2023-01-07, 10:22
Medlem
Blir aldrig bra med hemmagjorda pommes köp färdiga o njut
Citera
2023-01-07, 10:26
Medlem
Som sagt, dubbelfritera är det som gäller. Svårt att få till det bra dock. Om jag ska göra friterad potatis hemma blir det chips, det är lättare att få till bra.

Och släng för guds skull inte skalet! Friterat potatisskal är nog min favorit av alla olika typer av friterad plugg.
Citera
2023-01-07, 11:56
Medlem
Sladdarens avatar
Många kan iaf klaga har jag hört på att man inte får en bryning och krisp på sina färska potatisstavar i en airfryer när man lägger i dom som en stor klump i en airfryern så inte het luft kan nå alla sidor av potatisen (de upplever att potatisen bara blir bakad tillagad men inte brynt, krispig).

Var länge sen jag skaffade dessa typer av grillgaller men det gör såklart att du slipper det problemet och kan göra en stor sats ändå

https://sezalla.com/products/uptrend...gle%20Shopping

Eller så fryser du dina stavade färska potatisar och sen lägger i en hög i airfryern och tillagar och dra ut korgen och kasta runt dom tof. Minns inte nu men tror det blir ett bättre resultat

Sen stämmer denna video till 99% (eftersom jag provat det) hur du kan göra de bästa hemgjorda pommesen i din airfryer

https://www.youtube.com/watch?v=b2wJWi82XmU

Det bästa är att kunna spraya olja (blomsspruta)

Det kanske bästa är bara att köpa pommesen fryst och bara fylla för mycket i airfryer och kasta runt dom tof. Jag får alla potatisar bra och krispiga iaf om de är obs fryst innan

Vad tycker ni ? Är det bättre slutresultat i att frysa sina hemgjorda potatisstavar / pommes innan de åker in i airfryern ?
Senast redigerad av Sladdaren 2023-01-07 kl. 11:59.
Citera
2023-01-07, 11:59
Medlem
Åker du till en korvkiosk så friterar ju dom bara i oljan en kort stund med frusna pommes...så enkelt är det väl eller ???
Citera
2023-01-07, 17:17
Moderator
Jultrollets avatar
Liknande tråd om tips hur man får till de perfekta pommesen: Fritera i riktig fritös är infogad med startinlägg här:
(FB) Nu startar jakten på perfekta pommes frites

/Moderator
Citera
2023-01-07, 17:21
Bannlyst
Säkraste är förstås att köpa bakpotatis och fritera ordentligt i olja på spisen. Svårslaget.
Citera
2023-01-07, 17:25
Medlem
musttomtes avatar
Den var riktigt bra för att vara snabb mat.

https://www.mcdonalds.com/se/sv-se/p...ese-fries.html
Citera
2023-01-07, 19:24
Medlem
Alfentanils avatar
Är det någon som har tips på hur man ska göra pommes i ugnen? Endera blir de bara mjuka och soggiga eller brända så in i helvete.

Vad för gradantal? Ska man ha lite olja? Blir fan äckel säms varje gång. Nu pratar jag om köpta frysta pommes.
Citera
2023-01-08, 00:56
Medlem
Bertil85s avatar
HEJ FB.

Undrar nu vilken är den godaste såsen till frites ?

Är det senap, ketchup, majonnäs eller kanske aioli ?

Vill ni inte säga vilken ni tycker är bäst ge mig då ett alternativ från dig själv eller ett märke, av sås sorter som har ett visst typ av märke. t.ex heinz, felix, m.m.
Citera
2023-01-08, 01:00
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alfentanil
Är det någon som har tips på hur man ska göra pommes i ugnen? Endera blir de bara mjuka och soggiga eller brända så in i helvete.

Vad för gradantal? Ska man ha lite olja? Blir fan äckel säms varje gång. Nu pratar jag om köpta frysta pommes.

Se flesta pommes blir skit i ugn. Ju tjockare de är desto bättre blir de.

Fritera istället.
Citera
2023-01-17, 17:08
Medlem
DefactoAnarkis avatar
2 eller 3 raster på pommes?

Hur gör man bästa pommesen?

Jag brukar köra 2 friteringar. En på 120 grader och en på 180.

Men nu hör jag folk prata om 3 friteringar då det tydligen är 3 primära processer som potatisen ska genomgå.

Det ska handla om att potatisen ska gå från rå till kokt. Detta steg är ju givet och inget som förändras nämnvärt skulle jag tro.

Men sen menar somliga att man bör dela upp steget att ge krispighet och att låta potatisen gå igenom maylardprocessen.

En del talar rent av om ett fjärde steg med karamelesering av stärkelse som blivit socker vid steg 1.

Vad är era tankar kring detta?

Vilka temperaturer bör man ligga på?

Hur lång tid behöver respektive process?

Hur många raster bör man ha?
Citera
2023-01-17, 17:19
Medlem
peterZiipens avatar
Här har du bästa receptet på hemmapommes från potatiskungen av Sverige, Stefan Ekengren. Hemligheten är att frysa pommesen innan fritering. https://anonfiles.com/v3gavaS0yc/yes_jpeg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in