2023-01-14, 09:06
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Det är inte en fråga som har med koldioxidens roll i stundande klimatförändring att göra.

Att det är svårt att göra något åt, har inte med problemets existens att göra. Du förnekar det senare. Vilket försvårar eventuella problem med frågan mellan de nya målstolparna som du satt upp och verkar se som viktig. Du skjuter med andra ord dig själv i foten.
Citat:
De hjärntvättade kommer alltid att se de icke hjärntvättade som hjärntvättade. Det är tvunget att ingå i hjärntvätten. Jag skulle inte kalla dig hjärntvättad nödvändigtvis. Bara okunnig och antiintellektuell och därigenom sårbar för tvivelaktig information och desinformation.

Såhär kan diskuteras klimatfrågan som exempel just nu i den vetenskapliga litteraturen.
https://www.nature.com/nclimate/

Ett utdrag av den senaste forskningen.

Som du kanske ser (om du har förmågan) är klimatfrågan i perspektivet "har vi en antropogent dominant klimatförändring" sedan länge förbi. Där står du fortsatt och kämpar med utslitna 20-30 år gamla argument från oljelobbyn.

Vi andra är förbi detta stadie sedan länge och diskuterar snarare vad vi ska göra åt er.
https://www.nature.com/articles/s41558-018-0368-6
Din syn på vetenskap är extremt inskränkt. Hela din argumentation bygger på den oerhört lilla del av all vetenskap som väljs ut och används av IPCC.

Vidare är även samhällsvetenskap givetvis vetenskap – men sådant bryr du dig inte om. Du har ett extremt tunnelseende.

Fördelar och nackdelar, skador och nyttor, risker och möjligheter och så vidare måste givetvis vägas mot varandra i en helhetssyn på hur verkligheten fungerar. Du och dina gelikar är inte ens i närheten av en sådan helhetssyn. Ni är extremt avgränsade och omogna i era tankemönster.
Citera
2023-01-14, 09:14
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Din syn på vetenskap är extremt inskränkt. Hela din argumentation bygger på den oerhört lilla del av all vetenskap som väljs ut och används av IPCC.

Vidare är även samhällsvetenskap givetvis vetenskap – men sådant bryr du dig inte om. Du har ett extremt tunnelseende.

Fördelar och nackdelar, skador och nyttor, risker och möjligheter och så vidare måste givetvis vägas mot varandra i en helhetssyn på hur verkligheten fungerar. Du och dina gelikar är inte ens i närheten av en sådan helhetssyn. Ni är extremt avgränsade och omogna i era tankemönster.
Hänvisar till tidigare inlägg.

Vad vi kan göra åt problemet kan vi diskutera när vi båda accepterar det. Vi kommer annars att diskutera utifrån helt okopplade premisser som inte har någon gemensam grund. Jag tar gärna den diskussionen med dig när våra premisser landat i gemensam grund. En grund som vilar på vetenskap och inte desinformation från lobbygrupper.
Citera
2023-01-14, 09:49
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Det där är bara något tok du upprepar som en papegoja utan att förstå vad det innebär.

Inte alls svårt att förstå vad det innebär. Jag tom förtydligade i mitt senare inlägg.

Att du undviker att svara på min fråga betyder att du också förstår vad det innebär...:

IPCCs modeller är nonsens.
Citera
2023-01-14, 09:58
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Jorden är ingen bra svartkroppsmodell. Steg 1 är att ta med en frekvensberoende emessivitet. Låt emessiviten för en svartkropp gå mot 1 för inkommande frekvenser och variera emessiviten för utgående frekvenser så kan du få vilka temperaturer du känner för.

Om jorden är en dålig svartkroppsmodell betyder det ju bara att den i ännu mindre grad absorberar värmestrålningen och ännu mer utstrålas i rymden. Temperaturökningen blir då ännu lägre än vad den kunde ha varit.

Du motsäger dig själv.

Väntar fortfarande på förklaring på hur en ökning på 7 W/m² kan ge en uppvärmningseffekt på 20 W/m²?
Citera
2023-01-14, 10:27
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Om jorden är en dålig svartkroppsmodell betyder det ju bara att den i ännu mindre grad absorberar värmestrålningen och ännu mer utstrålas i rymden. Temperaturökningen blir då ännu lägre än vad den kunde ha varit.

Du motsäger dig själv.

Att atmosfären absorberar inom vissa band är precis vad som gör den till en dålig svartkropp. Svartkroppstempereraturen (~-18 grader C finner du dessutom i regel någon kilometer upp i atmosfären, beroende på var på jorden du är).

Citat:

Väntar fortfarande på förklaring på hur en ökning på 7 W/m² kan ge en uppvärmningseffekt på 20 W/m²?
Jag är inte särskilt motiverad. Du har ingen aning om någonting och verkar inte speciellt intresserad. Du har dina felaktiga idéer väldigt kära och skulle förmodligen inte lämna dem om dina barns liv hängde på det.
Citera
2023-01-14, 10:34
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Hänvisar till tidigare inlägg.

Vad vi kan göra åt problemet kan vi diskutera när vi båda accepterar det. Vi kommer annars att diskutera utifrån helt okopplade premisser som inte har någon gemensam grund. Jag tar gärna den diskussionen med dig när våra premisser landat i gemensam grund. En grund som vilar på vetenskap och inte desinformation från lobbygrupper.
Du kan börja med att sakligt kommentera det suppose nyligen skrivit om sol-moln-koppling och klimatkänslighet.
Citera
2023-01-14, 10:53
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Du kan börja med att sakligt kommentera det suppose nyligen skrivit om sol-moln-koppling och klimatkänslighet.
Det har jag redan förklarat.

