Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-15, 15:49
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunafingrarna
Ni pratar om emissivitet i modeller och felkällor, något som påverkar utbytet av energi mha långvågig värmestrålning (låga temperaturer).
Alla beräkningar är behäftade med fel beroende på indata, frågan är hur stor osäkerheten blir med olika värden på emissiviteten? plusminus 5%?

Vad jag vill komma till är om det är en felkälla med dignitet d.v.s. påverkar utfallet stort eller om felet är så smått att det blir suboptimering (meningslöst för beräkningens noggrannhet).
Jag tror du blandar ihop diskussionerna. Frågan om indata handlar om de rådata som justerats på ett sätt som ännu inte fått någon meningsfull förklaring. De enkla modellerna för att illustrera växthuseffekten visar bara principen och handlar inte om noggrannhet.
Citera
2023-01-15, 16:09
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Din klimatförnelekse hindrar dig även från att lära dig enkel fysik. Peka gärna ut felen. Motivera de så är jag idel öra. "Du gör/har fel" är innehållslöst. Varför kan inte emissiviteten ändras i dessa modeller (när atmosfärens genomskinlighet ändras)?

Den var dock inte vad som diskuterades. Såhär i efterhand var den olämplig att länka till även om jag bara ville framföra två ekvationer från den och endast två ekvationer från den, i samband med vad som faktiskt diskuterades:

Det som diskuterades var detta.

Den ändras med växthuseffekten. Det är den variabel som beskriver, definierar och kvantifierar växthuseffekten i modellerna. Vill man i modellen se växthuseffekten som en konstant, varierar man inte denna. Vill man se hur temperaturen vid ytan och lägre delar av atmosfären påverkas av en förändrad växthuseffekt, är det denna variabel man skruvar på. Eftersom det är den variabeln som "är" växthuseffekten i dessa modeller.

Om man betraktar jorden från rymden kommer en effektiv emissivitet att avta med en starkare växthuseffekt, där denna emissivitet är definierad som
Det gäller för den första enkla modellen.

För den andra som Totius länkat till, en-lagers-modellen så är det istället atmosfärens emissivitet och absorbtion som avses (där blir Kirchoffs lag relevant) och där ökar emissiviteten med en starkare växthuseffekt.

Det var vad som diskuterades.
Först uttryckte du att emissivitet är växthuseffekten, vilket MachDiamonds bad dig förklara:
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten

Du svarade: ”Jag sade inte att emissivitet är växthuseffekten.”

Nu skriver du att emissivitet ”är den variabel som beskriver, definierar och kvantifierar växthuseffekten”. Hur ska du ha det?
Citera
2023-01-15, 16:26
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Tror du att klimatforskningen uppfanns förra veckan? Tror du att det är en ny, spännande teori som ingen riktigt har hunnit pröva ännu?

Det verkar du göra.

Du verkar tro att man har rätt om man undviker att svara på frågan.
Åjo, nog har Stefan Boltzmanns lag blivit prövad, gammalt som gatan.
Det intressanta är att inga av IPCCs modeller tar hänsyn till den...

Ännu värre blir det om man går efter uppgifterna publicerade i kommunistiska wikipedia:

https://en.wikipedia.org/wiki/Greenhouse_gas

Där står det uttryckligen att växthusgaserna bidrar med ynka 3,11 W/m².

Säg mig. Hur kan ynka 3,11 W/m² värma lika mycket som 20 W/m² som minst krävs enligt Stefan Boltzmanns lag för den påstådda förväntade temperaturökningen?

Svar: Det är omöjligt.

Enligt Stefan Boltzmanns lag bidrar 3,11 W/m² enbart med en temperaturhöjning på futtiga 0,56 grader, och då på en perfekt svartkropp vilket jorden inte är, så temperaturökningen blir ännu mindre.

