2022-05-01, 12:51
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fr3D
Att bevisa Gud blir som att be en karaktär i ett datorspel att uppvisa källkoden som genererar världen den verkar i; det går inte.
Intressant idé, tack för den!

Citat:
Däremot kan man mäta världen och konstatera alla matematiska lagar som den är uppbyggd av och som tyder på intelligent skapande.
Nja. Här får man se upp med God of the gaps-fallacy. Brist på vetenskapliga förklaringar bevisar inget annat än brist på vetenskapliga förklaringar. Vetenskapen utvecklas, och det finns ju iaf en chans för att en del sånt som inte kan förklaras idag, kan få en förklaring imorgon, eller nästa år, eller om 100 år.

Men samtidigt finns det ju också en God of the gaps-fallacy-fallacy: att inte ens vilja beröra luckorna i vår förståelse därför att det kan leda till "fel" svar, dvs att det finns en skapargud. I vetenskap gör man helt enkelt inte så. Man undviker inte frågor bara för att man inte gillar de tänkbara svaren.

Min tes: Vad vi än tror på eller inte tror på, måste vi ha ett öppet sinne för att vi kan ha fel. Då är det ok att tro på vad man vill. En tes som iaf för mig har mycket att göra med vetenskapsfilosofen Kuhns paradigm.

Citat:
Sen ska man ha klart för sig att det finns ingen absolut materialistisk värld som många tror, utan bara ett medvetande som skiftar fokus på samma sätt som man byter kanal på en tv. Att tro att de elektriska kopiorna vår hjärna får nöja sig med har någonting med en verklig fysisk värld att göra är bara en konsekvens av uppfostran och att vi inte vet bättre.

Att vi kan leva ut minst lika verkliga händelser i våra drömmar med våra fysiska sinnen avstängda bevisar i alla fall att vi blir matade med sinnesintryck bortom våra fysiska sinnen.

Sen tror jag att det är felaktigt att tro att Gud är en extern entitet, utan allt liv är en del av Gud på samma sätt som en vattendroppe är en del av Jordens totala vattenmassa, som för tillfället är separerad från helheten och med all brist på helhetssyn och förståelse som det innebär.
Fast det där kan nog iaf inte kallas för bevis för Guds existens, eller ens en ansats till det. Då får du nog iaf komplettera med en del, t ex om hur din idé skulle kunna falsifieras av något test.
Citera
2022-05-01, 17:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Kristendomen går i praktiken ut på tillbedjan av person Jesus som man tror är gud själv.

Ett moraliskt system med bara hämningslös altruism som enda egenskapen som det inte finns ingen begränsning eller villkor för är inte något bra moraliskt system.

Kristendomen bygger på en bisarr och mycket vinglig historia som tagen ur den sämsta B-film som uppenbarligen är påhittad och sammansatt för att komma runt det mycket problematiska problemet att Gud har skickat sin profet (eller sig själv) i mänsklig gestalt och sedan verkar ha sett till att döda denna profet (eller sig själv).
Okej! Du vet vad kristendomen går ut på? Hur har du kommit fram till denna briljanta slutsats när det finns teologer som studerat detta i evigheter?
Citat:
Ursprungligen postat av GamlaDraggen
Ser fortfarande inte hur detta är relevant till topic.
Att vetenskapliga hypoteser och teorier inte är absoluta och kan komma att revideras är jag medveten om.

Hur man ska kunna bevisa en Guds existens är svårt att säga.
Men det är ju inte heller jag som påstår att någon gud finns.
Därför får det vara upp till er som tror på gud att presentera det ni menar håller som bevis, så får vi andra bedöma det.

Men jag kan tänka mig ett par exempel på bevis som skulle vara en bra början:

1.Något exempel på ett s.k mirakel. Alltså ett bekräftat fall av att naturlagarna har upphävts.

2. Visa i en vetenskaplig studie att bön ger effekt.

Tror man på en gud som ingriper i den fysiska verkligheten så borde den kunna påvisas i någon mån.
Mirakel finns det gott om gubben! För att bli helgon inom katolska kyrkan måste man ha åstadkommit minst två. Och det finns många helgon.

