2023-01-12, 23:56
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeepEcologist
Tror tyvärr inte detta alltid stämmer. I alla fall inte för GU.
På vilket sätt skiljer det sig vid GU?
Citera
2023-01-13, 03:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
På vilket sätt skiljer det sig vid GU?
Kan inte säga exakt, men jag har en i klassen som flyttades från T1 till T3 eftersom hen läst ett år på UU tidigare. Detta skedde mot dennes vilja. Jag vill inte hänga ut någon, men vad jag sett kan folk som läst på ett annat lärosäte behöva tillgodoräkna sig sina kurser trots att de börjat om någon annanstans.

Det bästa är nog att höra av sig till studievägledare och skolledning innan man byter lärosäte - för att vara på den säkra sidan.
Citera
2023-01-13, 06:46
Medlem
Ok, tack. Annan fråga. Någon som vet om man kan tentera gamla kurser från JP som man inte slutfört fast man inte är registrerad?
Citera
2023-01-13, 13:19
Medlem
kristofferGs avatar
Vilken är bästa vägen att gå ifall man efter examen vill jobba med humanjuridik? Har bra betyg.
Citera
2023-01-14, 01:51
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isushrist
Ok, tack. Annan fråga. Någon som vet om man kan tentera gamla kurser från JP som man inte slutfört fast man inte är registrerad?
Tror du måste vara registrerad på kursen för att kunna registrera dig på tentan, men det är bara att be dem omregistrera dig på den.

Citat:
Ursprungligen postat av kristofferG
Vilken är bästa vägen att gå ifall man efter examen vill jobba med humanjuridik? Har bra betyg.
Försök att få extrajobb på en byrå du är intresserad av. Ett effektivt sätt att få det är att "bli vän" med en lärare du har som jobbar på en syn byrå.

Samma gäller i stort sett för icke-byrå verksamheter också, som t.ex. Centrum för rättvisa och liknande. Varken jag eller någon jag känner har sökt dit, så jag vet inte hur det går till eller hur hård konkurrensen är, men jag vet att de iaf tidigare haft både extrajobb och andra program för studenter.

Många större organisationer, speciellt statliga, erbjuder en att göra examensarbeten där till och från. Har hört att det ska vara en mycket effektiv väg att komma in - känner de dig, gillar dig som person, och vet att du arbetar hårt och passar i deras kultur så är ju redan halva slaget vunnet.
Citera
2023-01-14, 10:07
Medlem
Hej, till sommaren kommer jag vara klar med 4 terminer. Jag försöka nu hitta något sommarjobb som kan hjälpa mig i framtiden (målet är som alla andra att bli affärsjurist).
Problemet är att jag har absolut ingenting på mitt CV. Aldrig jobbat en dag i mitt liv. Jag har däremot väldigt bra betyg från programmet hittills, men tror inte det spelar någon roll så här tidigt på programmet.
Min fråga är: hur hittar jag jobb utan erfarenhet? Vad skriver jag på mitt cv och personliga brev? Vilka någorlunda juridiskt relevanta jobb kommer ens fundera på att acceptera mig?
Tack!
Citera
2023-01-14, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sc1231
Hej, till sommaren kommer jag vara klar med 4 terminer. Jag försöka nu hitta något sommarjobb som kan hjälpa mig i framtiden (målet är som alla andra att bli affärsjurist).
Problemet är att jag har absolut ingenting på mitt CV. Aldrig jobbat en dag i mitt liv. Jag har däremot väldigt bra betyg från programmet hittills, men tror inte det spelar någon roll så här tidigt på programmet.
Min fråga är: hur hittar jag jobb utan erfarenhet? Vad skriver jag på mitt cv och personliga brev? Vilka någorlunda juridiskt relevanta jobb kommer ens fundera på att acceptera mig?
Tack!
Halloj,
Andra får gärna rätta mig men såvitt jag vet finns väldigt få juridiskt relevanta sommarjobb efter T4. Byråer brukar erbjuda sina stundetmedarbetare att jobba heltid under sommaren några veckor men det förutsätter oftast att man jobbade där under terminen. Mitt tips att ta första bästa jobb i princip för att sen söka studenttjänster under våren.
Citera
2023-01-14, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hugganugga46
Halloj,
Andra får gärna rätta mig men såvitt jag vet finns väldigt få juridiskt relevanta sommarjobb efter T4. Byråer brukar erbjuda sina stundetmedarbetare att jobba heltid under sommaren några veckor men det förutsätter oftast att man jobbade där under terminen. Mitt tips att ta första bästa jobb i princip för att sen söka studenttjänster under våren.

Tack för svar! Du menar alltså att det är kört att få ex jobb som skadereglerare eller kvällsassistent på byrå för mig? Känns tråkigt att sitta som kassabiträde vid Ica i sommar liksom
Citera
2023-01-14, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sc1231
Tack för svar! Du menar alltså att det är kört att få ex jobb som skadereglerare eller kvällsassistent på byrå för mig? Känns tråkigt att sitta som kassabiträde vid Ica i sommar liksom
De flesta tjänster som skadereglerare kräver att man klarat 5-6 terminer men finns säkert undantag, värt att kolla lite. Var snabb på bollen, länsförsäkringar har redan stängt ansökan för deras tjänster.

Angående jobb på byrå. Jag personligen har aldrig sett en byrå söka stunder över sommaren för tjänster annat än sommarnotarie. Men inget är hugget i sten, finns säkert undantag. Gå in på byråernas hemsidor och kika, maila HR om så behövs.
Citera
2023-01-15, 09:55
Medlem
Citat:
De flesta tjänster som skadereglerare kräver att man klarat 5-6 terminer men finns säkert undantag, värt att kolla lite. Var snabb på bollen, länsförsäkringar har redan stängt ansökan för deras tjänster.

Angående jobb på byrå. Jag personligen har aldrig sett en byrå söka stunder över sommaren för tjänster annat än sommarnotarie. Men inget är hugget i sten, finns säkert undantag. Gå in på byråernas hemsidor och kika, maila HR om så behövs.

okej tack 🙏
Citera
2023-01-15, 11:48
Medlem
Citat:

Stämmer inte riktigt. Sommarnotarie på byrå kräver allt som oftast 6 avklarade terminer, men vad gäller skadereglerare på försäkringsbolag ställs inte samma krav. Jag hade det som sommarjobb efter T3, och var långt ifrån ensam.
Citera
2023-01-15, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riven-Ost
Stämmer inte riktigt. Sommarnotarie på byrå kräver allt som oftast 6 avklarade terminer, men vad gäller skadereglerare på försäkringsbolag ställs inte samma krav. Jag hade det som sommarjobb efter T3, och var långt ifrån ensam.
Där ser man, tackar för infon. Skulle du kunna dela med dig av vad du tyckte om jobbet? Och om får vara så fräck att fråga hur lönen såg ut?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in