Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-01-13, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChimChim
Riksbanken själva sa ju för bara någon månad sen att räntan toppar på 3%. Varför skulle dom ha fel

Missade du Ingves som nu plötsligt efter 17 år pratar om domedagen.
Citera
2023-01-13, 11:25
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madnesstookthem
Tar ett exempel i Sthlms stad (ej Östermalm). En 2:a på 56 kvm. Låg avgift (ca 2 000 kr). Utgångspris precis under 6 millar. Med räkneexempel från SBAB och 15 % kontantinsats blir månadskostanden 23 000 EFTER avdrag.

Who the FUCK is gonna buy that? Vem är målgruppen? Vem baxar in sig på 56 kvm för dom summorna. Om man antar att köparen kommer från en tidigare karriär, exempelvis en vinst från sin 1:a vilket vore rimligt så höjer jag kontantinsatsen till 1 500 000 istället. Ändå hamnar man på nästan 20 000 kr/mån efter avdrag.
Vad är problemet.
Någon vill bo där och är ok med priset, säljer av lite aktier och köper lägenheten.
Återigen vad är problemet?

Citat:
Varför tror man att prisfallet nått sin punkt?
Du gör samma misstag som andra bubbelpladdrare. Ni utgår från er själva och förstår inte att andra människor har andra preferenser.

Det är ungefär som att jag skulle skriva hjärndöda inlägg om att man borde riva alla fotbollsstadium. Därför att ingen vill gå på fotbollsmatcher. (Bara för att jag själv är ointresserad).
Här skulle nog de flesta förstå att det gått rejält fel.
Men av okänd anledning förstår man inte det när det gäller bostadspriser. Där skall alla andra underkasta sig bubbelpratarnas egna preferenser. Allt annat är sjukt i deras värld.
Citera
2023-01-13, 11:36
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganjaslummen
https://www.dn.se/ekonomi/ju-dyrare-el-desto-storre-prisfall-pa-villor-en-kommun-mot-strommen/

Den kommun som är ned mest, 28%, är Lidingö. Så vet inte riktigt om det stämmer. Men kanske är elen som spökar extra på Lidingö?
Det har mest att göra med att det hoppade upp ganska mycket den månaden som hade högsta pris.

Sett över 36 mån är Lidingö upp som alla andra.
Citera
2023-01-13, 12:03
Citat:
Riksbanken själva sa ju för bara någon månad sen att räntan toppar på 3%. Varför skulle dom ha fel

Varför skulle dom ha rätt? Pröva läs en bok i ekonomisk historia, återkom sen. Själv ska jag köpa ett till hus om ca. 3 år, då börjar vi närma oss botten på den här kraschen.
Citera
2023-01-13, 12:45
Medlem
Citat:

..och i slutet av november 2021 gick riksbanken ut med information om att 0 ränta skulle gälla fram till slutet av 2024

Helt ofattbart hur man än idag kan lita på vad de säger

https://www.di.se/live/riksbanken-ror-inte-rantan-ser-hojning-slutet-av-2024/
Citera
2023-01-13, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
KPI för december landar alltså på 12,3%!!!!!
Ni som tror på en 25 punkters höjning av styrräntan och att den därefter kommer att sänkas, förklara gärna för mig hur ni tänker?

Hur i helvete kan man haft så fel i sina prognoser?

I prognosen över reporäntan framöver kan vi se att Riksbanken förväntar sig en nollränta fram till åtminstone första kvartalet 2024.

KPI

2020: 0,5 (0,4)
2021: 1,3 (0,8)
2022: 1,3 (1,2)
2023 : 1,8 (1,8)
2024 Q1: 2,1

https://www.finansportalen.se/riksbankens-prognos-nollranta-till-2024/
Citera
2023-01-13, 13:01
Medlem
madnesstookthems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Vad är problemet.
Någon vill bo där och är ok med priset, säljer av lite aktier och köper lägenheten.

Du gör samma misstag som andra bubbelpladdrare. Ni utgår från er själva och förstår inte att andra människor har andra preferenser.

Det är ungefär som att jag skulle skriva hjärndöda inlägg om att man borde riva alla fotbollsstadium. Därför att ingen vill gå på fotbollsmatcher. (Bara för att jag själv är ointresserad).
Men av okänd anledning förstår man inte det när det gäller bostadspriser. Där skall alla andra underkasta sig bubbelpratarnas egna preferenser. Allt annat är sjukt i deras värld.

Förklaringen till detta "bubbelsnack" (vad det nu är) är tämligen enkel - bostadspriserna i allmänhet och i Sthlms stad i synnerhet står inte i proportion till vad folk har för inkomst. Svenskar tjänar jämförelsevis dåligt och är samtidigt tyngda av skatter. Med nollränta så har det gått bra ur ett hushållsekonomiskt perspektiv men nu ser verkligheten annorlunda ut och sådana som du gör allt för att hålla bubblan vid liv för att försvara sina egna investeringar.

