Citat:
Ursprungligen postat av
zantera
Även om Haaland är en maskin och säkert kan komma upp i 35 mål denna PL säsongen så tycker jag ändå diskussionen kring hur han påverkar City's spel är intressant. Förra året diskuterade vi ju t.ex. hur Ronaldo gjorde Man U sämre, även om han gjorde typ 16 (?) mål i ligan.
Förvisso kollar jag inte på City så ofta men de matcherna jag har gjort det så upplever iaf jag som att de är lite mer statiska och lite enklare att läsa än tidigare. Kan vara andra faktorer såklart. Innan visste man dock inte vart målen skulle komma ifrån samt att man hade ett mer roterande anfallsspel med Jesus/Sterling som kunde byta positioner, nu har man en väldigt tydlig striker i Haaland som är i boxen.
Ja. Peps 6 mittfältare har alltid varit något unikt, det eller med en teknisk liten striker som agerar falsk 9a.
Nu är Haaland så jävla klinisk så i början fick han den där millimetern eller millisekunden som nu är som bortblåst. Man har nog en lektion i bara hur man markerar och följer han nu innan man möter City så han har inte dom ytorna längre.
Att city inte spelar den långa bollen gör att han blir ofarlig, eller att man går lågt så fort City har bollen utan press och markerar Rodri som idag.
Haaland är som Zlatan i Barca. Dock är Haaland mer klinsik och City har ingen Messi men till spelsättet blir det svårt när man har en punktad 9a.