Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-16, 20:12
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Klimatkris råder definitivt, oavsett detaljer i den här diskussionen, eftersom klimatkrisen inte står och faller med vilken statistisk metod som är bäst för att kalibrera modeller och dataset.
På vilket sätt är det en ”klimatkris” att temperaturen ökat cirka en (1) grad på 150 år efter slutet på en lång kall period sedan 1300-talet?
Citera
2023-01-16, 20:19
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
På vilket sätt är det en ”klimatkris” att temperaturen ökat cirka en (1) grad på 150 år efter slutet på en lång kall period sedan 1300-talet?

Alltså, det här har vi i den här tråden gått över hundra miljoner gånger redan. Tycker du att den rådande uppvärmningen verkar ofarlig, då tycker jag att du borde läsa någon rapport av IPCC. Eller varför inte någon bok på ämnet? Det finns många bra. Jag har själv inte kommit mig för att läsa den nya boken av Greta Thunberg ännu, men den verkar väldigt bra.
Citera
2023-01-16, 20:28
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Nu är det faktiskt kapitalistiska stater som släppt ut mest CO2.
(För att kunna försörja bland annat kommunister.)

Citat:
Provade du sen att räkna på det där med energibalansen som du gjorde så stor sak av tidigare?
Är det inte bättre att du visar hur beräkningen ska göras? Sätt upp ekvationerna och sätt in siffror som visar det korrekta värdet på uppvärmningen för att visa Bunsofsteel vad som är fel.

Citat:
Alltså, det här har vi i den här tråden gått över hundra miljoner gånger redan. Tycker du att den rådande uppvärmningen verkar ofarlig, då tycker jag att du borde läsa någon rapport av IPCC. Eller varför inte någon bok på ämnet? Det finns många bra. Jag har själv inte kommit mig för att läsa den nya boken av Greta Thunberg ännu, men den verkar väldigt bra.
Ja, Greta vet vad som är klimatkrisen. Jag kanske ska läsa boken vid tillfälle.
Citera
2023-01-16, 20:29
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Nu är det faktiskt kapitalistiska stater som släppt ut mest CO2.

Vad är det där för figur? Inser du inte hur meningslöst det är att länka till en bild helt utan källa? Det finns stora osäkerheter i både temperatur och CO2-rekonstruktioner så långt tillbaka och den där figuren hör till de mindre rimliga. Som även syns i figurtexten hade vi istider för 300 miljoner år sedan, vilket är svårt att förstå om det skulle varit så varmt som inritat.

Sen är det i vilket fall som helst en rätt meningslös figur, över geologiska tider finns så mycket snnat som påverkar som att solen långsamt blir varmare, kontinenterna flyttar på sig vilket ändrar vädermönster och havsströmmar osv.

Provade du sen att räkna på det där med energibalansen som du gjorde så stor sak av tidigare?

Nah. Jag ledsnade. Har annat att göra än att sitta i menlösa diskussioner. Bara tillfälligt tidsfördriv.

Du verkar ha gott om tid dock. Du kan ju skissa på ett energibalansdiagram baserat på något av IPCCs scenarier så länge.
Citera
2023-01-16, 20:30
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ja, Greta vet vad som är klimatkrisen. Jag kanske ska läsa boken vid tillfälle.

Boken följer Gretas princip av "lyssna inte på mig, lyssna på forskarna" och jag tror inte att så mycket mer än förordet är författat av Greta själv. Främst är det en antologi med texter författade av hundratals klimatforskare.
Citera
2023-01-16, 20:33
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Vad är det där för figur? Inser du inte hur meningslöst det är att länka till en bild helt utan källa? Det finns stora osäkerheter i både temperatur och CO2-rekonstruktioner så långt tillbaka och den där figuren hör till de mindre rimliga. Som även syns i figurtexten hade vi istider för 300 miljoner år sedan, vilket är svårt att förstå om det skulle varit så varmt som inritat.

Eftersom du inte verkar kunna googla så har du källan här:

https://www.mdpi.com/2225-1154/5/4/76
Citera
2023-01-16, 20:51
Medlem
[quote=Totius|83141663]Är det inte bättre att du visar hur beräkningen ska göras? Sätt upp ekvationerna och sätt in siffror som visar det korrekta värdet på uppvärmningen för att visa Bunsofsteel vad som är fel.[{qUOTE]
Man lär sig mer av att försöka göra något själv, men det verkar inte som Buns är intresserad.

Vi kan väl börja med din favoritfigur till enlagersmodellen:
https://imgur.com/a/A5KMb3Z

Öka instrålningen med 1 W så ökar solstrålningen som når marken med 0,7 W. Utstrålningen från toppen av atmosfären ökar också med 0,7 W. Även dess strålning mot marken ökar då med 0,7 W. För energibalans krävs därför att marken värms upp tills den strålar ut 1,4 W mer.