Hur förklarar du det?
Senast redigerad av Bunsofsteel 2023-01-15 kl. 16:34.
Citera
2023-01-15, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
De baseras snarare på den mer generella Plancks strålningslag, vilket behövs i och med att man måste ta hänsyn till olika transmittans för olika våglängder.
Ännu värre blir det om man går efter uppgifterna publicerade i kommunistiska wikipedia:
Citat:
Säg mig. Hur kan ynka 3,11 W/m² värma lika mycket som 20 W/m² som minst krävs enligt Stefan Boltzmanns lag för den påstådda förväntade temperaturökningen?
Jag vet inte hur du räknar, men jag kan garantera dig att det går ihop. Man måste ta hänsyn till att det är många energiflöden som ändras när jorden blir varmare. Atmosfären absorberar och återutsänder mer strålning mot marken. Det är inte så att du kommit på något som alla klimatforskare missat under alla år.
Citera
2023-01-15, 17:13
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Jag vet inte hur du räknar, men jag kan garantera dig att det går ihop. Man måste ta hänsyn till att det är många energiflöden som ändras när jorden blir varmare. Atmosfären absorberar och återutsänder mer strålning mot marken. Det är inte så att du kommit på något som alla klimatforskare missat under alla år.
I slutändan handlar det om klimatkänsligheten som är en i allra högsta grad både fundamental och öppen fråga. Ännu ett exempel:
Important new paper challenges IPCC’s claims about climate sensitivity
A new paper by independent scientist Nic Lewis published in the journal Climate Dynamics challenges the conclusions of the IPCC AR6 about climate sensitivity. Lewis’ analysis reduces the magnitude of climate sensitivity by one third, relative to the range provided by the IPCC AR6. These results suggest that future global warming in response to fossil fuel emissions could be significantly less than has been assumed by policy makers.
https://judithcurry.com/2022/09/20/important-new-paper-challenges-ipccs-claims-about-climate-sensitivity/
Citera
2023-01-15, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
I slutändan handlar det om klimatkänsligheten som är en i allra högsta grad både fundamental och öppen fråga. Ännu ett exempel:
Den som letar på skumma bloggar kan hitta sådana där extremvärden åt båda håll. Vad får dig att tro att denna studie är så bra förutom att Nic Lewis själv påstår det?
Citera
2023-01-15, 18:10
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Citat:
Jag tror du blandar ihop diskussionerna. Frågan om indata handlar om de rådata som justerats på ett sätt som ännu inte fått någon meningsfull förklaring. De enkla modellerna för att illustrera växthuseffekten visar bara principen och handlar inte om noggrannhet.

Om dina invändningar inte handlar om noggrannhet, utan en kvasidiskussion om indata som i praktiken saknar betydelse, då är dina invändningar meningslösa.

Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel

https://en.wikipedia.org/wiki/Greenhouse_gas

Där står det uttryckligen att växthusgaserna bidrar med ynka 3,11 W/m².

Svar: Det är omöjligt.

Enligt Stefan Boltzmanns lag bidrar 3,11 W/m² enbart med en temperaturhöjning på futtiga 0,56 grader, och då på en perfekt svartkropp vilket jorden inte är, så temperaturökningen blir ännu mindre.

Hur förklarar du det?

Du behöver lägga om din argumentationsteknik, värme överförs inte enbart med strålning, ledning och konvektion är andra former. I praktiken överförs värme på flera olika sätt exempelvis strålning och konvektion.

När du enbart hänvisar till värmestrålning har andra fysikaliska fenomen trollats bort, hokus pokus.
Ser vi bara till strålningsutbytet har Venus en temperatur om -41°C medan Merkurius närmare solen har en temperatur om 164°C, jorden -18°C, mars -64°C, detta effektiv temperatur för en svart kropp enligt Stefan-Boltzmann.
I verkligenheten är medeltemperaturen (merkurius, venus, jorden och mars) 37°C, 464°C, 14°C, -60°C.
Således är din förklaring helt felaktig, andra fenomen har mycket större påverkan än strålningsutbytet.

Det är uppenbart att du inte vet vad du pratar om.

Citat:
Important new paper challenges IPCC’s claims about climate sensitivity
A new paper by independent scientist Nic Lewis published in the journal Climate Dynamics challenges the conclusions of the IPCC AR6 about climate sensitivity. Lewis’ analysis reduces the magnitude of climate sensitivity by one third, relative to the range provided by the IPCC AR6. These results suggest that future global warming in response to fossil fuel emissions could be significantly less than has been assumed by policy makers.
https://judithcurry.com/2022/09/20/important-new-paper-challenges-ipccs-claims-about-climate-sensitivity/
Forskarkåren är enig om de antropogena utsläppens påverkan, rapporten du hänvisar till omkullkastar inget, däremot kritiserar den nivåerna. En minskning med en tredjedel förändrar inte den katastrof civilisationen väntar på.
Citera
2023-01-15, 18:18
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Först uttryckte du att emissivitet är växthuseffekten, vilket MachDiamonds bad dig förklara:
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten

Du svarade: ”Jag sade inte att emissivitet är växthuseffekten.”