Jag delar din syn på vetenskap. Den är verkligen inte absolut och den har även fallerat otaliga gånger. Något som däremot inte har fallerat är att tro kan försätta berg.
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshbags
Helt fel om samma Gud. Samma stamfader är ingen garant för samma Gud.

De flesta judar och muslimer är fjärran från stamfader Abraham. Inte ens om du är 100% av stamfader Abraham, så har du samma Gud ifall du inte följer denne. Att vara av stamfader Abraham borgar inte för att du automatiskt har samma Gud som Guds Son. Det finns beskrivet mycket väl att judarna under Gammal Testamentlig tid bedrev avgudadyrkeri. Redan dessa hade inte samma Gud som de gudaktiga. Av dagens Jude-nation har 65% en ateistisk livsåskådning. Muslimerna är en ogudaktig vidareutveckling av bl.a. de äldres traditioner.

Din syn på Koranen är träffande.

Som framgått är att samma stamfader är inget bevis på samma Gud.
Du är helt enkelt okunnig. Tyvärr. Jag är ledsen att säga det men om du läser GT så är det judarnas Gud, läser du NT så är det kristendomens Gud personifierad i Kristus! Det finns mängder av referenser mellan GT och NT som hänvisar till den enda Guden.

Läser du koranen så hittar du samma profeter och även Jesus. Det är solklart samma Gud.
Citera
2022-05-01, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TredjeDiket
Mirakel finns det gott om gubben! För att bli helgon inom katolska kyrkan måste man ha åstadkommit minst två. Och det finns många helgon.
Påstådda mirakel. Men du kanske har några evidens för att det de facto är riktiga mirakel det rör sig om?
Citera
2022-05-02, 08:24
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Ja, medvetet vag, men högre makter är sannolikt. Om man tror att universum är basen för all tillvaro så är vi sannolikt ändå inte mäktigast och om man tror att universum är sekundärt så kan vi vara hur relativt små som helst.

Vilket på inget vis bevisar eller indikerar existerandet av gud(ar).
Högre "makter" kan innebära allt från Robert från Uddevalla som lyfter tre kg mer än mig i bänkpress och uppåt. Åtminstone tills man är mindre vag och mer specifik.
Citera
2022-05-02, 08:26
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Vilket på inget vis bevisar eller indikerar existerandet av gud(ar).
Högre "makter" kan innebära allt från Robert från Uddevalla som lyfter tre kg mer än mig i bänkpress och uppåt. Åtminstone tills man är mindre vag och mer specifik.
Så sant, det är upp till var och en efter förstånd och attityd.
Citera
2022-05-02, 12:57
Medlem
Fleshbagss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TredjeDiket
.................................................. .........
Du är helt enkelt okunnig. Tyvärr. Jag är ledsen att säga det men om du läser GT så är det judarnas Gud, läser du NT så är det kristendomens Gud personifierad i Kristus! Det finns mängder av referenser mellan GT och NT som hänvisar till den enda Guden.

Läser du koranen så hittar du samma profeter och även Jesus. Det är solklart samma Gud.

Det är du som framstår okunnig om vad jag skriver, läsförståelsen haltar.

Du påstod att stamfader Abraham är en garant för att folk har samma Gud vilket är befängt och okunnigt.

Bibeln NT inklusive det Gamla Testamentet är den Kristnes urkund.

Därtill talar du emot ditt egna påstående om en och samma Gud när du spaltar upp kristna judar och muslimer med olika tro, Den Evige Guden spaltar inte upp.

Det är inte varken juden eller muslimens sak att avgöra vem som är den Evige Guden och vilket trossystem som är givet guds följare.

Gud är en och är inte uppdelad i olika trossystem, vilket är följden av de ogudaktigas följande av annan än den Evige Guden.

Bara för att koranen lånar profeter ur Bibeln och förvränger blir inte koranen Guds följe. Tvärtom blir koranen falsk.

