Citat:
Intressant idé, tack för den!
Citat:
Nja. Här får man se upp med God of the gaps-fallacy. Brist på vetenskapliga förklaringar bevisar inget annat än brist på vetenskapliga förklaringar. Vetenskapen utvecklas, och det finns ju iaf en chans för att en del sånt som inte kan förklaras idag, kan få en förklaring imorgon, eller nästa år, eller om 100 år.
Däremot kan man mäta världen och konstatera alla matematiska lagar som den är uppbyggd av och som tyder på intelligent skapande.
Men samtidigt finns det ju också en God of the gaps-fallacy-fallacy: att inte ens vilja beröra luckorna i vår förståelse därför att det kan leda till "fel" svar, dvs att det finns en skapargud. I vetenskap gör man helt enkelt inte så. Man undviker inte frågor bara för att man inte gillar de tänkbara svaren.
Min tes: Vad vi än tror på eller inte tror på, måste vi ha ett öppet sinne för att vi kan ha fel. Då är det ok att tro på vad man vill. En tes som iaf för mig har mycket att göra med vetenskapsfilosofen Kuhns paradigm.
Citat:
Fast det där kan nog iaf inte kallas för bevis för Guds existens, eller ens en ansats till det. Då får du nog iaf komplettera med en del, t ex om hur din idé skulle kunna falsifieras av något test.
Sen ska man ha klart för sig att det finns ingen absolut materialistisk värld som många tror, utan bara ett medvetande som skiftar fokus på samma sätt som man byter kanal på en tv. Att tro att de elektriska kopiorna vår hjärna får nöja sig med har någonting med en verklig fysisk värld att göra är bara en konsekvens av uppfostran och att vi inte vet bättre.
Att vi kan leva ut minst lika verkliga händelser i våra drömmar med våra fysiska sinnen avstängda bevisar i alla fall att vi blir matade med sinnesintryck bortom våra fysiska sinnen.
Sen tror jag att det är felaktigt att tro att Gud är en extern entitet, utan allt liv är en del av Gud på samma sätt som en vattendroppe är en del av Jordens totala vattenmassa, som för tillfället är separerad från helheten och med all brist på helhetssyn och förståelse som det innebär.
Att vi kan leva ut minst lika verkliga händelser i våra drömmar med våra fysiska sinnen avstängda bevisar i alla fall att vi blir matade med sinnesintryck bortom våra fysiska sinnen.
Sen tror jag att det är felaktigt att tro att Gud är en extern entitet, utan allt liv är en del av Gud på samma sätt som en vattendroppe är en del av Jordens totala vattenmassa, som för tillfället är separerad från helheten och med all brist på helhetssyn och förståelse som det innebär.
Om jag ändå fattade det bättre). Ecce homo. Se människan!