Det här är naturligtvis en leksaksmodell men den visar att utstrålningen från marken kan öka mer än instrålningen från solen utan att det bryter mot någon energikonservering.
Citera
2023-01-16, 20:55
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Boken följer Gretas princip av "lyssna inte på mig, lyssna på forskarna" och jag tror inte att så mycket mer än förordet är författat av Greta själv. Främst är det en antologi med texter författade av hundratals klimatforskare.
Ja, jag har läst en recension i en tidning som ingår i Bonnier News. Tyvärr är den bakom betalvägg men jag citerar en del:
Gretas klimatbok är en vishetsskrift om vår allvarligaste kris – och byggd på fakta
Här finns nu, samlat av henne, över 400 sidor av forskare, författare, WHO-chefer, ledare för ursprungsfolk med flera att lyssna på. Var och en ger en liten bit i den komplexa fråga som klimatförändringarna är, inklusive deras påverkan på vår fortsatta möjlighet till existens på vårt enda hem i universum. Greta Thunberg skriver också själv några övergripande avsnitt.

Det är en respektingivande samling namn, som Elizabeth Kolbert, Nicholas Stern, Johan Rockström, Margaret Atwood, David Wallace-Wells, Naomi Klein, Thomas Piketty. […]

Vad ska vi göra? är frågan många av oss ställer. Bokens svar är: det vet vi redan. Flyg inte, ät mindre kött, släng inte mat, åk kollektivt, slit på det du redan har istället för att köpa nytt och så vidare. Som individ kan du också tala med dina vänner, vara ett gott exempel, engagera dig. Sluta ställa upp på att märkeskläder, flygresor, oxfilé och stadsjeepar är högstatus. Utvecklingsländerna vill ha det som vi – och då måste vi visa att "ha det som vi” kan vara hållbart.

[…]

Och hör här: En tiondel av kostnaden för världens covid-stimulanspaket hade, riktad mot avkarbonisering, räckt för att hålla världen under 1,5 graders-uppvärmningsstrecket och uppfylla Parisavtalet. Nog måste det vara något allvarligt fel på oss?

Men här finns också mycket som ger motivation. Människan har en massiv skuld gentemot planeten. Under vår historia har vi ”huggit ner hälften av alla träd på jorden, utplånat tre fjärdedelar av alla vilda djur, fyllt haven med skräp och initierat ett potentiellt massutdöende och en klimatkatastrof”, skriver Greta Thunberg. Om vi nu kommer undan med att ta tåget i stället för flyget och skippa söndagssteken, plus lite annat i samma svårighetsgrad, så är påföljden lindrig, måste man säga.

[…]

Faktiskt är parallellerna mellan Klimatboken och Bibeln eller annan klassisk vishetslitteratur flera. […]
https://www.vlt.se/2022-12-25/gretas-klimatbok-ar-en-vishetsskrift-om-var-allvarligaste-kris--och-byggd-pa-fakta

Verkar vara en intressant bok.
Citera
2023-01-16, 21:05
Medlem
Citat:
Instämmer helt. Det stora problemet gäller försörjningen av alla dessa människor. Hur ska denna kunna tryggas utan fossila bränslen under överskådlig tid?

Politiken bygger väl på att icke-mogna ekonomier får lov att använda en hel del fossilt under en "uppbyggnadsfas".

Det kommer att krävas fantastiska innovationer på jordbrukssidan.

Kruxet är nog, att om man använder mycket fossilt kan problemen öka.

Vi går in i en knepig period de närmsta 50-100 åren.
Citera
2023-01-16, 21:12
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Politiken bygger väl på att icke-mogna ekonomier får lov att använda en hel del fossilt under en "uppbyggnadsfas".
Ja, men hur ska mogna ekonomier klara sig utan fossila bränslen?

Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Det kommer att krävas fantastiska innovationer på jordbrukssidan.

Kruxet är nog, att om man använder mycket fossilt kan problemen öka.

Vi går in i en knepig period de närmsta 50-100 åren.
Ja, det är därför korrekta beslutsunderlag är så viktigt. Greta-rörelsen och dess gelikar är närmast samhällsfarliga i sin blinda fanatism.
Citera
2023-01-16, 21:18
Medlem
Citat:
Ja, men hur ska mogna ekonomier klara sig utan fossila bränslen?

Det är ju här det blir spännande! På sikt klarar vi oss utan, men då behöver det byggas massvis av elkraftverk av alla de slag.

Kärnkraft skulle vi börjat med för 15-20 år sedan.

Det tar tid detta, det är jag övertygad om.

Citat:
Ja, det är därför korrekta beslutsunderlag är så viktigt. Greta-rörelsen och dess gelikar är närmast samhällsfarliga i sin blinda fanatism.

Jo, det sprids mycket idéer där jag är rädd att medicinen är värre än sjukdomen. Ett fattigt samhälle sitter fast i fossila bränslen i all evighet.
Citera
2023-01-16, 21:21
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Man lär sig mer av att försöka göra något själv, men det verkar inte som Buns är intresserad.

Vi kan väl börja med din favoritfigur till enlagersmodellen:
https://imgur.com/a/A5KMb3Z

Öka instrålningen med 1 W så ökar solstrålningen som når marken med 0,7 W. Utstrålningen från toppen av atmosfären ökar också med 0,7 W. Även dess strålning mot marken ökar då med 0,7 W. För energibalans krävs därför att marken värms upp tills den strålar ut 1,4 W mer.

Det här är naturligtvis en leksaksmodell men den visar att utstrålningen från marken kan öka mer än instrålningen från solen utan att det bryter mot någon energikonservering.
Det där förklarar inte de siffror som Bunsofsteel visar. Om du menar att denne har fel är det du som har bevisbördan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in