2023-01-13, 15:32
Medlem
yessyys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gardinkork
I är enligt mig en känslokall, empatilös, manipulativ psykopat/narcissist. Ska inte vara i närheten av barn. Fy fan hur hon behandlar L! Hon har agerat så sjukt i många av situationerna runt allt som hänt.
Nu får ni ge er. Lägg avskyn för mamman åt sidan och läs FUP:en objektivt. Den enda som inte ska vara i närheten av barn är L. Återigen: vårdpersonal har tidigare blivit förskräckta av att se hur han handskas med bebisen och barnen säger att han blir arg och skriker på bebisen.
Citat:
Personalen har en oro över pappans anknytning till barnet då han inte visar något intresse för barnet. Han tittar inte på barnet, han ler inte eller visar någon kärlek de gångerna han ser på barnet. Han lyfter barnet i bara filten så att hon hade kunnat ramla ner i golvet men personalen "fångar upp henne". Det är ett farligt lyft. Prematur-bebisar löper större risk att ramla ur då de inte kan hålla ihop kroppen lika bra. Personalen blir förskräckta av att se detta.
Citat:
Fhl Okej. Ja. Och hur gör han då? Beskriv.
V Alltså ställer sig och bankar i golvet... ställer sig och stampar och "J, sluta skrik" och grejer och skriker.
Fhl Ja.
V Så blir han arg på J.
Citat:
Hon vet att han ska flytta med J, hon vill inte ha henne alls om hon bara ska få träffa henne ibland.
Hon är kapabel till det mesta skulle jag tro och kan mycket väl skakat barnet när hon var hem sista gången. Resonerar kanske att ska hon ändå inte ha henne, så ska han inte få henne heller. Får panik över att han ska flytta, då hon själv måste ta hand om sina barn och huset med allt va det innebär + ny kille som tar all hennes intresse.
Hon får knappast panik över att L ska flytta eftersom det är hon som vill att han ska ut. Hon är inte kär i honom och det är så pass dålig stämning i hushållet att hon drar sig för att vara där.
Citat:
Fhl Okej. Vad har han sagt om det? Berätta.
V Han har sagt liksom... Han har sagt typ... Vänta... Han har sagt att typ mamma inte är kär i honom och grejer så det kanske är snart han kommer flytta och grejer.
Citat:
Fhl Du sade ju nu att det var... att det var mammas kille, att hon hade gjort slut med...
E L.
Fhl Nej.
E Han vill att han... Hon vill inte att han ska bo kvar här men han vill ändå... hon vill ändå inte att han ska få veta det
Citat:
Fhl Och då är det snap till L från dig då den 9 april och då skriver du "jag säger ju att du ska ta henne. Du får hela vårdnaden och allt. Jag släpper henne helt. Barn mår inte bra att ha ett delat boende och hon är för liten för varannan vecka". Är det något som du har skrivit. Hur tänkte du...
I För att jag tänkte att det var det bästa sättet att bli av med honom och för att han hela tiden har varit så... alltså jag tyckte att han var en bra pappa.
Citat:
Varför bestämmer du dig för det?
Jag tänkte att jag skulle åka hem och hjälpa till att mata djuren och vara hemma. När jag kommer halvvägs ångrar jag att jag åkte därifrån men jag ville hem och träffa barnen. Jag kommer hem. Jag säger till V att jag eventuellt kan komma tillbaka när jag är klar. Det är dålig stämning och bittert hemma så jag känner att jag åker igen.
Citat:
Ser inte att L ska ha något motiv alls, det ända tänkbara är att han mår så pass dåligt och har tappat det helt. Fast varför "tappa det" just då? Det var inte en sådan situation, med tanke på hur läget var enligt pojkarna. Inget skrik mm.
Mer troligt att I fick panik när det närmade sig flytten.
Motivet är mycket uppenbart. Han är upprörd över I:s nya kille och vill egentligen inte flytta därifrån. Dagen innan mordet vittnar grannen om att L är upprörd. Lägg till att han är psykiskt instabil och inte visar några känslor för bebisen, han bryr sig egentligen inte om bebisen utan hon används för att kontrollera relationen till mamman. Han är arg för att mamman spenderar natten borta och skadar bebisen för att straffa henne.
Citat:
Hur verkade han då?
Ganska normal. Han är lite upprörd eftersom "hon" har träffat någon ny och L har i princip blivit utkastad.
Citat:
Hur reagerar L när han får se det i telefonen?
Han vart väl arg, upprörd och ifrågasatte det. Jag sa att det bara vart så och att jag inte kunde förklara varför.
Citat:
Fhl V*kt*r. Okej. Hur fick du kännedom om det här?
L För att hon... Det märktes på henne... hon blev jättehemlig med telefonen. Gick in i samma rum (ohörbart 00.32.15) lade ner telefonen och skärmen (ohörbart 00.32.17)nedåt.
Citat:
Hur ofta är I hemma när hon inte jobbar? Är hon hemma kvällar och helger?
Inte i slutet då åker hon iväg till kompisar och hon har varit trött så hon inte orkar med det mesta. Hon åker till kompisar och hittar en ny kille på jobbet som hon flörtar med hemma och som hon åker till. Jag har inte träffat honom.
Citat:
Fhl Mm. Och hur... hur mycket hade du J då sista tiden då när L var föräldraledig, efter du hade kommit hem från jobbet och så... på helger?
I ja, för att det blev liksom ett tjafs varenda gång jag ville hålla henne eller ens vara nära henne. Jag vet att vi hade veckan innan ett jättetjafs med att jag förklarade väldigt tydligt att det känns inte ens som att jag får vara nära mitt barn och det var liksom... Han skäller ut mina äldre barn för att de stör när hon sover för att de leker och... ja.
Citat:
Fhl2 Hur skulle du beskriva L som person, eller hans personlighet?
I Han kan vara din bästa vän och han kan vara din värsta fiende. Alltså han är en jättefin person för det mesta och jag blev upp över öronen kär i honom i början, alltså det kan jag inte neka. Sen är väl han väldigt förstörd och traumatiserad och har väl...
Citat:
När förhör hölls med I och L den 26/7-22 fick jag ett starkt intryck av att, när frågorna började närma sig vad som hände med J, I blev mer och mer ledsen medan L föreföll helt oberörd.
Senast redigerad av yessyy 2023-01-13 kl. 16:13.
Citera
2023-01-13, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yessyy
Nu får ni ge er. Lägg avskyn för mamman åt sidan och läs FUP:en objektivt. Den enda som inte ska vara i närheten av barn är L. Återigen: vårdpersonal har tidigare blivit förskräckta av att se hur han handskas med bebisen och barnen säger att han blir arg och skriker på bebisen.

