Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-16, 11:27
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbesvensson
Priserna på lägenheter i Rinkeby har gått ner ungefär lika mycket som på Östermalm (-20%).

Priserna på lägenheter i Stockholms län har rasat exakt lika mycket som innanför tullarna.
Nu uppvisar du just urusel läsförståelse. Du förstår ju inte ens vad som diskuteras.

Jag talade om att priserna planade ut. Du gaggar om prisfall. Helt olika saker.
Citera
2023-01-16, 11:29
Medlem
tripprapporters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TUK
Vi närmar oss räntetoppen nu enligt Swedbanks prognoser.

https://news.cision.com/se/swedbank/r/fler-atstramningar-att-vanta---men-rantetoppen-ar-nara,c3697837

Ni som vill köpa till rea får nog se till att slå till inom närmsta halvåret för sen sjunker räntorna igen. Marknaden och det finansiella systemet har blivit som i symbios med låga räntor och räntan är garanterat på väg neråt snart igen. I USA, som alltid ligger lite före Europa, störtdyker nu inflationen och samma sak kommer hända i Sverige till våren då även energiprisera faller.

Det blir inte mycket mer rea på bostadsmarknaden än så här. I min stad kan man köpa villor till ca 10-15% rabatt jämfört med för ett år sedan. Det är mycket pengar på en 5 miljoners kåk! Slå till nu och spola illusionen om ett 70% prisas i toaletten.

Även om det stämmer så är vi på väg in i en lågkonjunktur. Tror du det kommer trycka priserna på bostäder upp eller ner?
Citera
2023-01-16, 11:38
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Vi närmar oss räntetoppen nu enligt Swedbanks prognoser.

https://news.cision.com/se/swedbank/r/fler-atstramningar-att-vanta---men-rantetoppen-ar-nara,c3697837

Ni som vill köpa till rea får nog se till att slå till inom närmsta halvåret för sen sjunker räntorna igen. Marknaden och det finansiella systemet har blivit som i symbios med låga räntor och räntan är garanterat på väg neråt snart igen. I USA, som alltid ligger lite före Europa, störtdyker nu inflationen och samma sak kommer hända i Sverige till våren då även energiprisera faller.

Det blir inte mycket mer rea på bostadsmarknaden än så här. I min stad kan man köpa villor till ca 10-15% rabatt jämfört med för ett år sedan. Det är mycket pengar på en 5 miljoners kåk!
Dom verkar anta två höjningar 0.5+0.25. Då landar räntan på 3.25% i April. Och boräntor på 4% verkar väldigt realistiskt. Mer än 0.75% ser jag inte att man behöver i marginal.

Att räntetoppen är nära stämmer nog om man med nära menar i April. Det är 3 mån dit så det kan väl sägas vara nära.

Sedan antar dom räntesänkningar med start i slutet på året.
Det kan det bli. Beror på hur hårt de kraftiga räntehöjningarna kommer ta. Så här kraftiga räntehöjningar har vi inte mycket erfarenhet av.
Tar dom hårt får CB drämma i med kraftiga räntesänkningar. Men det får vi se.

Citat:
Slå till nu och spola illusionen om ett 70% prisas i toaletten.
Det klarar dom inte. Det har låst sig och dom kommer bita sig fast resten av livet och skylla på andra för att deras fantasi inte inträffar.
Citera
2023-01-16, 11:49
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det stora är ju att politiker i väst verkar ha bestämt sig för att kritisk industrikapacitet måste finnas i väst. Det går inte att ha en situation där vi är beroende av Ryssland för energi eller av Kina (alt. Taiwan) för elektronik eller från Indien för läkmedel.

Skall mer och mer tillverkas i väst så blir det dyrare. Det är en långsiktig trend tror jag som kommer att driva på inflationen länge.
Det är riktigt. Det finns en överhängande risk för antiglobalisering.
Och det finns två fördyrande och levnadsstandardssänkande effekter:
* Fördyrad produktion när den går till dyrare länder. Priserna stiger och vår levnadsstandard sjunker.
* Minskade globala försäljningsvolymer. Priserna stiger och vår levnadsstandard sjunker.

Och det leder till inflation som vi inte kan kompensera oss för. Det handlar om sänkt levnadsstandard.
Sedan är det nog utspritt över några år. Det kommer inte på en gång. Men det kan leda till att vi får 0-tillväxt i 10 år eller så. Och det är ganska deprimerande. Samtidigt har vi nu en regering som är helt oförmögen att driva tillväxtpolitik.
Jag får hålla med om att det är lite deprimerande framtidsutsikter.
Men det behöver kanske inte gå så illa. Desto färre produkter som påverkas av antiglobaliseringen. Desto mindre bidrar det till sänkt levnadsstandard.
Citera
2023-01-16, 12:21
Medlem
liksom-fbs avatar
https://omniekonomi.se/t/inflationsoron/5520d5c2-75a6-463f-af6e-0d94454f15f1
Byggkostnaderna skenar – största ökningen sedan 1974

Byggkostnadsindex för flerbostadshus steg med 15,6 procent i december jämfört med december 2021, visar statistik från SCB. Det är den högsta nivån i årstakt sedan 1974.

För byggherrarna drog finansieringskostnader i form av stigande räntor upp

Stigande räntor ökar bostadspriserna.
En del har ju yrat om att stigande räntor skulle sänka bostadspriser. Och jag har förklarat hur verkligheten är beskaffad. Dvs att stigande räntor driver upp priserna. Men fakta bitar ju inte.
Citera
2023-01-16, 12:29
Medlem
foxxis avatar
Stark rekyl I Stockholm innanför tullarna Lgh för januari. 103k/kvm första veckan och 105k/kvm andra veckan.
Stockholm är fortfarande en glödhet och populär stad att köpa lgh i.
Citera
2023-01-16, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Inte alls. Finns data. Det är klart och tydligt för alla som har den minsta förmåga. Men lite måste man tänka själv.

