2023-01-14, 12:40
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Jag förstår inte riktigt hur det har med din ställda fråga att göra...orsaken till att jag i en bisats infogade det om frivilligt/ofrivilligt, var att du av för mig okänd anledning tagit upp det i din språkrelaterade fråga.
Jag är övertygad om att du vet hur urvalet till KRoM går till och att man automatisk kategoriseras L,C,B,A,N beroende på vilka förutsättningar man har.

Hamnar man i C,B,A så anses man lämplig att delta i KRoM hamnar man i L eller N så anses man inte lämplig att delta i programmet utan man får andra insatser.

I båda fallen kan man givetvis hävda att kategoriseringen varit felaktig och om man hamnat i A så anser man t.ex. själv att man borde varit i N och det motsatta att man hamnat i L och man vill kategoriseras som C så visst har man ett fritt val K står ju trots allt för Kundval :-)
Citera
2023-01-15, 13:59
Medlem
Är det någon som har problem med handläggningstid? Min frus bror har nyligen blivit av med jobbet, i november. Med i IF metall. Han har jobbat heltid i 18 månader i rad och varit med i a kassan 16 månader. 27000kr var hans lön. Så han uppfyller villkoren med råge. Men har inte fått några pengar än.

Kan inte hela hans historia, och han kanske undanhåller något. Men nyfiken på om någon här har liknande problem?
Citera
2023-01-15, 14:05
Medlem
En allmän fråga; om man jobbat i flera år på ett ställe och är trött på det sen byter till ett annat jobb som bara är säsong över sommaren, för att sen bli arbetslös.

Får man A-kassa då? Eller är det nån grej med att byta till ett tidsbegränsat jobb?
Citera
2023-01-15, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Är det någon som har problem med handläggningstid? Min frus bror har nyligen blivit av med jobbet, i november. Med i IF metall. Han har jobbat heltid i 18 månader i rad och varit med i a kassan 16 månader. 27000kr var hans lön. Så han uppfyller villkoren med råge. Men har inte fått några pengar än.

Kan inte hela hans historia, och han kanske undanhåller något. Men nyfiken på om någon här har liknande problem?

Jag hörde på radion idag att handläggningstiderna har blivit längre. Det var tydligen någon slags it-attack innan jul som har ställt till det för dem. Sen har kanske arbetslösheten ökat igen, nu i kristider.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/a-kassor-stangs-tillfalligt-ned
Citera
2023-01-15, 20:08
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch

IF metall har ~5 veckors handläggningstid så man kan tycka att han kan ha fått ett beslutsbrev i falla fall. Första utbetalningen sker veckan därefter så från det han anmält sig tills han har första utbetalningen tar det ~6 veckor, så nästa vecka typ...
Citera
2023-01-15, 22:13
Medlem
Svarta-Skatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
En allmän fråga; om man jobbat i flera år på ett ställe och är trött på det sen byter till ett annat jobb som bara är säsong över sommaren, för att sen bli arbetslös.

Får man A-kassa då? Eller är det nån grej med att byta till ett tidsbegränsat jobb?

Det är väl att ersättningen ifrån A-kassan riskerar att bli lägre, eftersom jag gissar att du har betydligt högre lön på ditt nuvarande än vad du kommer att få på säsongsjobbet på typ 6 månader.

Men med det sagt så är det bara att köra, börjar man vantrivas på sitt jobb måste man försöka ta sig därifrån, sen om det handlar om säsongsjobb eller vikariat är lite strunt samma. Allt är bättre än att gå i samma fotspår, då kommer den psykiska ohälsan som ett brev på posten. Man måste våga och jag själv har sökt säsongsjobb nu i januari för att försöka ta mig ifrån min nuvarande arbetsplats som jag har jobbat väldigt länge på.

Säsongs och vikariat kan ju också leda till fast om man visat framfötterna och sköter sig.
Citera
2023-01-16, 10:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Jag är övertygad om att du vet hur urvalet till KRoM går till och att man automatisk kategoriseras L,C,B,A,N beroende på vilka förutsättningar man har.

Hamnar man i C,B,A så anses man lämplig att delta i KRoM hamnar man i L eller N så anses man inte lämplig att delta i programmet utan man får andra insatser.

I båda fallen kan man givetvis hävda att kategoriseringen varit felaktig och om man hamnat i A så anser man t.ex. själv att man borde varit i N och det motsatta att man hamnat i L och man vill kategoriseras som C så visst har man ett fritt val K står ju trots allt för Kundval :-)

Vad innebär dessa kategorier? Och vad baseras dom på?

