2023-01-15, 00:00
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Du menar att ryssarna har en fördel med satellitspaning. Det tror jag inte ett ögonblick. Tvärtom.
I Irak visade ryssarna sin överlägsenhet när det gäller pansar, eller not.
Ryssarna skickade ju upp världens första satellit - Sputnik 1. Det var en liten klump med radiosändare som skickade temperaturmätningar till jorden under en månads tid till batterierna tog slut. Dessvärre har Ryssland inte kommit så mycket längre sedan dess när det gäller satellitteknologi. Nu kan de nog dock ta bilder från omloppsbana, fram tills att satelliten får slut på batteri och dör.
Citera
2023-01-15, 00:02
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Du menar att ryssarna har en fördel med satellitspaning. Det tror jag inte ett ögonblick. Tvärtom.

Såg på Sky (tror jag det var), och där sades det att Ryssarna har 2 satelliter som kan spana. Men de är ju inte över Ukraina hela tiden, och har även sina begränsningar vad de kan se.

(de borde ju ha fått med sig Kharkov-offensiven tex.)
Citera
2023-01-15, 00:04
Medlem
Drozds avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av 88SON
Ryssarna har inte luftherravälde, Ukraina har er en viss fördel när det gäller drönare. Definitiv fördel när det gäller satellitinformation

ABRAMS är överlägsen vad ryssen sätter i fält, men mycket handlar om träning och strategi. Använder Ukrainarna systemet rätt så lär det förgöra ryska vagnar

Ryssarna har skickat upp en hel drös satelliter över Ukraina och har nog lika bra täckning som USA på den fronten. Vad gäller signalspaning är USA dock fullständigt överlägsna. Om NSA kunde avlyssna Theresa Mays, Merkels, FN-delegaternas och EU-kommissionärernas mobiler lär de nog kunna avlyssna Putlers också.. (?)
Citera
2023-01-15, 00:04
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Såg den, inte helt omöjligt att Ukraina tar Kreminna och närliggande positioner. Men de använder fortfarande sitt pansar i en sovjetisk doktrin, bättre att de vilar upp sig och sparar alla mobila element för en spektakulär thunder run.
Ja man kan se snö på marken på filmen så det stämmer iaf att det är nånstans på norra fronten. Södra fronten har ju plussgrader så där kan man glömma nån större pansaroffensiv. Så nya "thunder runs" från UAF blir på norra fronten isf.
Citera
2023-01-15, 00:06
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Något jag inte förstått är den snabba ryska vinsten i Soledar

Senaste månaderna har Ryska framgångar varit långsamma och tveksamma

Någon som har en teori på varför Soledar föll så snabbt? Jag lutar mot Infiltration

Om man skall tro denna artikeln så var det ryska fallskärmsjägare som flögs in med lågflygande helikoptrar på natten och landsattes bakom de ukrainska linjerna som möjliggjorde den snabba erövringen av Soledar.

https://warnews247-gr.translate.goog/egrapse-istoria-stin-rosia-o-s-sourovikin-i-keravnovola-epicheirisi-ton-roson-alexiptotiston-pou-odi gise-se-makeleio-tous-oukranous-sto-soledar-pos-piran-tin-poli-se-mia-nychta/?_x_tr_sl=auto&_x_tr_tl=en&_x_tr_hl=en&_x_tr_pto=w app
Citera
2023-01-15, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AntiMedelklassen
Jag tycker så jävla synd om Ukrainarna i kiev. Att dom ska få lida av kyla och allt annat fanskap bara för att toknazisterna i Ukrainska militären har flippat ur helt och skulle attackera Donbass. Fy fan vilken ondska.

Enklast vore väl att angriparna/Ryssland lämnade Ukraina,

Ryssland vinner inte detta !
Hur det än går i Ukraina så är Ryssland förlorare.

Ryssland är på väg mot stupet, med glädje
Citera
2023-01-15, 00:07
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Något jag inte förstått är den snabba ryska vinsten i Soledar

Senaste månaderna har Ryska framgångar varit långsamma och tveksamma

Någon som har en teori på varför Soledar föll så snabbt? Jag lutar mot Infiltration
Ryssarna har inte haft några framgångar de senaste månaderna. Det är två steg framåt och två steg bakåt. Jag tror inte på infiltration.