"Sälja av lite aktier" och köpa en tvåa för 6+ miljoner...i vilken värld lever du? De flesta svenskar är tyngda ner till fotknölarna med lån och har en katastrofalt usel buffert. I synnerhet nu och det tycks bara vara mäklarna som sitter fast med huvudet i sanden.
Citera
2023-01-13, 13:03
Medlem
Citat:

Den räntebanan byggde ju på en KPIF prognos. Nu är KPIF långt över deras prognos så då är det ju rimligt att tro också kommer behöva höja mer än det trodde från början.

Marknaden förväntingar på styrräntan gick upp på mogonens inflationsbesked.
https://research.sebgroup.com/macro-ficc/reports/34545
Markanden prisar in att styrräntan toppar på 3.41%.
Citera
2023-01-13, 13:10
Medlem
Citat:
Vad är problemet.

Alltså liksom-fb. Fan vad du är snål som inte delar med dig av rökat för de grejer du har är starkare än något jag hört talas om

Vi pratar alltså om ett land där folk köper sina mobiltelefoner på avbetalning och hyr sina bilar för att det är för dyrt att köpa men att punga ut 75% av en normal månadslön är helt normalt enligt dig. Inte ens om man tjänar en mille i månaden betalar man 20 lax för att bo i en tvåa. Då flyttar man antingen utomlands eller så bosätter man sig i Djursholm eller Falsterbo där det är lugnt och tyst och du får leva på din egen yta. 20 lax för en tvåa, herregud jag garvar ihjäl mig.
Citera
2023-01-13, 13:28
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
"Sälja av lite aktier" och köpa en tvåa för 6+ miljoner...i vilken värld lever du?
Vad sägs om den världen där köparna av sagda bostäder finns i.

Är det på allvar att du inte förstår att det finns folk som just kan sälja av lite aktier och köpa en BR?

Citat:
Förklaringen till detta "bubbelsnack" (vad det nu är) är tämligen enkel - bostadspriserna i allmänhet och i Sthlms stad i synnerhet står inte i proportion till vad folk har för inkomst. Svenskar tjänar jämförelsevis dåligt och är samtidigt tyngda av skatter. Med nollränta så har det gått bra ur ett hushållsekonomiskt perspektiv men nu ser verkligheten annorlunda ut och sådana som du gör allt för att hålla bubblan vid liv för att försvara sina egna investeringar.

De flesta svenskar är tyngda ner till fotknölarna med lån och har en katastrofalt usel buffert. I synnerhet nu och det tycks bara vara mäklarna som sitter fast med huvudet i sanden.
Bostäderna i centrala Stockholm har högre priser än annorstädes och är inte så många till antal.
Köparna är inte medelsvensson som har lägre inkomst och måste låna det mesta.
Varför tror ni bubbelpladdrare det?

Ni gör precis det fel som flanders förklarat för er att ni gör.

Fö har svenska hushåll aggregerat en belåningsgrad på drygt 20%.
Finns inga problem alls att köpa de här bostäderna.
Citera
2023-01-13, 13:30
Medlem
Citat:
Vad är problemet.

Fruktansvärt efterblivet resonemang.

Fastighetspriser är extremt beroende av kostnaden för finansiering. Preferenser har mycket lite med prissättningen att görs. Detta förstår alla som lever i verkligheten. Har man som en del andra en alternativ flum och trams-verklighet så kan man tro att det är hantverkarlöner och "Preferenser"som är avgörande för priserna på bostäder, men detta är är som sagt trams och helt retarderat.

Jag vet att du inte kommer att förstå hur efterblivet resonemang du för, det är lönlöst att förklara verkligheten för dig, det är sen gammalt. Men det kan vara bra att peka ut efterblivenheten i ditt resonemang så att inte nya trådläsare tror att det är denna låga nivå som gäller i tråden.
Citera
2023-01-13, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m4x
Hur i helvete kan man haft så fel i sina prognoser?

I prognosen över reporäntan framöver kan vi se att Riksbanken förväntar sig en nollränta fram till åtminstone första kvartalet 2024.

KPI

2020: 0,5 (0,4)
2021: 1,3 (0,8)
2022: 1,3 (1,2)
2023 : 1,8 (1,8)
2024 Q1: 2,1

https://www.finansportalen.se/riksbankens-prognos-nollranta-till-2024/

Riksbanken är en trams myndighet som befolkas av korrupta och överbetalda pseudoakdemiker.

En algoritm skulle klara Riksbanken uppdrag och göra prognoserna betydligt bättre. Att en sådan lösning inte redan är på plats visar endast på graden av korruption och inkompetens i vårt land.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in