Citat:
Ursprungligen postat av
FrankAbagnale
Man kan inte bevisa i vanlig mening. Men man kan övertyga sig om rimligheten i att Gud existerar. Sedan krävs tro.
Jag håller med, man kan inte bevisa Gud, lika lite som att man kan bevisa evolutionsteorin.
Men genom bevisen som existerar så kan man ställa upp en teori/ en tro.
Tro enligt bibeln är att få bevis som övertygar om det man inte kan observera:
"
Tron är den säkra förväntan om det man hoppas på, det tydliga beviset på verkligheter som man inte kan se." (Hebr 11:1 NWT)
Man kan inte observera att en art förändras till en annan, därför kallas den för en teori, inte fakta. Detsamma gäller med Gud, vi kan inte observera Gud, men vi kan observera verkningarna av Gud:
"
Det man kan veta om Gud kan de ju själva se; Gud har gjort det uppenbart för dem.
Ty alltsedan världens skapelse har hans osynliga egenskaper, hans eviga makt och gudomlighet, kunnat uppfattas i hans verk och varit synliga. Därför finns det inget försvar för dem" (Rom 1:19-20 Bibel2000)
Genom att observera fakta, så kan man bli övertygad om att Gud existerar, och därför börja tro på Gud. Detsamma med evolutionsteorin, men när jag ser på fakta, så håller jag evolutionsteorin för osannolik. Det är mer sannolikt att bibelns skapelseberättelse stämmer överens med verkligheten enligt mig.