Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-16, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Du behöver få upp din läsförståelse rejält.
Jag har inte gjort något påstående om att x% av populationen sparar y kr per månad i z år.

Jag har visat att det inte är ett bekymmer för unga akademikerfamiljer att spara vissa summor. Om dom vill.
Och därmed har jag visat att förutsättningarna är ok för att "fylla på pyramiden".

Vad folk väljer att göra i framtiden uttalar jag mig inte om.

Du förstår inte enkel text.

Du har inte visat någonting. Det är som vanligt helt tomt på konkret underlag/data. Du killgissar att det inte är några problem för en "familj"(du har uppenbarligen en annan definition av familje än övriga världen) att spara ca 50% av sin nettolön . Hur detta görs har du inte på något sätt visat.

Vad har "familjen" (alltså paret) för övriga utgifter? Har dom några kostnader för boende? Tycker dom kanske om att äta mat?

Jag kan också killgissa (men jag är tydlig med att det är just en gissning) och jag gissar att en ung människa som just klivit in på arbetsmarknaden med bra ingångslön efter år på studiemedel inte bor hemma i mammas källare med sin flickvän och hårdsparar 50% av lönen. Men visst det finns säkert dom som lever så. Huruvida dom fyller på någon pyramid får proffs som du spekulera i. Den dagen du på något sätt kan styrka dina spekulationer med konkret underlag Kanske någon lyssnar på dig.
Citera
2023-01-16, 08:22
Medlem
TUKs avatar
Vi närmar oss räntetoppen nu enligt Swedbanks prognoser.

https://news.cision.com/se/swedbank/r/fler-atstramningar-att-vanta---men-rantetoppen-ar-nara,c3697837

Ni som vill köpa till rea får nog se till att slå till inom närmsta halvåret för sen sjunker räntorna igen. Marknaden och det finansiella systemet har blivit som i symbios med låga räntor och räntan är garanterat på väg neråt snart igen. I USA, som alltid ligger lite före Europa, störtdyker nu inflationen och samma sak kommer hända i Sverige till våren då även energiprisera faller.

Det blir inte mycket mer rea på bostadsmarknaden än så här. I min stad kan man köpa villor till ca 10-15% rabatt jämfört med för ett år sedan. Det är mycket pengar på en 5 miljoners kåk! Slå till nu och spola illusionen om ett 70% prisas i toaletten.
Citera
2023-01-16, 08:58
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TUK

https://news.cision.com/se/swedbank/r/fler-atstramningar-att-vanta---men-rantetoppen-ar-nara,c3697837

Ni som vill köpa till rea får nog se till att slå till inom närmsta halvåret för sen sjunker räntorna igen. Marknaden och det finansiella systemet har blivit som i symbios med låga räntor och räntan är garanterat på väg neråt snart igen. I USA, som alltid ligger lite före Europa, störtdyker nu inflationen och samma sak kommer hända i Sverige till våren då även energiprisera faller.

Det blir inte mycket mer rea på bostadsmarknaden än så här. I min stad kan man köpa villor till ca 10-15% rabatt jämfört med för ett år sedan. Det är mycket pengar på en 5 miljoners kåk! Slå till nu och spola illusionen om ett 70% prisas i toaletten.
Att du och andra tror på dylikt trams, varför skulle RB börja sänka räntan så fort det blir sämre tider? Hela poängen med att höja räntan är att sänka efterfrågan och strama åt? RB’s räntepolitik är lika mycket politik som faktisk ekonomisk påverkan, ekonomi bygger på förväntningar.
RB kommer inte att börja att sänka räntan bara för att inflationstakten börjar falla tillbaka, tvärtom kommer man hålla i längre än vad dessa journalister och tyckare tror. Allt för att visa konsekvens, exakt så som FED kommer att göra.
Sen har reallönerna fallit tillbaka och kommer inte återställas i år, antagligen sjunker de ytterligare under år 2023.
Så något ”rally” lär vi inte få se på flera år ( om inte regeringen får psykos och öser ut än mer bidrag).
Citera
2023-01-16, 09:05
Medlem
foxxis avatar
Citat:

Stämmer detta så är det slutfestat för denna nedgång. Kraftig uppgång väntar i Stockholm runt våren/innan sommar och sedan följer resten av landet med.
Citera
2023-01-16, 09:06
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
10 pers! Vilken tragedi och kris 😂
Iofs varslas det folk lite varstans i hus och byggbranschen för tillfället, flera hustillverkare drar ned, golvtillverkaren Kährs varslar 100 pers. Så nog börjandet märkas att det bromsat upp.
Det lär komma mera under året.
Citera
2023-01-16, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Stämmer detta så är det slutfestat för denna nedgång. Kraftig uppgång väntar i Stockholm runt våren/innan sommar och sedan följer resten av landet med.

Svårt att se vad som skulle driva en rejäl uppgång? Det stora som hänt är ju inte egentligen att energipriserna stigit eller att räntorna dragit iväg. Det stora är ju att politiker i väst verkar ha bestämt sig för att kritisk industrikapacitet måste finnas i väst. Det går inte att ha en situation där vi är beroende av Ryssland för energi eller av Kina (alt. Taiwan) för elektronik eller från Indien för läkmedel.