Gud är Sanningen i Jesus Kristus.
Citera
2022-05-03, 12:03
Medlem
Här är ett "bevis" som Descartes använde:

1. Jag är imperfekt eftersom jag gör misstag och är inte allvetande.
2. Jag får idén om en perfekt varelse, dvs. Gud.
3. På grund av 1) så kom 2) från Gud, eftersom perfektion kan bara komma från perfektion.
4. Därmed existerar Gud.
Senast redigerad av Heymid 2022-05-03 kl. 12:19.
Citera
2022-05-03, 13:34
Medlem
Ballooonies avatar
Livet är underbart! Tack tack tack...
Varje människa med ett medvetande och känsloregister är min Gud. Större ändå Om jag ändå fattade det bättre). Ecce homo. Se människan!
Tack alla fina.
Det är magnifikt. Jag är ok med det..
Citera
2022-05-03, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Så sant, det är upp till var och en efter förstånd och attityd.
Att Moder Jord Fins och det går att bevisa .
Tyvärr så är det alltför många som genom att tro på sånt som aldrig kan ses eller bevisas lever i en sago värld.
Tror du att YETI,Loch Ness, Troll och Tomtar mfl fins också ? Om inte , varför då ??

Tron på Moder Jord har ALDRIG skapat krig och förödelse.
Tron på en högre makt/Gudar har gjort det i flera tusen år .
Att som du tro på något som du anser gott är ett stort PLUSS .
Citera
2022-05-03, 16:05
Medlem
1. Man måste vara perfekt om man ska bekräfta att Gud finns.
2 ingen är 1
3 människa har aldrig påstått 4.
4. Gud finns. Se 12.
5 om någon tror 4. Så finns inte Gud utan bara 6.
6. Vissa tror att Gud finns men inte 7.
7 tror inte Gud finns. Men tror 9
8 gud kanske finns. Se 13
9 något styr över oss . Tex 10.
10 Regering väder vind solen vattnet jord växterna oljan. Se 4.
11 ödet. Se 7.
12 kanske. Se 5
13 tror Gud finns.
14 hoppet
Senast redigerad av troligengud 2022-05-03 kl. 16:09.
Citera
2023-01-14, 08:03
Medlem
Funderar över en text i låten O Holy Night som lyder:

"Long lay the world in sin and error pining
Till he appear'd and the soul felt its worth."

"and the soul felt its worth" Själen upplevde sitt värde.

Kan det vara så att detta är en sanning som mänskligheten i stort erfar vare sig man säger sig tro på Jesus eller inte?

Kan det vara så att den mening man finner i sitt liv och det värde man ser i sig själv och andra har sin grund i Korset?

Att om det inte vore för Korset så skulle det inte finnas något ljus alls, inget hopp, och det skulle själen på ett djupare plan uppleva oavsett om man tror eller inte.

Är själens upplevda värde ett bevis för Jesus?

Är upplevelsen av att människor har ett värde ett Gudsbevis?
Senast redigerad av skrumpelnubb 2023-01-14 kl. 08:13.
Citera
2023-01-14, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Funderar över en text i låten O Holy Night som lyder:

"Long lay the world in sin and error pining
Till he appear'd and the soul felt its worth."

"and the soul felt its worth" Själen upplevde sitt värde.

Kan det vara så att detta är en sanning som mänskligheten i stort erfar vare sig man säger sig tro på Jesus eller inte?

Kan det vara så att den mening man finner i sitt liv och det värde man ser i sig själv och andra har sin grund i Korset?

Att om det inte vore för Korset så skulle det inte finnas något ljus alls, inget hopp, och det skulle själen på ett djupare plan uppleva oavsett om man tror eller inte.

Är själens upplevda värde ett bevis för Jesus?

Är upplevelsen av att människor har ett värde ett Gudsbevis?

Börja med att sätta dig in i vad bevis innebär. Det är svårt att cykla innan man lärt sig krypa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in