2023-01-08, 12:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Det är ju i såna fall alldeles perfekt!

Anekdot:
För runt åtta tio år sen så hade jag en kompis som var arbetslös och han är, eller snarare var en sån som ville göra rätt. I vilket fall så ville han åka utomlands, till England, för att hälsa på sin frus familj och för att åka utomlands och behålla sin aktivetsersättning eller aktivitetsstöd så var han tvungen att söka tillstånd från sin handläggare på arbetsförmedlingen. Han ville vara borta två veckor och menade att han likväl kunde söka jobb därifrån, vilket ju är fullt möjligt.

Han kontaktade sin handläggare som då menade först att han inte skulle få åka, men som sen kunde ge honom fem dagar (en vecka). Hur som haver så åkte han i alla fall och fyllde i att han hade varit borta, han fick en varning och jag har för mig att han fick något avdrag utöver det han varit borta med.

Nästa gång han skulle åka så gjorde han som jag rått honom till från början, d v s att hålla käft! Då hände ingenting, han lämnade in sin aktivitetsrapport som vanligt och allt funkade. Skall väll tillägga att han idag har jobb och haft i ett antal år.

Så kontentan av det hela är att hålla käft och bara åka. Det finns liksom inget incitament till att "vara ärlig" utan man straffas bara. Så länge man gör det man ska i övrigt så kommer ingen reagera. Är man placerad i någon meningslös åtgärd så kan man ju sjukanmäla sig en vecka i alla fall om så skulle vara.

Ja var ALDRIG ärlig med sånt som inte behövs när det gäller myndigheter. Du får aldrig något positivt av det. Kan det inte kollas upp av dom, ska dom inget veta.
Citera
2023-01-09, 03:46
Medlem
Hej!

Jag har mitt första uppföljningssamtal från Arbetsförmedlingen inom kort och då ska vi disskutera hur mitt arbetssökande går, jag har då varit inskriven och arbetssökande i 6 månader. Jag har även A-kassa, ca 200 dagar kvar.

Vet ni ifall de kommer försöka få in mig i Rusta och Matcha eller dröjer det lite längre?

Tacksam för svar.
Citera
2023-01-09, 03:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Rent tekniskt så är det ju inga problem att göra det. Bara du gör det du ska enligt "planen", d v s söker jobb och aktivitetsrapporternar till arbetsförmedling (och Försäkringskassan om du nu har aktivitetsstöd eller liknande ersättning, samma sak gäller väl om man går på A-kassa, d v s att du skickar in kassakorten vilket jag antar sker digitalt.)

Som sagt så ska man ju stå "till arbetsmarknadens förfogande" som det så vackert heter, men ärligt talat hur vanligt är det att någon får jobb från en dag till en annan.

Tror det är rätt idiotsäkert att resa vart som helst i världen så länge som man "gör det man ska" digitalt. Det är ju ingen som kollar upp din vistelseplats. Jag tror knappast AF, FK eller A-kassa kan se att du rapporterat från ett annat land, är du osäker får du väl använda VPN.

Typ detta ja. Dock kan det vara bra att ha någon som har koll på den fysiska posten och talar om TS nu blir kallad till något fjantigt möte på AF men såna saker går ju naturligtvis att ducka och skjuta fram om man är lite slipad.

Slutsats:
Det är inga bekymmer att åka utomlands och vara där över tid så länge man inte blir kallad på något fysiskt möte. Om mötet är digitalt så kan du ju vara var som helst i världen bara du har en vettig uppkoppling.

Sen får man ju inte åka utomlands men det är inget de kan kolla om man gör.

De ända jag har är att söka jobb och lämna in tidsrapport. Har planeringssamtal med arbetsförmedlingen i maj om skulle inte hitta jobb till dess. Jag reser idag och är tillbaka typ 9 februari.
Citera
2023-01-09, 05:11
Avslutad
Man måste vara till arbetsmarknadens förfogande när man får a-kassa så inte säkert en månads utlandsresa skulle accepteras MEN det görs inga kontroller så länge du skickar in din aktivitetsrapport senast den 14:e varje månad så var lite smart bara så är de lugnt.
Citera
2023-01-09, 08:54
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diesel300
De ända jag har är att söka jobb och lämna in tidsrapport. Har planeringssamtal med arbetsförmedlingen i maj om skulle inte hitta jobb till dess. Jag reser idag och är tillbaka typ 9 februari.
Sök du jobb som du brukar göra och skicka in aktivitetsrapport till Försäkringskassan eller A-Kassan samt till arbetsförmedlingen som du brukar göra så kommer det knappast bli något bekymmer.

Trevlig resa!
Citera
2023-01-10, 13:17
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av risrosta
Hej!