Skall mer och mer tillverkas i väst så blir det dyrare. Det är en långsiktig trend tror jag som kommer att driva på inflationen länge.

Hursomhelst bryr jag mig inte nämnvärt om pristopp eller botten då jag redan är inne på marknaden. Rent krasst är det ju lättare att byta boende i uppgångstider då man kan köpa först och sälja sedan. Så lite lätt uppgång årligen är smidigast för alla....
Citera
2023-01-16, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Rent krasst är det ju lättare att byta boende i uppgångstider då man kan köpa först och sälja sedan. Så lite lätt uppgång årligen är smidigast för alla....
Inflations- och kvalitetsjusterad uppgång för bostäder är strikt dåligt för alla som fattar ekonomi. Eller matematik. Eller något annat basalt. Inte bara för att det är direkt marknadsekonomiskt dåligt (vilket det är), utan för att bostäder är ett fundamentalt behov. Så vad du beskriver är att du tror att det är smidigast för alla om landet sverige blir lite kontinuerligt sämre hela tiden.

Sedan finns det ju en variabel som stökar till det såklart: om landet skulle bli successivt mer attraktivt i internationell kontext kan det ju ske reala prisuppgångar utan att det beror på att landet blir sämre. Men den variabeln kan nog anses irrelevant i närtid.
Senast redigerad av sebastianlarsson2 2023-01-16 kl. 10:36.
Citera
2023-01-16, 10:42
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Svårt att se vad som skulle driva en rejäl uppgång? Det stora som hänt är ju inte egentligen att energipriserna stigit eller att räntorna dragit iväg. Det stora är ju att politiker i väst verkar ha bestämt sig för att kritisk industrikapacitet måste finnas i väst. Det går inte att ha en situation där vi är beroende av Ryssland för energi eller av Kina (alt. Taiwan) för elektronik eller från Indien för läkmedel.

Skall mer och mer tillverkas i väst så blir det dyrare. Det är en långsiktig trend tror jag som kommer att driva på inflationen länge.

Hursomhelst bryr jag mig inte nämnvärt om pristopp eller botten då jag redan är inne på marknaden. Rent krasst är det ju lättare att byta boende i uppgångstider då man kan köpa först och sälja sedan. Så lite lätt uppgång årligen är smidigast för alla....
Det som driver uppgången är att det blir inga fler planerade räntehöjningar på ett tag. Man får inte glömma att dagens räntor är egentligen ganska låga.
Undantag fantasipriserna på villorna som köps för 10 mille och uppåt.
Men vi får se!
Citera
2023-01-16, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Det som driver uppgången är att det blir inga fler planerade räntehöjningar på ett tag. Man får inte glömma att dagens räntor är egentligen ganska låga.
Undantag fantasipriserna på villorna som köps för 10 mille och uppåt.
Men vi får se!

Visst har vi riktigt låga räntor just nu. Tror dock inte att alla inser det. Det kan låta konstigt för någon som regelbundet läser dagstidningar, och rent av informerar sig lite, men jag tror att folk under 40 tror att räntorna just nu är historiskt höga och förväntar sig att räntorna snabbt skall tillbaka till 1% (högst) så snart inflationen börjar ge med sig och kryper ner mot 5-6% igen....

Är nog upplagt för en rejäl besvikelse kring räntorna. Detsamma med elpriserna tror jag. Det är ju bara att inse att Tysknald är en betydligt större elkonsument än oss. Alla Sveriges EU-vänliga partier har dribvit på för att integrera oss mer och mer med EUs elmarknad. Det kommer att leda till att våra priser närmar sig Tysklands. Fakta är ju att Tyskland länge baft ett högre elpris än oss. Det är våra tidigare låga elpriser som kommer att visa sig vara en historisk parentes. Det nya normala är betydligt högre priser....
Citera
2023-01-16, 11:13
Medlem
Separatistens avatar
Exempelvis JM bygger på, men många stora byggen är färdiga till sommaren och få nya planeras.
Varje byggjobbare "sysselsätter" omkring 4-5 underleverantörer.
Citera
2023-01-16, 11:23
Medlem
Rengens avatar
Citat:

Driver uppgången? Vad skulle det vara?. Vi har ju inte ens fått fullt genomslag på tripplade räntor extrema energipriser och tex 20 % högre matpriser.
Det handlar istället om prisstabilisering på en ännu lägre nivå. Gratis pengar som drivit kreditbubblan kommer vi inte ha på länge.
Citera
2023-01-16, 11:26
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28
Du har inte visat någonting. Det är som vanligt helt tomt på konkret underlag/data.
Inte alls. Finns data. Det är klart och tydligt för alla som har den minsta förmåga. Men lite måste man tänka själv.

Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28
Vad har "familjen" (alltså paret) för övriga utgifter? Har dom några kostnader för boende? Tycker dom kanske om att äta mat?
Det handlar om personer som nyligen levt på studiemedel.
Lever dom som tidigare kan dom spara mer än jag skrev.
Jag har alltså antagit att dom även ökar sin levnadsstandard.

Du borde göra ett besök i forumets privatekonomidel. Där finns de som kan spara mycket mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in