2023-01-15, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Jeg har ikke motforestillinger til krimreportere. Men det er ikke bra at de "setter fot" på politiet.

Dokumentasjon?
Citera
2023-01-15, 01:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Formann
Dokumentasjon?
Det er bare til å søke i tråden. Det har vært publisert i media, og postet linker her, om hvordan og hvorfor pågripelsen ble som den ble.
Citera
2023-01-15, 01:10
Medlem
Citat:
Det er bare til å søke i tråden. Det har vært publisert i media hvordan og hvorfor pågripelsen ble som den ble.

Og så? Tilfeldigheter oppstår hele tiden.

Men VG og media ellers har vært ekstremt tilbakeholdne.

De visste om at AE forsvant ca en måned før de rapporterte om det etter politiets anmodning.

Men det kommer neppe til å skje mer fordi at det var nettopp der saken gikk skeis.
Citera
2023-01-15, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LH07
Hva er bedre enn uregistrerte våpen i kriminelle miljø. Har våpenet havnet hos kontakten som kunne få folk til å forsvinne uten å bli tatt for det?

Jo. Men jeg må innrømme at jeg har vanskelig for å se for meg at TH har tilhørt, eller tilhører, et råbarket og brutalt kriminelt miljø. Slike miljøer går ikke helt under radaren. Ikke for politiet. Og ikke i nærmiljøet. Og ikke over mange år og tiår.

Da har jeg mer tro på at TH enten har vært direkte tilknyttet Stay Behind, eller, at han kjenner eller kjente noen i Stay Behind veldig godt. TH gjennomførte ikke verneplikt. Kan han ha blitt vervet til en av disse topphemmelige lokale cellene som skulle trå til dersom Norge skulle bli okkupert av fremmed makt igjen.

Ett av problemene med slik topphemmelige nettverk er at enkeltmedlemmer, eller kanskje to eller flere medlemmer som kjenner hverandre, kan utnytte informasjon, kunnskap, våpen osv til egne private og kanskje ulovlige formål.

Jeg tror Smith & Wesson-pistolen kan stamme fra Stay Behind.

Jeg tror også at da TH truet med at han kjenner noen som kan få deg til å forsvinne for alltid, så mente han egentlig seg selv. Det er TH som kan få noen til å forsvinne for alltid.

Fremdeles er det ingen som står frem og forteller hva de egentlig drev med i Stay Behind. Vi vet at de bekjempet kommunisme. Utover det, tja, jeg vet ikke. Jeg har ikke lest meg opp da.

Og, det er ikke mulig å få noen oversikt over hvem som var med. Temaet er fremdeles betent og følsomt. Ingen vil stå frem. Så kan man jo lure på hvorfor. Hvilke forferdelige mørkets gjerninger har de begått, siden det ikke er mulig å fortelle om det.

Det var jo ett par stortingsrepresentanter som mente at Jan Wiborg kunne ha blitt utsatt for politisk drap i København i 1994. Undersøkelser av dødsfallet til Wiborg tok ekstremt lang tid, og det kom ingenting ut av det.

Men, om det skulle ha vært noe i at Jan Wiborg ble drept, så er det vel kun restene av Stay Behind som kan ha hatt midler og erfaring til å gjennomføre en aksjon som endte med at Wiborg ble erklært død ved selvmord. Det kunne ha vært drap. Det får vi nok aldri avklart. Hvis ingen som vet hva som skjedde, finner på å fortelle. Memoarer utgitt 50 år etter sin død. Eller lignende.

Men, hvis det stemmer at TH var tilknyttet Stay Behind, så kan det muligens forklare hvorfor det ser ut som om noen har holdt sin hånd over TH.

Hvis TH truer med å fortelle alt han vet om Stay Behind dersom han blir dømt for drapet på AE. Så kan det tenkes at det fremdeles finnes mennesker som vil oppleve en slik trussel så sterkt at de trekker i tråder for å beskytte TH.
Citera
2023-01-15, 01:22
Avslutad
Citat:
Og så? Tilfeldigheter oppstår hele tiden.

Men VG og media ellers har vært ekstremt tilbakeholdne.

De visste om at AE forsvant ca en måned før de rapporterte om det etter politiets anmodning.

Men det kommer neppe til å skje mer fordi at det var nettopp der saken gikk skeis.
Som sagt, jeg utelukker ikke at alt dette er mediastrategi, og da stiller saken seg annerledes.
Umulig å være sikker.
Citera
2023-01-15, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LH07
de kan ha vært enige så ghh naturlig kunne legge igjen "dna spor overalt i boligen" før drapet.

Ja, men skulle meningen liksom være å kaste mistanke mot GHH? Det har jeg vanskelig for å tro.

Men, håndverkere på befaring var nok planlagt i håp om at de skulle legge igjen dna.