Jag har mitt första uppföljningssamtal från Arbetsförmedlingen inom kort och då ska vi disskutera hur mitt arbetssökande går, jag har då varit inskriven och arbetssökande i 6 månader. Jag har även A-kassa, ca 200 dagar kvar.

Vet ni ifall de kommer försöka få in mig i Rusta och Matcha eller dröjer det lite längre?

Tacksam för svar.
Ja troligtvis kommer dom att erbjuda dig att gå med i Rusta o Matcha. Arbetsförmedlingen har fört över alla resurser dit efter beslut om att omorganisera Arbetsförmedlingen till Arbetsmarknadsmyndigheten, all förmedling och hjälp till arbetssökande skall gå genom privata leverantörer i fortsättningen.
Citera
2023-01-10, 22:42
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Ja troligtvis kommer dom att erbjuda dig att gå med i Rusta o Matcha. Arbetsförmedlingen har fört över alla resurser dit efter beslut om att omorganisera Arbetsförmedlingen till Arbetsmarknadsmyndigheten, all förmedling och hjälp till arbetssökande skall gå genom privata leverantörer i fortsättningen.
En arbetsmarknadspolitisk insats är ingen klubb eller liknande som man "går med i", som du vet, vill jag minnas...
Citera
2023-01-11, 09:53
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
En arbetsmarknadspolitisk insats är ingen klubb eller liknande som man "går med i", som du vet, vill jag minnas...
Hur skulle du uttrycka det? Rusa o Matcha är ju helt frivilligt och man blir erbjuden det som en åtgärd för att komma i arbete/studier snabbare.
Citera
2023-01-12, 22:12
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Hur skulle du uttrycka det? Rusa o Matcha är ju helt frivilligt och man blir erbjuden det som en åtgärd för att komma i arbete/studier snabbare.
Det är ju ett arbetsmarknadspolitiskt program (eller insats, om man så vill) som man anvisas att delta i. Varför det skulle spela roll för språkbruket, om deltagandet är frivilligt eller ej, förstår jag inte. Det är ungefär som lumpen/värnplikten, det är något man gör, inte något man går, som en del verkar tro, och om man är gör det frivilligt eller helst hade velat slippa, spelar ingen roll.
Citera
2023-01-12, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dr.7
Enklast är väl att höra med a-kassan, ingen idé att försöka dölja jobbet för de för förr eller senare får de reda på det i vilket fall och visar det sig då vara fel så väntar återbetalning samt indragen a-kassa troligen, en ekonomisk ekvation som är svår att lösa med ett deltidsjobb. Borde dock vara möjligt tycker jag. Annars verkar det oförklarligt att folk ställer upp på att jobba deltid ö.h

Man får väl lov att jobba deltid och gå på a kassa om man är i rehabilitering typ?
Citera
2023-01-13, 10:01
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Det är ju ett arbetsmarknadspolitiskt program (eller insats, om man så vill) som man anvisas att delta i. Varför det skulle spela roll för språkbruket, om deltagandet är frivilligt eller ej, förstår jag inte. Det är ungefär som lumpen/värnplikten, det är något man gör, inte något man går, som en del verkar tro, och om man är gör det frivilligt eller helst hade velat slippa, spelar ingen roll.
Alla som bor i Sverige har vissa skyldigheter och plikter.. Värnplikten är en av de plikter som ingår i totalförsvarsplikten (civilplikt och allmän tjänsteplikt är de övriga) och är, enkelt förklarat, en plikt där du som militär ska försvara Sverige. Det finns ingen Arbetsplikt i Sverige vad jag vet...
Om du inte kommer till mönstringen utan att ha giltiga skäl kan du åtalas och dömas till böter eller fängelse, tror inte jag varit med om att någon som tackat nej till Rusta o Matcha hamnat i fängelse...
Citera
2023-01-13, 22:41
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Alla som bor i Sverige har vissa skyldigheter och plikter.. Värnplikten är en av de plikter som ingår i totalförsvarsplikten (civilplikt och allmän tjänsteplikt är de övriga) och är, enkelt förklarat, en plikt där du som militär ska försvara Sverige. Det finns ingen Arbetsplikt i Sverige vad jag vet...
Om du inte kommer till mönstringen utan att ha giltiga skäl kan du åtalas och dömas till böter eller fängelse, tror inte jag varit med om att någon som tackat nej till Rusta o Matcha hamnat i fängelse...
Jag förstår inte riktigt hur det har med din ställda fråga att göra...orsaken till att jag i en bisats infogade det om frivilligt/ofrivilligt, var att du av för mig okänd anledning tagit upp det i din språkrelaterade fråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in