Citat:
Ursprungligen postat av
Troverdig
Jeg minner om at den saken det vises til er mer enn 20 år gammel, og at det faktisk er skjedd en del viktige endringer i politiets og påtalemyndighetens rutiner siden den gang. En av de viktigste er fjerningen av jurysystemet. Når det gjelder din påstand om troverdigheten til politi og statsmakt, er denne helt absurd. Du burde heller vurdere troverdigheten til den hovedsiktede TH i saken, den lekker nemlig som en sil🧐
Den siste setningen din avslører mest om hvorfor det er umulig å diskutere med deg;
«Du burde heller vurdere troverdigheten til den siktede, den lekker som en sil.»
1. Allerede i første ledd av setningen avslører du at du ikke har forstått hvordan en rettsstat er ment å fungere. Enkelt forklart er det denne regelen som gjelder: Under hele saken, fra etterforskningen starter til dom faller, har du krav på å bli sett på som uskyldig.
2. Politiet har plikt til å klarlegge både det som taler mot TH og det som taler til fordel for TH.
3. TH har ingen plikt til å føre bevis for sin uskyld, og unnlatelsen av å gjøre dette kan aldri bli brukt mot TH som et bevis for skyld.
Da er vi ferdig med det innledende, og det står seg fortsatt; din «prosedering» mot TH er, så langt jeg har lest deg, ene og alene basert på dette: Se! Den mistenkte oppfører seg mistenkelig.
Dette er HELDIGVIS ikke verdt noe som helst i en rettferdig rettssak.
Her kommer det første spørsmålet:
Er du enig i at TH er uskyldig?
Så til siste ledd av din setning.
Der skriver du at «den lekker som en sil».
Hvis du la merke til kommentarene etter ditt innlegg, så du at alle er basert på misforståelser knyttet til hvem «den» peker på.
Mange tror at «den» peker på politiet.
Det endte i en lang debatt om når og hvor mye politiet lekker.
Du har prøvd å oppklare at du mente at «den» pekte på THs troverdighet.
For meg var dette opplagt.
Det er bare å lese setningen to ganger, så forstår man det: «Du burde heller vurdere troverdigheten til den siktede, den lekker som en sil.»
I sisteleddet peker «den» på «troverdigheten», og her kommer sannheten om deg. Dette er problemet ditt. Du er ikke smart nok.
1. Kan troverdighet «lekke som en sil»?
Svaret er selvfølgelig: Nei.
Du tenker uklart, Troverdig.
Derfor er det umulig å diskutere med deg. La meg sitere min navnebror, Aksel Sandemose: «Ingen har noensinne vunnet en diskusjon med dumheten.»
Mange i dette forumet husker da du entret scenen og sa du visste mer enn alle andre.
Nå vet alle at du vet like lite som resten av oss.
I tillegg vet vi at du til og med kan være litt dummere enn resten av oss.
Det er helt OK, ingenting å skamme seg for.
Det jeg prøver å redde deg fra er din innbitte tro på politi og påtalemakt.
Jeg har aldri sagt at politiet er fullt av onde mennesker. Når jeg kaller dem Idiotiet, så er det ikke fordi jeg mener at alle er dumme.
Problemet for politiet er at de har for få smarte mennesker.
Det som driver dem, som mange andre, er at de vil vise at de er flinke, og selve beviset på at de er flinke er at de oppklarer saker. Dette leder til justismord etter justismord.
Hvis vi som befinner oss på sidelinjen i stedet for å heie på politiet, hadde heiet på mistenkte og siktede, ville verden blitt et bedre og mye tryggere sted.
Og helt til sist; hvis vi heretter kunne slippe å se innlegg med denne logikken: «TH er skyldig fordi politi og påtalemakt tror han er skyldig», så ville til og med FB blitt et bedre sted.