2023-01-14, 19:38
Medlem
Reimers avatar
En uppdatering av Kiyanyn angånde läget för Ukraina i Soledar och Bakhmut.

Citat:
Update on Bakhmut and Soledar, 14 January - Kiyanyn.

https://twitter.com/wartranslated/status/1614302723838562305
Citera
2023-01-14, 19:38
Medlem
Här är lite skrot av det som finns kvar av värmeverket i Kiev från dagens jobb. Nu kommer det bli ännu kallare och jävligare i Kiev. Borde tyda på att det är någonting större på gång.

https://twitter.com/baronitaigas/status/1614329153855053826?s=20
Citera
2023-01-14, 19:40
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Alla vet att Nato är ett svepskäl för Putin att konsolidera sin makt och ge honom en ursäkt att göra Ryssland great again.

Väst investerade tungt i Ryssland genom handel så att man helt ur det blå skulle invadera Ryssland igen låter ju så otroligt att det inte går att ta på allvar.
Genom Putins handlande har han dock äventyrat sitt egets folks välmående och sett till att landet är nästintill så utfryst det kan bli. Bra jobbat.

Jag fattar inte varför ni envisas med att skriva sånt som "alla vet.." när tunga statsvetare som Mearsheimer säger motsatsen, liksom ledande diplomater (Kissinger m fl). Behöver du länkar?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AntiMedelklassen
Här är lite skrot av det som finns kvar av värmeverket i Kiev från dagens jobb. Nu kommer det bli ännu kallare och jävligare i Kiev. Borde tyda på att det är någonting större på gång.

https://twitter.com/baronitaigas/status/1614329153855053826?s=20
Militärt mål? Duktiga ni ryssar är.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
dina egna ögon, flera av varandra (oberoende) "medias" sammstämmiga uppgifter. (dvs den normala policyn för fri mediareportering)

den funkar, (den bygger iför på ovan), så räkna med att den inte är "live" i alla lägen

Nej. den är ryskägd och ryskontrolerad.

Why is Telegram blocked in Russia?
In April 2020, the Government of Russia started using the blocked Telegram platform to spread information related to COVID-19 outbreak. On 18 June 2020 Roskomnadzor lifted its ban on Telegram after it 'agrees to help with extremism investigations'.

Jo, jag kollar en del på liveuamap och klickar på källan och länkar den då till telegram så blir man ju skeptisk
Citera
2023-01-14, 19:41
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Du kan nog säga vad du vill, men sanningen är att Ukraina har överträffat alla förväntningar och fått nästan hela världens beundran. Även Ryssland har nog tappat hakan över Ukrainas försvarsvilja, för annars skulle man ju ha laddat upp med betydligt mera trupp, än vad det man gjorde i första hand.

Så, nu har nästan ett år gått i kriget.

Syns du Rysslands position står bättre, eller sämre än för sex månader sen ?

Det är ju stödet till Ukraina som överträffat alla ryssarnas "förväntningar". Min tolkning är ju att ryssarna inte försökte ta Kiev, utan snarare visa att de menade allvar och skrämma till förhandling - alternativt en militärkupp eftersom militärerna förhoppningsvis förstod vad alternativet var. Putin missbedömde å det grövsta vilket stöd Ukraina skulle få, och vad det skulle göra för Zelenskys kalkyler.
Citera
2023-01-14, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr H
Militärt mål? Duktiga ni ryssar är.
Jag tycker så jävla synd om Ukrainarna i kiev. Att dom ska få lida av kyla och allt annat fanskap bara för att toknazisterna i Ukrainska militären har flippat ur helt och skulle attackera Donbass. Fy fan vilken ondska.
Citera
2023-01-14, 19:42
Medlem
Thelonegunmans avatar
Tror du har blivit felinformerad. Ukraina kämpar tappert och med framgång mot den fega inkräktaren.
Om du har någon moral i ditt sketna liv så borde du också stödja offret istället för att applådera förövaren.
Citera
2023-01-14, 19:42
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Jo, jag kollar en del på liveuamap och klickar på källan och länkar den då till telegram så blir man ju skeptisk

Liveuamap anses pro-ukrainsk. Men som jag skrev till dig behöver du inte vara rädd för Telegram per se - du måste bedöma det på konto-nivå.
Citera
2023-01-14, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shibaiji
Telegram ägs av ryska staten.
Så utan att styra dig så får du bilda din egen uppfattning av det nyhetsorganet mot andra nyhetskanaler.

Liveuamap har jag ingen aning om var lojaliteten ligger. Kikar på den ibland jag med.

Telegram promotas kraftigt hos ryska sympatisörer.

Ja, jag har för mig att jag läst att telegram är ryskt, och när jag länkades dit från liveuamap så blev jag mer skeptisk även till den sidan då jag kollar en del på den
Citera
2023-01-14, 19:44
Medlem
Senilixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag tänkte som du förr, men jag ändrade mig. De som dör är unga män. En förenklad beräkning:
1 död 20-årig soldat förlorar 50 år av sitt liv. 50 QALY
1 40 årig kvinna flyr. Får 10% nedsatt livskvalitet i 10 år innan hon acklimatiserat sig. 0.1*10 = 1 QALY

Varje död soldat är då 50 gånger "värre" än en flyende kvinna. Man kan göra liknande kalkyler för civilbefolkningen som nu bor i Kyiv också så klart.

Så om väldigt många soldater dör så är det humanitärt avgörande. För att vi ska kunna göra rationella värderingar om politiken är det därför relevant.

Citat:
Ursprungligen postat av Senilix
TACK för beviset på dina analytiska och matematiska kunskaper... Bra så!

Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ah ja, jag skrev fel i formeln. Fröken kan rätta formeln så den blir rätt.
Kul att Du tycker så men bättre Du tar det med din fröken på måndag...
Sen måste man ju undra varför Du bestämde att hennes livskvalitet bara nedsattes med 10% endast under 10år innan hon acklimatiserats efter att behöva fly från puttes folkmord. Tror Du verkligen sånt glöms helt?
Citera
2023-01-14, 19:46
Medlem
Frågan är nu många experter ställer sig kommer Ryssland vara en "failed state" inom 10år på grund av kriget? Till och med Poopin har indirekt varnat för det.

Fler Antlantic council's experter tror att Ryssland är en failed state inom 10 år än Afghanistan. Henry Kissinger säger att väst ska planera och göra sig beredda på att det händer.

https://www.youtube.com/watch?v=bECgS8icJtU

Slutliga ska väst rädda Ryssland eller låta landet falla i kaos? Frågan är inte så enkel att svara på, som man först tror.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in