det ännu snävare ekonomiskt vars bundna räntor går ut i år.

Har svårt att se att detta kommer att gå obemärkt förbi ute i samhället. Om jag får uttrycka mig försiktigt.
Citera
2023-03-16, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Nä inte helt, finns en hel del att ta hänsyn till bl a FN:s barnkonvention. Undrar vad som händer när en barnfamilj inte klarar betala BRF:n. Sen tror jag dock det blir fler än 1 promille som får problem med låt säga 6% rörlig ränta.
Kronis tar inga hänsyn till det. Pengarna ska in. Man får gå till socialen helt enkelt så får de ordna ett vandrarhem eller liknande om man inte kan lösa det själv.

Tror inte torskarna förstår att de faktiskt blir hemlösa om de defaultar lånet.
Citera
2023-03-16, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av horochhapna
Ja många missar också helt att de som bundit 1-3 år senaste åren inte kunnat sälja också av den enkla anledningen att de skulle blivit skyldiga enorm ränteskillnadsersättning till bank.

Därför har många suttit kvar med bunden ränta tex 2021-2022 och dessa löper nu ut 2023 ( hela 72% av bolånestocken omförhandlar 2023 )

Plötsligt ska dessa hushåll gå från 1.3% ränta till 4.5 eller mer. Det blir knivigt. Och de kan äntligen sälja pga bindningstiden löpt ut och ingen ränteskillnadsersättning hotar vid försäljning.

Det kommer bli blodigt

Att lämna sina lågt bundna räntor 2021-2022 var naturligtvis inte betingat med någon ”enorm” ränteskillnadsersättning.
Vad har du fått det ifrån?
Citera
2023-03-16, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyepost
Kronis tar inga hänsyn till det. Pengarna ska in. Man får gå till socialen helt enkelt så får de ordna ett vandrarhem eller liknande om man inte kan lösa det själv.

Tror inte torskarna förstår att de faktiskt blir hemlösa om de defaultar lånet.
De måste ta hänsyn till barnkonventionen. Ibland är det dock rätt att vräka, men det beror på.
https://www.domstol.se/nyheter/2021/12/barnkonventionen-hindrade-utmatning/
Citera
2023-03-16, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Att lämna sina lågt bundna räntor 2021-2022 var naturligtvis inte betingat med någon ”enorm” ränteskillnadsersättning.
Vad har du fått det ifrån?
Såvida inte lånet har en ränta på över 4,5% så är ränteskillnadsersättning noll kr. Banken blir bara glad.
1 procentenhet av det utöver aktuell bostadsobligation (kvarvarande bindningstid) är ett konsumentskydd.
Citera
2023-03-16, 12:59
Medlem
Citat:
De måste ta hänsyn till barnkonventionen. Ibland är det dock rätt att vräka, men det beror på.
https://www.domstol.se/nyheter/2021/12/barnkonventionen-hindrade-utmatning/
"Att särskild hänsyn ska tas till barnets behov av trygghet medför inte att detta alltid blir avgörande. Avsevärd hänsyn ska också tas till borgenärens intresse av att verkställighet kommer till stånd. Barnets eget intresse av skydd för sin hemmiljö ska därför vägas mot".

I de flesta fall kommer de mäta ut, är ganska säker på det.
Citera
2023-03-16, 13:05
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Tog hänsyn till sådana fall när jag skrev en promille. Visst är det fler än en promille som får problem, därav de som går ända till exekutiv. Många kommer ju sälja av saker, bilar, båtar, andra kommer att få stöd av föräldrar ( ett tag) men promillen som hamnar där skulle betyda en ökning på närmare 1000% mot ett vanligt år.
Citera
2023-03-16, 13:15
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Fi, Scb, Eurostat m.fl. har genom åren släppt rapporter som visat att svenska hushåll är hårt skuldsatta och räntekänsliga så det är inte skrämselpropaganda. Förra tråden är full med länkar som publicerats under åren.

Gällande den länk du publicerade här ovan:

"Bland de som har lägst marginaler finns främst personer i det äldre åldersspannet, 56-79 år. Var tionde i denna grupp klarar inte en ränta på mer än 3 procent. Samtidigt är det, av förklarliga skäl, flest i denna grupp som inte har några bolån överhuvudtaget."

Denna grupp utgör en stabil grund men i framtiden kommer inte heller de finnas då svenska banker övergett kravet på att bostadslånet till fullo skulle betalas av inom viss tidsperiod. När mina mor- och farföräldrar lånade till bostad var det en självklarhet att bostadslånet skulle amorteras av inom ett par decennier, vilket resulterade i att lånen var avbetalda lagom till pension.
Ja, den tanken har de flesta väl släppt. Jag hör till den kategorin och funderade på att låna till något skoj. Men fick inte tummen ur och tyckte förvisso horisonten såg inte så räntefri ut som folk gjorde gällande.
Citera
2023-03-16, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Tog hänsyn till sådana fall när jag skrev en promille. Visst är det fler än en promille som får problem, därav de som går ända till exekutiv. Många kommer ju sälja av saker, bilar, båtar, andra kommer att få stöd av föräldrar ( ett tag) men promillen som hamnar där skulle betyda en ökning på närmare 1000% mot ett vanligt år.
Precis, allt av värde är nog redan sålt så man är då rätt utblottat vid en utmätning. Ska vi intressant att följa, är själv på jakt efter en lya att fynda hos kronkolle till rätt pris
Citera
2023-03-16, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyepost
"Att särskild hänsyn ska tas till barnets behov av trygghet medför inte att detta alltid blir avgörande. Avsevärd hänsyn ska också tas till borgenärens intresse av att verkställighet kommer till stånd. Barnets eget intresse av skydd för sin hemmiljö ska därför vägas mot".

I de flesta fall kommer de mäta ut, är ganska säker på det.
Ja det är nog rätt rimligt att utmätning är det vanligaste. I detta fall så var det väl någon med sex barn varav vissa med särskilda behov etc. Så i regel görs nog en utmätning och sen fixar Soc resten.
Citera
2023-03-16, 13:21
Medlem
Citat:
Såvida inte lånet har en ränta på över 4,5% så är ränteskillnadsersättning noll kr. Banken blir bara glad.
1 procentenhet av det utöver aktuell bostadsobligation (kvarvarande bindningstid) är ett konsumentskydd.

Exakt.
Ingen hade några sådana bundna lån 2021-2022.

Överhuvdtaget har väl bundna lån aldrig varit något större skäl till att inte sälja. Förutsatt man dels inte haft väldigt höga lån, dels med väldigt lång bindningstid.
Några tusenlappar i livets kanske största affär kan knappast stoppa någon.
Senast redigerad av M.J.A 2023-03-16 kl. 13:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in