Hon får knappast panik över att L ska flytta eftersom det är hon som vill att han ska ut. Hon är inte kär i honom och det är så pass dålig stämning i hushållet att hon drar sig för att vara där.

Motivet är mycket uppenbart. Han är upprörd över I:s nya kille och vill egentligen inte flytta därifrån. Dagen innan mordet vittnar grannen om att L är upprörd. Lägg till att han är psykiskt instabil och inte visar några känslor för bebisen. Han bryr sig egentligen inte om bebisen utan hon används för att kontrollera relationen till mamman. Han är arg för att mamman spenderar natten borta och skadar bebisen för att straffa henne.

Avskyn för "mamman" om man kan kalla henne så, är svår att lägga ner då hon är avskyvärd.
Sen vem som skadat barnet vet vi ju inte, men för L var J allt i världen och för I var hon någon som var ivägen, jobbig, ointressant och ska kastas i väggen. Att han skulle vara svartsjuk är ju inte min uppfattning. Han går ju med på att maken flyttar in där medans han sover på soffan vilket är sjuk. Han vet om vad hon håller på med, att hon är hos Victor och godtar det. Vad skulle han vinna på att döda J, för att slippa flytta?
Det finns ju ett till alternativ, det är att båda är medvetna om vad som hänt och den ena skyddar den andra?
Citera
2023-01-13, 16:44
Medlem
Citat:
Avskyn för "mamman" om man kan kalla henne så, är svår att lägga ner då hon är avskyvärd.
Sen vem som skadat barnet vet vi ju inte, men för L var J allt i världen och för I var hon någon som var ivägen, jobbig, ointressant och ska kastas i väggen. Att han skulle vara svartsjuk är ju inte min uppfattning. Han går ju med på att maken flyttar in där medans han sover på soffan vilket är sjuk. Han vet om vad hon håller på med, att hon är hos Victor och godtar det. Vad skulle han vinna på att döda J, för att slippa flytta?
Det finns ju ett till alternativ, det är att båda är medvetna om vad som hänt och den ena skyddar den andra?

Exakt så! Dessutom vadå hämd mot mamman att han skulle döda barnet, mamma ville ju knappt veta av barnet. Ja det som talar för att båda vet är ju att mamman skrev till L: tänk på vad fan du säger
Citera
2023-01-13, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starfive
Jaa otroligt sjukt beteende!! Enda man skulle göra själv i den situationen är ju att vara helt utom sig av oro. Jag hade nog bara grinat och varit helt förstörd, min telefon hade varit det absolut sista jag skulle fundera på

Man hade själv suttit kvar och vakat över sitt barn vid barnets säng.
Citera
2023-01-13, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazinglove
Jag har läst hela denna tråden och FUP i det tysta och inte tänkt att bemöta dig men kan inte hålla mig längre.
Absolut har L brustit i sin papparoll när J föddes, men en människa kan inte växa upp och växa in i sin uppgift? Du kan ju inte påstå att han beter sig likadant i slutet av J liv som i början?
Jag känner inte nån av de inblandade men enligt min uppfattning var L en omogen pojke när han blev pappa men har (vart tvungen?) växt in i sin roll som både pappa och bonuspappa.

