Citat:
Ursprungligen postat av
88SON
Något jag inte förstått är den snabba ryska vinsten i Soledar
Senaste månaderna har Ryska framgångar varit långsamma och tveksamma
Någon som har en teori på varför Soledar föll så snabbt? Jag lutar mot Infiltration
Ryssarna har inte haft några framgångar de senaste månaderna. Det är två steg framåt och två steg bakåt. Jag tror inte på infiltration.
Man har koncentrerat alla sina militära resurser på ett mycket mindre frontavsnitt.
Jag vet inte om jag skulle kalla den snabb. Efter att ha gnetat på i Bahkmut i månader prövade de en ny taktik på en mindre befäst del. De anfaller med kanonmat och mer erfaren militär kliver in när ukrainska värn identifierats. När en linje brister kan det gå ganska snabbt. Ukraina har dock flera frontavsnitt och att anfalla utan tyngre pansar och mest med infanteri går i regel långsamt.
Soledar är en liten och obetydlig vinst om det inte blir så att hela den ukrainska fronten kollapsar som skedde när Ukraina körde bort ryssen från Kherson till Lyman och Kupiansk.
Vinsten är väldigt värdefull för ryssen om det innebär att det ukrainska försvaret kollapsar. Ja, sen är det säkert bra för Wagners stridsmoral också.