Man har koncentrerat alla sina militära resurser på ett mycket mindre frontavsnitt.
Jag vet inte om jag skulle kalla den snabb. Efter att ha gnetat på i Bahkmut i månader prövade de en ny taktik på en mindre befäst del. De anfaller med kanonmat och mer erfaren militär kliver in när ukrainska värn identifierats. När en linje brister kan det gå ganska snabbt. Ukraina har dock flera frontavsnitt och att anfalla utan tyngre pansar och mest med infanteri går i regel långsamt.

Soledar är en liten och obetydlig vinst om det inte blir så att hela den ukrainska fronten kollapsar som skedde när Ukraina körde bort ryssen från Kherson till Lyman och Kupiansk.
Vinsten är väldigt värdefull för ryssen om det innebär att det ukrainska försvaret kollapsar. Ja, sen är det säkert bra för Wagners stridsmoral också.
Citera
2023-01-15, 00:10
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Ja man kan se snö på marken på filmen så det stämmer iaf att det är nånstans på norra fronten. Södra fronten har ju plussgrader så där kan man glömma nån större pansaroffensiv. Så nya "thunder runs" från UAF blir på norra fronten isf.

Finns även analytiker som anser att Ukrainarna skall vänta till våren för offensiv, för att få byggt upp ordentligt. Såå.., alla mynt har två sidor.
Citera
2023-01-15, 00:12
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ryssarna har inte luftherravälde, Ukraina har er en viss fördel när det gäller drönare. Definitiv fördel när det gäller satellitinformation

ABRAMS är överlägsen vad ryssen sätter i fält, men mycket handlar om träning och strategi. Använder Ukrainarna systemet rätt så lär det förgöra ryska vagnar

Det är för sent att skicka in Abrams, Challenger och Leopard nu. Man kanske kan lära sig att ratta dem och skjuta kanonen på en månad, men att strida effektivt i samverkan med artilleri, IFV, infanteri och flyg (som Ukraina saknar) tar betydligt längre tid.
Citera
2023-01-15, 00:12
Medlem
lyktstolpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Om man skall tro denna artikeln så var det ryska fallskärmsjägare som flögs in med lågflygande helikoptrar på natten och landsattes bakom de ukrainska linjerna som möjliggjorde den snabba erövringen av Soledar.

https://warnews247-gr.translate.goog/egrapse-istoria-stin-rosia-o-s-sourovikin-i-keravnovola-epicheirisi-ton-roson-alexiptotiston-pou-odi gise-se-makeleio-tous-oukranous-sto-soledar-pos-piran-tin-poli-se-mia-nychta/?_x_tr_sl=auto&_x_tr_tl=en&_x_tr_hl=en&_x_tr_pto=w app

Den kostnaden det tog för Ryᛋᛋland att erövra Soledar var nog så stora (blodigaste striderna på samma plats under hela kriget) blir nog inte så lätt att göra likadant i stad efter stad. Soledar är ju inte större än Sjöbo. Nu har de en saltgruva iallafall.
Citera
2023-01-15, 00:13
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YerBlues

Precis. Ryssland kan i bästa fall vinna 2½ län i Ukraina. Där tar det stopp.
Det är dyrt att bedriva krig och vara oönskad av större delen av den ekonomiska världen.
Väst med vänner, som trots allt besitter mycket av makten globalt sett är den sämsta fienden man kan ha. Europas största mes Hans Scholz sa tom att relationerna till Ryssland inte kan återgå till hur det var innan invasionen så Ryssland har lyckats med att bli paria. Väst vill inte ta i Ryssland med tång och de får vända sig till de andra mobboffren och skurkarna Nordkorea och Iran.
Citera
2023-01-15, 00:14
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YerBlues

Kommer att ta lång tid, det är jag övertygad om. Putin är redo att kasta in allt, inklusive den där berömda "kitchen sink". Budgeten har han även slagit på en 180 graders förändring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in