Ser ikke ut til at det lyktes det heller.
Citera
2023-01-15, 01:29
Medlem
Citat:
Det ikke min mediastrategi.

Men du snakker vås, og du vet det selv.

Du bruker mediestrategi som hersketeknikk.

Mediestrategi handler om at GM og involverte ikke skal få eksakt informasjon om det politiet vet.

Men du skjønner ikke engang hva mediestrategi handler om .
Citera
2023-01-15, 01:32
Medlem
Citat:
Men du snakker vås, og du vet det selv.

Du bruker mediestrategi som hersketeknikk.

Mediestrategi handler om at GM og involverte ikke skal få eksakt informasjon om det politiet vet.

Men du skjønner ikke engang hva mediestrategi handler om .
Du mener få desinformasjon, som fks. konspirasjonsteorien TH/RU
Senast redigerad av OleStoltenberg 2023-01-15 kl. 01:35.
Citera
2023-01-15, 01:51
Medlem
Citat:
Nei, jeg har ikke påstått at TH er uskyldig.

Jeg har skrevet at jeg ikke utelukker at TH kan være skyldig.

Det er du som påstår at TH er skyldig, så det er du som skylder Skandinavia en forklaring.

Skandinavia er ikke overbevist.
Tyckte att du skrev det, men måhända slarvigt läst av mig. Att T.H. är skyldig råder ingen tvekan om, vem fan skulle det annars vara.
Citera
2023-01-15, 03:21
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Det er bare til å søke i tråden. Det har vært publisert i media, og postet linker her, om hvordan og hvorfor pågripelsen ble som den ble.

Politiet påsto altså at de hadde tenkt å pågripe TH i Sloraveien. Med væpnet kommandopoliti.
Jeg tror ikke mye på den historien. Hvordan tror du det hadde fungert? Midt i et nabolag fullt
av unger på vei til skole og barnehage. Tidspunkt for pågripelsen var midt i morgenrushet av
unger på vei gjennom nabolaget. De sender ikke Deltagruppen inn dit.

De påsto jo også at de endret planen fordi det var for mange pressefolk på stedet.

Politiet vet meget godt hvordan pressen jobber i forhold til aktuelle saker som dette.

Min teori er at det ble plantet et rykte om pågripelse i Sloraveien, for å sende pressen på villspor.
Slik kunne de følge sin egentlige plan relativt uforstyrret - som jeg tror hele tiden var å pågripe
TH mens han kjørte til jobb. Som de jo også gjorde.

Greit nok at "onkel" kan være klønete, men her tror jeg de hadde planlagt operasjonen lenge i forveien.
De visste godt at media ventet på at "det store" skulle skje. I slike situasjoner ringer journalistene
sine politikilder i ett sett. Det er naivt å tro at politiet ble "tatt på sengen" den dagen. Jeg tror det
var stikk motsatt.
Citera
2023-01-15, 03:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Politiet påsto altså at de hadde tenkt å pågripe TH i Sloraveien. Med væpnet kommandopoliti.
Jeg tror ikke mye på den historien. Hvordan tror du det hadde fungert? Midt i et nabolag fullt
av unger på vei til skole og barnehage. Tidspunkt for pågripelsen var midt i morgenrushet av

De påsto jo også at de endret planen fordi det var for mange pressefolk på stedet.

Politiet vet meget godt hvordan pressen jobber i forhold til aktuelle saker som dette.

Min teori er at det ble plantet et rykte om pågripelse i Sloraveien, for å sende pressen på villspor.
Slik kunne de følge sin egentlige plan relativt uforstyrret - som jeg tror hele tiden var å pågripe

Greit nok at "onkel" kan være klønete, men her tror jeg de hadde planlagt operasjonen lenge i forveien.
De visste godt at media ventet på at "det store" skulle skje. I slike situasjoner ringer journalistene
sine politikilder i ett sett. Det er naivt å tro at politiet ble "tatt på sengen" den dagen. Jeg tror det
var stikk motsatt.

Det tror jeg også for jeg har i alle fall ikke sett bilder av TH blitt arrestert.
Citera
2023-01-15, 03:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket

var stikk motsatt.
Citat:
Hvordan tror du det hadde fungert? Midt i et nabolag fullt
Vel, ifølge media, ble faktisk TH pågrepet av Deltastyrken utenfor en barnehage, i bilen på vei til jobb, så det blir jo hakket verre til og med.
Citat:
var stikk motsatt.
Jeg beskyldte ikke politiet for å være klønete, det var journalistene som lå i buskene jeg tenkte på. Var de jeg mente "satte fot"på politiet.

Ellers kan vi være enig i at vi må ta høyde for at politiet har brukt mediastrategi. Det er derfor vanskelig å vurdere hva som er fakta og feil. Eller såder imellom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in