2023-01-14, 23:38
Medlem
88SONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Man glömmer lätt bort Bradley i denna diskussion, antagligen då för den inte har ett kanontorn i sig som en vanlig tank. Har en föraning över att den kan komma att göra bra med väsen av sig, detta då när jag såg detta : https://www.youtube.com/watch?v=lF7SlWOUxRE&ab_channel=Task%26Purpose

Rekommenderas..

Gillar Bradley, mycket större potential än Ryska motsvarigheter. Men det beror på hur de nyttjas, med optimal västerländsk doktrin och träning kan de göra stor skillnad
Citera
2023-01-14, 23:40
Medlem
88SONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Denna källan har rätt ibland och nu påstås det att UAF är inne i centrala Kreminna. Är det nu så att även ryssens förstärkningar i Kreminna är bekämpade tro?

https://twitter.com/UFfrontline/status/1614374294225551365

Hade varit väldigt trevligt, men tvivlar. Ukraina har visat begränsad offensiv förmåga den senaste tiden, samt att Ryssarna har förstärkt alla sina linjer med defensiva trupper.
Citera
2023-01-14, 23:41
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88SON
Gillar Bradley, mycket större potential än Ryska motsvarigheter. Men det beror på hur de nyttjas, med optimal västerländsk doktrin och träning kan de göra stor skillnad

Kortare utbildning, lättare, skall även vara lättare att skruva på.., natt-optiken.., finns mycket att gilla. (finns MASSOR av de)
Citera
2023-01-14, 23:43
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Ahh! T90 igen. Problemet är att under WWII hade tyskarna massor med Tiger I och II, ändå förlorade de kriget, Trots att varje stridsvagn slog ut minst 10 andra stridsvagnar. Då har jag inte nämnt V2, jet och raketstridsflygplan samt jetbombare ned automatiskt sikte. Inget förändrade utgången av kriget.
De fick stryk av undermåliga Sherman-stridsvagnar och motiverade allierade.

Jag skulle säga såhär - de Abrams MBT:s USA planerar att skicka (jag tror det var 70?) kommer att slås ut ganska snabbt av ryssen (som ju har luftherravälde och artilleriövertag på östfronten). Varför - jo de drivs av gasturbiner som drar en helvetes massa bränsle och lyser som tomtebloss (även på tomgång) och lätt upptäcks med IR från satelliter. Typiskt USA att satsa på gasturbiner i stället för kolvmotorer bara för att det kostar mer och har mer hästkrafter.

Ryssens T-80 kör även med gasturbinmotor om jag inte missminner mig, så den har samma svaghet som Abrams.
Senast redigerad av Drozd 2023-01-14 kl. 23:50.
Citera
2023-01-14, 23:47
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Kortare utbildning, lättare, skall även vara lättare att skruva på.., natt-optiken.., finns mycket att gilla. (finns MASSOR av de)
Just det där med anti-tank rockets, är något jag gillar. Det betyder att de rent effektmässigt kan mäta sig med en stridsvagn, även om de själva inte klarar en direktträff. Kostnadsmässigt har de en stor fördel.
Citera
2023-01-14, 23:49
Medlem
88SONs avatar
Något jag inte förstått är den snabba ryska vinsten i Soledar

Senaste månaderna har Ryska framgångar varit långsamma och tveksamma

Någon som har en teori på varför Soledar föll så snabbt? Jag lutar mot Infiltration
Citera
2023-01-14, 23:52
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Jag skulle säga såhär - de Abrams MBT:s USA planerar att skicka (jag tror det var 70?) kommer att slås ut ganska snabbt av ryssen. Varför - jo de drivs av gasturbiner som drar en helvetes massa bränsle och lyser som tomtebloss (även på tomgång) och lätt upptäcks med IR från satelliter. Typiskt USA att satsa på gasturbiner i stället för kolvmotorer bara för att det kostar mer och har mer hästkrafter.

Ryssens T-80 kör även med gasturbinmotor om jag inte missminner mig, så den har samma svaghet som Abrams.
Du menar att ryssarna har en fördel med satellitspaning. Det tror jag inte ett ögonblick. Tvärtom.
I Irak visade ryssarna sin överlägsenhet när det gäller pansar, eller not.
Citera
2023-01-14, 23:55
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Hade varit väldigt trevligt, men tvivlar. Ukraina har visat begränsad offensiv förmåga den senaste tiden, samt att Ryssarna har förstärkt alla sina linjer med defensiva trupper.
Defensiva trupper? Menar du skyttevärnsriddare eller? Men nu ploppade det upp en annan källa på Twitter som jag har blockat för den har postat en del skräp tidigare som inte har stämt. Ett svar dök upp på ett inlägg så jag "unblockade" posten och det ser ut som full fart framåt mot Kreminna. Som sagt, ingen direkt pålitlig källa så ta det som ett rykte bara.