Det handlar om personer som nyligen levt på studiemedel.
Lever dom som tidigare kan dom spara mer än jag skrev.
Jag har alltså antagit att dom även ökar sin levnadsstandard.

Du borde göra ett besök i forumets privatekonomidel. Där finns de som kan spara mycket mer.

Presentera denna data då! Just nu är det endast svammel från dina sida.
Citera
2023-01-16, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Stark rekyl I Stockholm innanför tullarna Lgh för januari. 103k/kvm första veckan och 105k/kvm andra veckan.
Stockholm är fortfarande en glödhet och populär stad att köpa lgh i.

Nu är det få objekt men håller med om att innerstan verkar stanna upp. Några stora fall utöver dessa har jag svårt att se utan att något fundamentalt förändras.

Tomtarna i den här tråden som yrat om att ”priserna ska ned till 75k per kvm” och dylikt kommer tugga fradga i vår när poletten trillat ned.

Övriga Sverige laggar efter innerstan.

Villor tror jag dock har en bit ned kvar. Främst pga extrema elpriser samt att de ökade sanslöst under pandemin.

Tråden gillar ju att prata om ”alla varsel som snart kommer” samma tugg som man hörde i början och under corona.

Som det ser ut nu ser bankernas prognoser om ett fall runt 20-25% ut att vara spot on
Senast redigerad av flanders 2023-01-16 kl. 13:11.
Citera
2023-01-16, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Det har väl förekommit att bostadspriser samtidigt som räntorna stiger. Så att det behövs sänkta räntor för att bostadspriserna ska gå upp tror jag inte på.

Sen att vi har haft en riktigt dålig cocktail på sistone är ju svårt att bortse ifrån.

Räntor och arbetslöshet är de två största faktorerna som styr bostadspriset. I skuggan av dessa efterfrågan.

Så ja, sänkta räntor behövs bland annat om bostadspriser ska stiga
Citera
2023-01-16, 14:16
Medlem
vnc-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Nu är det få objekt men håller med om att innerstan verkar stanna upp. Några stora fall utöver dessa har jag svårt att se utan att något fundamentalt förändras.

Tomtarna i den här tråden som yrat om att ”priserna ska ned till 75k per kvm” och dylikt kommer tugga fradga i vår när poletten trillat ned.

Övriga Sverige laggar efter innerstan.

Villor tror jag dock har en bit ned kvar. Främst pga extrema elpriser samt att de ökade sanslöst under pandemin.

Tråden gillar ju att prata om ”alla varsel som snart kommer” samma tugg som man hörde i början och under corona.

Som det ser ut nu ser bankernas prognoser om ett fall runt 20-25% ut att vara spot on

Det är som vanligt, hyrestorsken som väntat i flera år på att köpa billigt missar varje tillfälle som ges. Hyrestorsken väntar på domedagen som aldrig kommer.
Citera
2023-01-16, 14:23
Medlem
Kul att bubbelförnekarna hänvisar till statistik från husmask när det passar dem. När mätdata från husmask föll som en sten så var det HOX man skulle titta på. Nu när HOX faller som en sten är det plötsligt husmask man ska titta på.

Kul också att de refererar till trådens största troll och gaggar halmdockor om -70% till höger och vänster.
Citera
2023-01-16, 14:36
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Detsamma med elpriserna tror jag. Det är ju bara att inse att Tysknald är en betydligt större elkonsument än oss. Alla Sveriges EU-vänliga partier har dribvit på för att integrera oss mer och mer med EUs elmarknad. Det kommer att leda till att våra priser närmar sig Tysklands. Fakta är ju att Tyskland länge baft ett högre elpris än oss. Det är våra tidigare låga elpriser som kommer att visa sig vara en historisk parentes. Det nya normala är betydligt högre priser....
Jag håller inte alls med dig. Du har rätt i att strategisk produktion skiftar tillbaka till väst vilket kommer medge delvis högre arbetskostnader i en omställningsfas men det är likväl något som är temporärt. Utöver detta så har vi en omställning från fossila bränslen till förnybara med en ökad fokus på att sänka utsläppen vilket kommer kräva en energiproduktion som är flertalet gånger större än hur den ser ut i dagsläget. Det du missar, dock, är att vi har investerat oerhört mycket resurser i att lösa alla dessa problem och även om alla nya tekniker inte är helt mogna för att skickas ut på marknaden så finns det redan nu tekniker till en pris- och effektnivå som hade varit omöjlig för bara några år sedan. Solceller var tidigare något rika människor köpte som en statussymbol eller människor som levde ordentligt off-grid där det inte fanns några andra alternativ att tillgå, detta är inte fallet idag och i framtiden så kommer det bara bli mer tillgängligt och mer effektivt när tekniker som perovskite paneler (som redan nu står på tröskeln till massproduktion) mognar. Utöver detta har vi tekniker inom såväl vind som hydro som är flertalet gånger mer effektiva och med mindre drawbacks och en bra mycket längre livslägd än sina föregångare. Då har vi alltså inte ens börjat prata om tekniker som SMR och den nya generationens kärnkraft. Kort sagt så kommer elproduktionen skala upp radikalt inom det kommande decenniet.
Senast redigerad av Teu 2023-01-16 kl. 14:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in