Nu skriver du att emissivitet ”är den variabel som beskriver, definierar och kvantifierar växthuseffekten”. Hur ska du ha det?
Ja, i dessa modeller beskrivs växthuseffekten med emissivitetsfaktorn. Det är precis som det låter och det innebär inte att växthuseffekten är emissivitet(växthuseffekten kan sägas vara absorbtion och återstrålning av långvågig strålning i atmosfären vilket lämpligen kan beskrivas med en emissivitetsfaktor eller hur?) . Jag vet inte ens hur jag ska tolka den meningen . Vad jag menar finns istället väl beskrivet i mina inlägg.

Så ska jag ha det.
Senast redigerad av MrArtur 2023-01-15 kl. 18:58.
Citera
2023-01-15, 18:28
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
I slutändan handlar det om klimatkänsligheten som är en i allra högsta grad både fundamental och öppen fråga.

Tänk om det ändå bara fanns någon organisation som samlade världens främsta experter på området som gick igenom och sammanställde publicerat material på området, utvärderade och presenterade vad aktuellt och relevant forskningskollektiv visat.

Vänta nu...
Senast redigerad av MrArtur 2023-01-15 kl. 18:52.
Citera
2023-01-15, 19:47
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
De baseras snarare på den mer generella Plancks strålningslag, vilket behövs i och med att man måste ta hänsyn till olika transmittans för olika våglängder.

Vad är det du inte förstår?

Uppvärmningseffekten från samtliga GHGs enligt Wikipedia är 3,11 W/m².

Menar du att det existerar någon mystisk Gretastrålning som bidrar med ytterligare 17 W/m²? Det är nämligen det som minst krävs för att temperaturen skall öka 3,7 grader från 1850 till 2080.
Varför anger inte IPCC denna mystiska strålning också i så fall?

IPCC själva använder ju i sitt värsta scenario 8,5 W/m² som bidrag från samtliga GHGs.

Nädu, är inte frågan om att klimatforskare missat något. Dom undviker det. Skulle dom ta hänsyn till Stefan Boltzmanns lag så spricker samtliga projektioner och tjusiga modeller.

Inte min förtjänst utan påpekande kommer ursprungligen från en professor i fysik som i fyrtio år jobbat med "ionic & atomic collisions; charge transfer, ionization, energy loss, energy-level crossings, ion-surface collisions, ion implantation, relativity considerations".

Vet inte hur jag räknar? Jo det vet du. Stefan Bolztmanns lag är busenkel och du kan med lätthet kontrollräkna själv.

Fråga dig själv varför det inte existerar några energibalansdiagram baserade på IPCCs olika scenarion...
Därför att att dom inte kan gå jämt ut med dom förutsättningar som modellerna bygger på!
Senast redigerad av Bunsofsteel 2023-01-15 kl. 19:53.
Citera
2023-01-15, 19:53
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunafingrarna
I verkligenheten är medeltemperaturen (merkurius, venus, jorden och mars) 37°C, 464°C, 14°C, -60°C.
Således är din förklaring helt felaktig, andra fenomen har mycket större påverkan än strålningsutbytet.

Tell me oh wise one. Hur påverkar koldioxiden temperaturen om inte via strålningsutbytet?
Dessa magiska "fenomen" har ju enligt dig mycket större påverkan.
Hur kommer det sig att inte IPCC tar hänsyn till dessa magiska "fenomen" utan enkom fokuserar på strålningsutbytet?

Är din medmänskliga plikt att kasta dig på telefonen och informera IPCC att dom har helt fel omedelbums.

Senast redigerad av Bunsofsteel 2023-01-15 kl. 19:59.
Citera
2023-01-15, 20:16
Medlem
Bunsofsteels avatar
Ett annat kul räkneexempel:

IPCC säger: 3 graders temperaturökning det mest troliga.

Stefan Bolztmann säger: Sure, då kommer jordytan öka sin utsrålning med 16,7 W/m².

IPCC säger även: Detta kommer orsakas av dubblerad koldioxidnivå som ökar växthuseffekten med 3,7 W/m².

Stefan Bolztmann svarar: GTFO. Fysiskt omöjligt att 3,7 W/m² inkommande orsakar 16,7 W/m² utgående. Ain't gonna happen.

Case closed.

IPCCs projektioner är fysiskt omöjliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in