Citat:
Ursprungligen postat av
Shibaiji
Bra inlägg.
Som jag det det så är det flera saker som skapar det krig vi ser framför oss.
Misstag 1: Missbedömt det stöd som resten av västvärlden skulle ge Ukraina.
Misstag 2: Överskattat sin egna militära förmåga. Korruptionen påverkar kraftigt militären och underhållet av krigsmateriel.
Misstag 3: Tittat på tidigare konflikter med ex Georgien, annekteringen av Krim, ingen gjorde något större väsen då = All in.
Misstag 4: Omgiven av ja-sägare och fått/får tvivelaktig information av underrättelsetjänst för att hålla Putin på gott humör.
(Tänker på Sergei Naryshkin som fick dumstrut av putin dagarna innan kriget)
Misstag 1: Ja, där blev nog Putin grymt förvånad när det han trodde var ett splittrat väst helt plötsligt agerar unisont och väldigt benägna att sätta stopp för hans krigsäventyr.
Misstag 2: Grov överskattning av den egna militären vilket har resulterat i många skrattsalvor runtom i världen. Jag kan se framför mig Xi Jinping skaka på huvudet och odugligförklara Putin.
Misstag 3: Precis. Putin testade sin karriär som krigsherre med små mål och med stor framgång.
Krim-annekteringen var en sådan framgång att han tänkte köra en favorit i repris.
Det är därför väst markerar så hårt mot Ryssland.
Misstag 4: Det klassiska diktator-syndromet som blir absurt tydligt när Putin sitter i sitt elfenbenstorn med ett komiskt långt bord med två nickedockor i andra änden.
Jag ser fram emot Sasha Cohen Barons uppföljare "The dictator II" som kommer att handla om Putin, som försett oss med oändliga mängder underlag för en sådan komedi.
Misstag 5: Putin har en självbild av sig själv som måste återspeglas av framgångar med att expandera Ryssland precis som hans förebilder Peter den store och Katarina den stora. Han lyckades med att avskaffa demokratin i Ryssland, materiellt lever han i överflöd men han ville skriva in sig i historieböckerna som en rysk ledare som både erövrade land och lyckades samla de ryska folken under en fana och nation. Det här är hans största misstag då antiryska stämningar är extremt höga samtidigt som han lyckats upprätta en ny järnridå där Ryssland i mångt och mycket är isolerade från större delen av världen.