2023-01-15, 00:54
Medlem
Man kan inte bevisa i vanlig mening. Men man kan övertyga sig om rimligheten i att Gud existerar. Sedan krävs tro.
Citera
2023-01-15, 00:59
Medlem
Mayahems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankAbagnale
Man kan inte bevisa i vanlig mening. Men man kan övertyga sig om rimligheten i att Gud existerar. Sedan krävs tro.
Instämmer Frank. (Bra film)

OT.
Det handlar om egoism för många men det är en annan diskussion.

Enligt mig är det att man ägnar sig goda tankar för andra människor och har en slags tillit till Gud. För mig är det synonymt med naturen, universum…

Mycket går att ifrågasätta. Häromdagen berättade mitt ex att hennes kusin mördades av ryssnazister i Ukraina. Gud har nog lämnat vår planet.
Citera
2023-01-15, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankAbagnale

Jag håller med, man kan inte bevisa Gud, lika lite som att man kan bevisa evolutionsteorin.
Men genom bevisen som existerar så kan man ställa upp en teori/ en tro.

Tro enligt bibeln är att få bevis som övertygar om det man inte kan observera:

"Tron är den säkra förväntan om det man hoppas på, det tydliga beviset på verkligheter som man inte kan se." (Hebr 11:1 NWT)

Man kan inte observera att en art förändras till en annan, därför kallas den för en teori, inte fakta. Detsamma gäller med Gud, vi kan inte observera Gud, men vi kan observera verkningarna av Gud:

"Det man kan veta om Gud kan de ju själva se; Gud har gjort det uppenbart för dem.
Ty alltsedan världens skapelse har hans osynliga egenskaper, hans eviga makt och gudomlighet, kunnat uppfattas i hans verk och varit synliga. Därför finns det inget försvar för dem
" (Rom 1:19-20 Bibel2000)

Genom att observera fakta, så kan man bli övertygad om att Gud existerar, och därför börja tro på Gud. Detsamma med evolutionsteorin, men när jag ser på fakta, så håller jag evolutionsteorin för osannolik. Det är mer sannolikt att bibelns skapelseberättelse stämmer överens med verkligheten enligt mig.
Senast redigerad av ttsp 2023-01-15 kl. 08:34.
Citera
2024-02-13, 15:25
Medlem
Rumpkorvens avatar
Är troende lika okällkritiska till annat som de är till guds existens?
Citera
2024-02-14, 20:50
Avstängd
Någon manipulerar energi och försöker i vissa fall sno hela kroppsliga funktionen i något slags gravitations manipulationer.
Det lär vara Aliens då de beter sig som att vi är leksaker och måste ha kontakt och trakassera folk minut för minut dygnet runt.

Änglar och fakegudar kommer jag stämma om de petar på mig igen.
De ska ut härifrån !!
Citera
2024-02-14, 20:55
Avstängd
Ni ska neka en andekropp det är vapen bara som bryter ner hjärnans signaler och nerver.
Jag fick flera hundra varje dag som de leker med...
Otrevliga och fula usch!!
Citera
2024-02-18, 22:26
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontus900
Bevis är inte objektivt när det kommer till sådana här frågor, denna tråd kommer inte komma någonvart
Tycker du fortfarande det 2000 sidor senare?
Citera
2024-02-18, 22:32
Medlem
Rumpkorvens avatar
Det kommer aldrig att gå att bevisa att gud finns ur ett vetenskapligt perspektiv. Troende är lättlurade, lättövertalade och hjärntvättade. Det tycker jag. De kör ofta med "men bevisa att gud inte finns då" och såna efterblivna argument. Om gud nu finns så borde det gå att bevisa även vetenskapligt? Då säger de att "men jag tror ju bara". Aa det gör du. Men för att tro på något så måste man ju blivit så pass övertygad att det finns skäl att tro. Jag tror till exempel att jag har godis i förrådet eftersom jag köpte godis igår och jag har inte ätit det än. Då finns det starka skäl att tro på det. Och jag kan dessutom bevisa att det finns!

Men gud kommer aldrig att gå att bevisa, eftersom gud är påhittat av människor med IQ under 50.
Citera
2024-02-18, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag håller med, man kan inte bevisa Gud, lika lite som att man kan bevisa evolutionsteorin.
Men genom bevisen som existerar så kan man ställa upp en teori/ en tro.

Tro enligt bibeln är att få bevis som övertygar om det man inte kan observera:

"Tron är den säkra förväntan om det man hoppas på, det tydliga beviset på verkligheter som man inte kan se." (Hebr 11:1 NWT)

Man kan inte observera att en art förändras till en annan, därför kallas den för en teori, inte fakta. Detsamma gäller med Gud, vi kan inte observera Gud, men vi kan observera verkningarna av Gud:

"Det man kan veta om Gud kan de ju själva se; Gud har gjort det uppenbart för dem.
Ty alltsedan världens skapelse har hans osynliga egenskaper, hans eviga makt och gudomlighet, kunnat uppfattas i hans verk och varit synliga. Därför finns det inget försvar för dem
" (Rom 1:19-20 Bibel2000)

Genom att observera fakta, så kan man bli övertygad om att Gud existerar, och därför börja tro på Gud. Detsamma med evolutionsteorin, men när jag ser på fakta, så håller jag evolutionsteorin för osannolik. Det är mer sannolikt att bibelns skapelseberättelse stämmer överens med verkligheten enligt mig.

Borde inte även de allra mest förhärdade kreationisterna hört talas om begreppet vetenskaplig teori? Det är alltså inte en hypotes i ordets vardagliga bemärkelse. En vetenskaplig teori är den starkaste positionen som går att uppnå inom vetenskap och evolutionsteorin är en av de mest omfattande och starkaste som existerar.
Citera
2024-02-19, 07:16
Bannlyst
Bevis och bevis men.....något som borde existera är evigheten i tid och även oändligheten i rum och det där är två saker vi människor inte begriper hur de är möjliga.
Citera
2024-02-19, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menlonson
Borde inte även de allra mest förhärdade kreationisterna hört talas om begreppet vetenskaplig teori? Det är alltså inte en hypotes i ordets vardagliga bemärkelse. En vetenskaplig teori är den starkaste positionen som går att uppnå inom vetenskap och evolutionsteorin är en av de mest omfattande och starkaste som existerar.

Nej, den starkaste positionen är fakta, evolutionsteorin är inte fakta.
Citera
2024-02-19, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Nej, den starkaste positionen är fakta, evolutionsteorin är inte fakta.

Faktan är all data och observationer. Teorin är förklaringen till det vi observerar. Inom vetenskapen finns det ingen starkare förklaringsmodell än just en teori, oavsett vad du anser om saken.

Men om du med fakta menar sådant som vi kan vara säkra på, så ingår självfallet evolutionsteorin där. Smådetaljer kommer forskarna alltid vara oense om (såsom i alla förklaringsmodeller) men saker så som att vi vet att allt liv på jorden är besläktat är knappast något det råder några osäkerheter kring. Typ i princip allt som vi vet och upptäckt om biologi (och förutsägelser vi kunnat göra!)hade varit tokfel om evolutionen inte vore ett faktum.
Senast redigerad av Menlonson 2024-02-19 kl. 08:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in