I däremot, har utvecklas åt andra hållet. Hon skiter fullständigt i alla sina barn.

Törs att tilläggas att L frågade även BVC hur man skulle göra med lilla J, hur han skulle prata med henne och hur man tar hand om en bebis. Han hade självinsikt nog att förstå att han behövde stöd och var hjälpsökande. Sjuka människor har inte den medvetenheten och förmår sig inte att söka hjälp. Som tex I som uppenbarligen hade förlossningsdeppression, oftast är man då bortkopplad känslomässig från barnen och förstår inte barnets signaler behov- detta är vad som resulterar i att man tycker att barnet är jobbig, krävande, stinkande sak som man vill göra sig av med. Eller som hon själv sa: slänga in i väggen.
Citera
2023-01-13, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dubbeltrubbel00
Törs att tilläggas att L frågade även BVC hur man skulle göra med lilla J, hur han skulle prata med henne och hur man tar hand om en bebis. Han hade självinsikt nog att förstå att han behövde stöd och var hjälpsökande. Sjuka människor har inte den medvetenheten och förmår sig inte att söka hjälp. Som tex I som uppenbarligen hade förlossningsdeppression, oftast är man då bortkopplad känslomässig från barnen och förstår inte barnets signaler behov- detta är vad som resulterar i att man tycker att barnet är jobbig, krävande, stinkande sak som man vill göra sig av med. Eller som hon själv sa: slänga in i väggen.

Jaa exakt så!

Tycker både socialtjänsten och bvc har en stor del i detta också. Dom borde ha tagit den första orosanmälan på BB på större allvar. Och bvc borde ju absolut ha erbjudit pappan stöd och hjälp
Citera
2023-01-13, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dubbeltrubbel00
Trams så gör manipulativa människor, låtsas bry sig och vara oroade.Sånt vet ser bra ut. Vad han gör i verkligheten kan vara en annan sak, som vi fått bevisat.
Citera
2023-01-13, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosingen
Trams så gör manipulativa människor, låtsas bry sig och vara oroade.Sånt vet ser bra ut. Vad han gör i verkligheten kan vara en annan sak, som vi fått bevisat.

Då menar du alltså att han planerat i 2-5 månader att döda sitt barn ?
För det var i början på hans föräldrarledighet som han frågade om stöd/råd. Långt innan han ens tog upp I's beteende.
Citera
2023-01-13, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Sannolikt kommer L försvarsadvokat ta in expertvittne på rättegången med ett annat utlåtande.

Mamman är inte åtalad nu, vilket betyder att hon kan bli det i framtiden. Jag hoppas innerligt att hon är fråntagen vårdnaden om pojkarna och att I utreds med förhoppningen att socialtjänsten gör sitt jobb lite bättre än tidigare.
Hon hade redan flera orosanmälningar på sig, och jag finner det sannolikt att fler tillkommit.

Om skakvåld och feldiagnoser.

https://www.expressen.se/halsoliv/kronikorer/anna-basen/-oskyldiga-foraldrar-kan-ha-anklagats-for-misshandel/

Vad fanns det för fler orosanmälningar än den neo skickade in?
Citera
2023-01-13, 20:35
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H3jh0pp
Vad fanns det för fler orosanmälningar än den neo skickade in?
Kan ha fel. Hade för mig att flera inkommit ang de två pojkarna. Med tanke på bl annat detta inlägg (FB) Spädbarn misshandlat till döds i östra Sörmland – pappan häktad (2022-07-25)
Citera
2023-01-13, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Kan ha fel. Hade för mig att flera inkommit ang de två pojkarna. Med tanke på bl annat detta inlägg (FB) Spädbarn misshandlat till döds i östra Sörmland – pappan häktad (2022-07-25)

Okej, man kanske skulle skicka in några orosanmälningar utefter det som framkommer i FUP så soc i Trosa får lite att jobba med ifall det inte kommit några fler för det framkommer ju inte riktigt i FUP om det förekommit fler.
Citera
2023-01-13, 22:11
Medlem
Sockss avatar
Mammans beteende är en direkt orsak till att det blev som det blev enligt min åsikt och vad jag vet om mgm sedan han var barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in