Det är ganska otroligt hur så bristfälliga avvikande hypoteser tenderar att fastna i era skallar medan säkerställd vetenskap inte fastnar alls.

Du kan börja med att ta till dig etablerat forskningsläge istället för att vara oljelobbyisternas nyttiga idiot

Citat:
Human influence9 on the climate system is now an established fact: The Fourth Assessment Report (AR4) stated in 2007 that ‘warming of the climate system is unequivocal’, and AR5 stated in 2013 that ‘human influence on the climate system is clear’. Combined evidence from across the climate system strengthens this finding. It is unequivocal that the increase of CO2, methane (CH4) and nitrous oxide (N2O) in the atmosphere over the industrial era is the result of human activities and that human influence is the main driver10 of many changes observed across the atmosphere, ocean, cryosphere and biosphere. (Sections TS.1.2, TS.2.1 and TS.3.1)
https://report.ipcc.ch/ar6/wg1/IPCC_AR6_WGI_FullReport.pdf

(mina fetningar och min understrykning)
Citera
2023-01-14, 10:55
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Att atmosfären absorberar inom vissa band är precis vad som gör den till en dålig svartkropp. Svartkroppstempereraturen (~-18 grader C finner du dessutom i regel någon kilometer upp i atmosfären, beroende på var på jorden du är).

Jag är inte särskilt motiverad. Du har ingen aning om någonting och verkar inte speciellt intresserad. Du har dina felaktiga idéer väldigt kära och skulle förmodligen inte lämna dem om dina barns liv hängde på det.

Struntprat.

Du kan inte. Inte IPCC heller.

Om jorden hade varit en perfekt svartkropp hade det räckt med 20 W/m². Nu är jorden inte det, vilket betyder att det krävs mer än 20 W/m² för 3,7° uppvärmning.

IPCC själva uppger beräknad uppvärmning pga GHGs till 7 W/m².

Man får vara bra hjärntvättad för att få den logiken att gå ihop.

Sorry, men matematiken stämmer inte. IPCC vet detta och håller därför tyst om det.
Du vet detta förmodligen också. Uppenbart att du helst vill prata om något annat...
Citera
2023-01-14, 10:59
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Det har jag redan förklarat.

Det är ganska otroligt hur så bristfälliga avvikande hypoteser tenderar att fastna i era skallar medan säkerställd vetenskap inte fastnar alls.

Du kan börja med att ta till dig etablerat forskningsläge istället för att vara oljelobbyisternas nyttiga idiot

https://report.ipcc.ch/ar6/wg1/IPCC_AR6_WGI_FullReport.pdf

(mina fetningar och min understrykning)
Det är otroligt att du har så svårt att förstå: Om den forskning som IPCC använder valt att bortse från sol-moln-koppling och andra faktorer så kommer dessa givetvis inte med. Då stämmer ju inte resultaten med verkligheten.
Citera
2023-01-14, 11:03
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Det är otroligt att du har så svårt att förstå: Om den forskning som IPCC använder valt att bortse från sol-moln-koppling och andra faktorer så kommer dessa givetvis inte med. Då stämmer ju inte resultaten med verkligheten.

Han vill inte förstå. Det går emot hans religion...
Är som att försöka logiskt argumentera med en sektmedlem. Lycka till...

Han lever i än fantasivärld där han bedriver en kamp mot dom onda oljebolagen där han själv är hjälten.
Rent nonsens naturligtvis men det gör att han känner sig betydelsefull till skillnad mot hur han uppfattas i verkliga livet.
Citera
2023-01-14, 12:10
Medlem
Citat:
De hjärntvättade kommer alltid att se de icke hjärntvättade som hjärntvättade. Det är tvunget att ingå i hjärntvätten. Jag skulle inte kalla dig hjärntvättad nödvändigtvis. Bara okunnig och antiintellektuell och därigenom sårbar för tvivelaktig information och desinformation.

Såhär kan diskuteras klimatfrågan som exempel just nu i den vetenskapliga litteraturen.
https://www.nature.com/nclimate/

Ett utdrag av den senaste forskningen.

Som du kanske ser (om du har förmågan) är klimatfrågan i perspektivet "har vi en antropogent dominant klimatförändring" sedan länge förbi. Där står du fortsatt och kämpar med utslitna 20-30 år gamla argument från oljelobbyn.

Vi andra är förbi detta stadie sedan länge och diskuterar snarare vad vi ska göra åt er.
https://www.nature.com/articles/s41558-018-0368-6

Trams.

Så här säger Planck i sin bok:

”But the empirical law that the emission of any volume-element depends entirely on what takes place inside of this element holds true in all cases (Prevost’s principle).”

Prevosts princip:

”Prevost also showed that the emission from a body is logically determined solely by its own internal state.”

Som du ser så bestäms strålningen från en kropp ENBART av dess interna tillstånd. Det gäller ALLA fall. Du påstår att jordytans strålning beror på atmosfären. Atmosfären är inte en del av jordytans interna tillstånd.

Berätta varför du anser att Max Planck och Prevost har fel. Ingen annan har ifrågasatt Planck och Prevost innan. Varför säger du att motsatsen till deras slutsats är det rätta förhållandet?
Citera
2023-01-14, 12:14
Medlem
Citat:
Jorden är ingen bra svartkroppsmodell. Steg 1 är att ta med en frekvensberoende emessivitet. Låt emessiviten för en svartkropp gå mot 1 för inkommande frekvenser och variera emessiviten för utgående frekvenser så kan du få vilka temperaturer du känner för.

Helt absurda påståenden. Du kan inte ens stava till emissivitet. Du har inte en susning om vad du pratar om. Låg emissivitet ger inte högre temperaturer ditt jävla pucko. Enligt kirchoff så är låg emissivitet=låg absorptivitet.

Du är helt nollad på termisk fysik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in