Vid mitt senaste uppföljningsmöte för en vecka sedan, nämnde min handläggare inte ens Rusta&Jula-dyngan

Har varit med i JOU sedan Mars 2022, och när jag blev inskriven där så gjorde den handläggaren något "test" och mumlade att jag inte skulle komma in på Rusta&Jula då, men han uppgav ingen anledning.
Citera
2023-01-16, 11:06
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttolini
Vad innebär dessa kategorier? Och vad baseras dom på?

Vid mitt senaste uppföljningsmöte för en vecka sedan, nämnde min handläggare inte ens Rusta&Jula-dyngan

Har varit med i JOU sedan Mars 2022, och när jag blev inskriven där så gjorde den handläggaren något "test" och mumlade att jag inte skulle komma in på Rusta&Jula då, men han uppgav ingen anledning.
Du kan läsa om hur kategoriseringen fungerar här:
https://arbetsformedlingen.se/om-oss/for-leverantorer/vara-tjanster/rusta-och-matcha#:~:text=Arbetss%C3%B6kande%20som%20%C3%A4r% 20aktuella%20f%C3%B6r,l%C3%A5ngt%20ifr%C 3%A5n%20arbetsmarknaden%20de%20st%C3%A5r.
Du kan läsa om hur du kategoriseras här:
https://arbetsformedlingen.se/om-webbplatsen/juridisk-information/bedomning-och-profilering
Senast redigerad av kimdah2002 2023-01-16 kl. 11:08.
Citera
2023-01-16, 11:41
Bannlyst
Citat:
Du kan läsa om hur kategoriseringen fungerar här:
https://arbetsformedlingen.se/om-oss/for-leverantorer/vara-tjanster/rusta-och-matcha#:~:text=Arbetss%C3%B6kande%20som%20%C3%A4r% 20aktuella%20f%C3%B6r,l%C3%A5ngt%20ifr%C 3%A5n%20arbetsmarknaden%20de%20st%C3%A5r.
Du kan läsa om hur du kategoriseras här:
https://arbetsformedlingen.se/om-webbplatsen/juridisk-information/bedomning-och-profilering

Då är det nog att jag står för "nära" arbetsmarknaden då enligt deras datorsystem, med tanke på att jag alltid jobbat, och inom många olika yrken då. För det var inte aktuellt med Rusta&Jula förra gången för 10 månader sedan, och är inte aktuellt nu heller.

Dom verkar bara ha utbildning att erbjuda mig, så jävla skönt att man slipper vuxendagistramset!
Citera
2023-01-16, 11:59
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Då är det nog att jag står för "nära" arbetsmarknaden då enligt deras datorsystem, med tanke på att jag alltid jobbat, och inom många olika yrken då. För det var inte aktuellt med Rusta&Jula förra gången för 10 månader sedan, och är inte aktuellt nu heller.

Dom verkar bara ha utbildning att erbjuda mig, så jävla skönt att man slipper vuxendagistramset!
Har du varit arbetslös i ett år så betraktas du inte stå nära arbetsmarknaden längre, du har då ramlat ner betydligt på skalan beroende på din ålder och vad du söker för jobb...

Kategori baseras på:

Födelseland
Län
Postnummer
Postort
Kommun
Utbildningsnivå
Utbildningsinriktning
Sökta yrkesgrupper (upp till 4 stycken)
Ålder
Kön
A-kassatillhörighet
Månad för inskrivning
Antal dagar man var inskriven under föregående inskrivningsperiod
Antal dagar sedan man var inskriven föregående period
Antal tidigare inskrivningsperioder
Antal dagar man fått insatser under tidigare inskrivningsperioder
Vilka olika program som man deltagit i under tidigare
Inskrivningsperioder
Funktionshinderkod
Övriga uppgifter som ej är personuppgifter men som också används i bedömningsstödet
Statiska uppgifter SCB
Arbetslöshetsnivå i postnummerområdet
Medianinkomst i postnummerområdet
Utbildningsnivå i postnummerområdet
Medborgarskapsfördelning i postnummerområdet
Ensamhushållsandel i postnummerområde
Citera
2023-01-16, 12:01
Bannlyst
Citat:
Har du varit arbetslös i ett år så betraktas du inte stå nära arbetsmarknaden längre, du har då ramlat ner betydligt på skalan beroende på din ålder och vad du söker för jobb...

Möjligt, hur som helst slipper jag ju Rusta&Jula-tramset, det är huvudsaken
Citera
2023-01-16, 12:03
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Möjligt, hur som helst slipper jag ju Rusta&Jula-tramset, det är huvudsaken
Du kan ju argumentera och prata med studievägledaren så kanske ni kommer fram till en lämplig utbildning som leder till att jobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in