https://twitter.com/NOELreports/status/1614366524445265921
Senast redigerad av Sgt.Bland 2023-01-14 kl. 23:57.
Citera
2023-01-14, 23:56
Medlem
88SONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Jag skulle säga såhär - de Abrams MBT:s USA planerar att skicka (jag tror det var 70?) kommer att slås ut ganska snabbt av ryssen (som ju har luftherravälde och artilleriövertag på östfronten). Varför - jo de drivs av gasturbiner som drar en helvetes massa bränsle och lyser som tomtebloss (även på tomgång) och lätt upptäcks med IR från satelliter. Typiskt USA att satsa på gasturbiner i stället för kolvmotorer bara för att det kostar mer och har mer hästkrafter.

Ryssarna har inte luftherravälde, Ukraina har er en viss fördel när det gäller drönare. Definitiv fördel när det gäller satellitinformation

ABRAMS är överlägsen vad ryssen sätter i fält, men mycket handlar om träning och strategi. Använder Ukrainarna systemet rätt så lär det förgöra ryska vagnar
Citera
2023-01-14, 23:56
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Något jag inte förstått är den snabba ryska vinsten i Soledar

Senaste månaderna har Ryska framgångar varit långsamma och tveksamma

Någon som har en teori på varför Soledar föll så snabbt? Jag lutar mot Infiltration
Jag lutar mer mot hur många människor man är beredd att offra för en sak. Problemet uppstår när man är beredd att offra lika många ryska soldater som fängelsekunder. Ställer ryska soldater upp på det?
Citera
2023-01-14, 23:57
Medlem
88SONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Defensiva trupper? Menar du skyttevärnsriddare eller? Men nu ploppade det upp en annan källa på Twitter som jag har blockat för den har postat en del skräp tidigare som inte har stämt. Ett var dök upp så jag "unblockade" posten och det ser ut som full fart framåt mot Kreminna. Som sagt, ingen direkt pålitlig källa så ta det som ett rykte bara.

https://twitter.com/NOELreports/status/1614366524445265921

Såg den, inte helt omöjligt att Ukraina tar Kreminna och närliggande positioner. Men de använder fortfarande sitt pansar i en sovjetisk doktrin, bättre att de vilar upp sig och sparar alla mobila element för en spektakulär thunder run.
Citera
2023-01-14, 23:58
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shibaiji
Bra inlägg.

Som jag det det så är det flera saker som skapar det krig vi ser framför oss.

Misstag 1: Missbedömt det stöd som resten av västvärlden skulle ge Ukraina.

Misstag 2: Överskattat sin egna militära förmåga. Korruptionen påverkar kraftigt militären och underhållet av krigsmateriel.

Misstag 3: Tittat på tidigare konflikter med ex Georgien, annekteringen av Krim, ingen gjorde något större väsen då = All in.

Misstag 4: Omgiven av ja-sägare och fått/får tvivelaktig information av underrättelsetjänst för att hålla Putin på gott humör.
(Tänker på Sergei Naryshkin som fick dumstrut av putin dagarna innan kriget)

Misstag 1: Ja, där blev nog Putin grymt förvånad när det han trodde var ett splittrat väst helt plötsligt agerar unisont och väldigt benägna att sätta stopp för hans krigsäventyr.

Misstag 2: Grov överskattning av den egna militären vilket har resulterat i många skrattsalvor runtom i världen. Jag kan se framför mig Xi Jinping skaka på huvudet och odugligförklara Putin.

Misstag 3: Precis. Putin testade sin karriär som krigsherre med små mål och med stor framgång.
Krim-annekteringen var en sådan framgång att han tänkte köra en favorit i repris.
Det är därför väst markerar så hårt mot Ryssland.

Misstag 4: Det klassiska diktator-syndromet som blir absurt tydligt när Putin sitter i sitt elfenbenstorn med ett komiskt långt bord med två nickedockor i andra änden.
Jag ser fram emot Sasha Cohen Barons uppföljare "The dictator II" som kommer att handla om Putin, som försett oss med oändliga mängder underlag för en sådan komedi.

Misstag 5: Putin har en självbild av sig själv som måste återspeglas av framgångar med att expandera Ryssland precis som hans förebilder Peter den store och Katarina den stora. Han lyckades med att avskaffa demokratin i Ryssland, materiellt lever han i överflöd men han ville skriva in sig i historieböckerna som en rysk ledare som både erövrade land och lyckades samla de ryska folken under en fana och nation. Det här är hans största misstag då antiryska stämningar är extremt höga samtidigt som han lyckats upprätta en ny järnridå där Ryssland i mångt och mycket är isolerade från större delen av världen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in