2022-12-03, 10:30
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barack.Obola
Ja de har alla fel eftersom det var inringaren RO som mördade Per.
Berätta gärna varför du är så säker på detta. Jag tror inte att det var denna person som ringde larmsamtalet.
Citera
2022-12-04, 21:29
Medlem
Det verkar som att man hittade mördarens DNA på brottsplatsen.

Då kan det snart bli liv i denna utredning igen. I februari ska Biometriutredningen redovisas. En rekommendation som lär ges då är att släktforskning ska kunna användas för att följa upp DNA-spår. Integritetsskyddsmyndigheten satte stopp för det efter domen i fallet med dubbelmordet i Linköping.

Pär Häggström är ett av Kalla Fall-gruppens prioriterade fall. Så det kommer vara ett av de fall man börjar med efter en lagändring.

Så om GM lever idag, ligger han snart risigt till.
Senast redigerad av Bubo.bubo 2022-12-04 kl. 21:39.
Citera
2022-12-04, 21:32
Medlem
johnthedickholmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bubo.bubo
Visst har mördarens DNA hittats på kniven? Det var den bild jag fick av Spotifys dokumentär, att det bl.a. var genom DNA och röstanalys som RO avfördes från utredningen.

Då kan det snart blåsa liv i denna utredning. I februari kommer Biometriutredningen att redovisas …

Vad innebär det? DNA hade de väl sedan tidigare?
Citera
2022-12-04, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnthedickholmes
Vad innebär det? DNA hade de väl sedan tidigare?

Redigerade mitt inlägg lite för att ge mer detaljer. Se ovan.

Biometriutredningen är en statlig offentlig utredning som påbörjades 2021. Syftet är att ta undersöka hur biometriska verktyg kan användas i brottsbekämpning.

https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/kommittedirektiv/2022/03/dir.-202219/

Jag skulle bli väldigt förvånad om de kom fram till en annan slutsats än att släktforskning ska få användas för att följa upp DNA-spår.
Citera
2022-12-14, 18:40
Medlem
Faustik-Funks avatar
https://www.youtube.com/watch?v=cEl8l9o9dkc
Efterlyst-avsnittet som kom dagarna efter att Per hade mördats. Intervju med studiekamrat och rekonstruktion (dramatisering). Jag hoppas att Viaplay group låter avsnittet vara kvar då dom annars brukar vara pigga på att copy-right strajka sådana här TV3 klipp som lagts upp på Youtube.
Senast redigerad av Faustik-Funk 2022-12-14 kl. 18:50.
Citera
2022-12-14, 23:51
Medlem
Citat:
Det verkar som att man hittade mördarens DNA på brottsplatsen.

Då kan det snart bli liv i denna utredning igen. I februari ska Biometriutredningen redovisas. En rekommendation som lär ges då är att släktforskning ska kunna användas för att följa upp DNA-spår. Integritetsskyddsmyndigheten satte stopp för det efter domen i fallet med dubbelmordet i Linköping.

Pär Häggström är ett av Kalla Fall-gruppens prioriterade fall. Så det kommer vara ett av de fall man börjar med efter en lagändring.

Så om GM lever idag, ligger han snart risigt till.

Får se om det var fältangänget
Citera
2022-12-18, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abbaslutfisk
Får se om det var fältangänget

Det ska onekligen bli intressant.

Det har antagits att GM var missbrukare och därför skulle vara död. Det är han nog inte, förutsatt att han hållit sig borta från opiater. Låt oss hoppas.
Citera
2023-01-14, 16:01
Medlem
Vad görs i fallet? Börjar tro att det går i graven.
Citera
2023-01-19, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joleia
Vad görs i fallet? Börjar tro att det går i graven.

Den bästa möjligheten för alla Flashback Sleuths och inte minst Pers anhöriga att få ett avslut på detta mysterium är den generella öppning till allmän DNA-grävning via släktforskningsdatabaser som sannolikt öppnas nu i början av året. Då förutsätts att DNA't på kniven och slidan faktiskt är relevant i fallet.
Citera
2023-01-20, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Den bästa möjligheten för alla Flashback Sleuths och inte minst Pers anhöriga att få ett avslut på detta mysterium är den generella öppning till allmän DNA-grävning via släktforskningsdatabaser som sannolikt öppnas nu i början av året. Då förutsätts att DNA't på kniven och slidan faktiskt är relevant i fallet.

Min tolkning av det som sagts i fallet är att det finns något slags DNA. Märkligt att ingen knutits till det ännu om nu GM faktiskt är en person som lever ett kriminellt liv.

Men finns DNA på kniven bör det gå att hitta GM om han har minst en förälder som är etnisk svensk. Så bra förutsättningar erbjuder dessa databaser i Sverige eftersom folkbokföringen historiskt hållit hög nivå. Olyckligt att Integritetssmyndigheten satte polisens möjligheter att använda detta verktyg på paus.

Frågan är väl om GM lever och ifall en DNA-träff skulle räcka till fällande dom. Om personen hittas och dessutom kan knytas till larmsamtalet bör det hålla hela vägen.

PS. Kan rekommendera Spotifys dokumentär om mordet. Egentligen framgår inte så mycket nytt om själva fallet, men däremot klarnar det lite när det gäller RO:s märkliga erkännande, alltså det som han sedan tog tillbaka.
Senast redigerad av Bubo.bubo 2023-01-20 kl. 19:16.
Citera
2023-01-29, 09:24
Medlem
Jag blir inte förvånad om någon i eller nära Fältangänget åtminstone är inringaren. Lokalkännedomen är för påtaglig. Vi som växte upp där kände självklart till Swartlings (och gamla fru Swartling som skällde när man rörde sig på Swartlings område) men jag är osäker på om min mamma som var inflyttad på Östermalm skulle ha nämnt ridskolan sådär självklart i ett samtal till 112, när man dessutom är uppstressad. Även om det fanns en stor skylt ut mot Valhallavägen som hon säkert sett hundratals gånger även om vi bodde ner mot Strandvägen.

Jag har inte jättebra koll på själva gänget förutom att vi rört oss i samma stadsdel och är i liknande ålder.

OT och onödig info men Stockholms Marinlottakår hade sin klubblokal i det lilla gula trähuset på den tiden.
Citera
2023-01-29, 09:30
Medlem
Citat:
Det ska onekligen bli intressant.

Det har antagits att GM var missbrukare och därför skulle vara död. Det är han nog inte, förutsatt att han hållit sig borta från opiater. Låt oss hoppas.
Finns minst en gammal pundare från området och från den tiden som fortfarande lever. Finns kanske fler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in