Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
De baseras snarare på den mer generella Plancks strålningslag, vilket behövs i och med att man måste ta hänsyn till olika transmittans för olika våglängder.
Ännu värre blir det om man går efter uppgifterna publicerade i kommunistiska wikipedia:
Jag vet inte hur du räknar, men jag kan garantera dig att det går ihop. Man måste ta hänsyn till att det är många energiflöden som ändras när jorden blir varmare. Atmosfären absorberar och återutsänder mer strålning mot marken. Det är inte så att du kommit på något som alla klimatforskare missat under alla år.
Vad är det du inte förstår?
Uppvärmningseffekten från samtliga GHGs enligt Wikipedia är 3,11 W/m².
Menar du att det existerar någon mystisk Gretastrålning som bidrar med ytterligare 17 W/m²? Det är nämligen det som minst krävs för att temperaturen skall öka 3,7 grader från 1850 till 2080.
Varför anger inte IPCC denna mystiska strålning också i så fall?
IPCC själva använder ju i sitt värsta scenario 8,5 W/m² som bidrag från
samtliga GHGs.
Nädu, är inte frågan om att klimatforskare missat något. Dom
undviker det. Skulle dom ta hänsyn till Stefan Boltzmanns lag så spricker samtliga projektioner och tjusiga modeller.
Inte min förtjänst utan påpekande kommer ursprungligen från en professor i fysik som i fyrtio år jobbat med "ionic & atomic collisions; charge transfer, ionization, energy loss, energy-level crossings, ion-surface collisions, ion implantation, relativity considerations".
Vet inte hur jag räknar? Jo det vet du. Stefan Bolztmanns lag är busenkel och du kan med lätthet kontrollräkna själv.
Fråga dig själv varför det inte existerar några energibalansdiagram baserade på IPCCs olika scenarion...
Därför att att dom inte kan gå jämt ut med dom förutsättningar som modellerna bygger på!