2023-01-12, 12:49
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Jag gav det som ett exempel på hur vettiga personer eller företag gör enstaka transaktioner utomlands. Det finns många andra liknande tjänster.

Att stollen ovan ”betalade” en ”leverantör” indikerar en högst suspekt affärsrelation mellan dessa parter. Transaktionen de gjorde var heller inte jämförbar med en riktig betalning t ex via Paypal.
Den var i högsta grad legitim.

- Betalningen gick fort. Clearad på under tio minuter.
- Betalningen var billig. Cirka 60 cent.
- Ingen behöver godkänna hundra sidor BS-villkor.

Nackdelen för mig som företagare i dagsläget är att det är svårt att ha en bitcoindepå. Hade helst haft en del av företagets likvida medel på en wallet.
Citera
2023-01-12, 12:51
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Den var i högsta grad legitim.

- Betalningen gick fort. Clearad på under tio minuter.
- Betalningen var billig. Cirka 60 cent.
- Ingen behöver godkänna hundra sidor BS-villkor.

Nackdelen för mig som företagare i dagsläget är att det är svårt att ha en bitcoindepå. Hade helst haft en del av företagets likvida medel på en wallet.
Absolut fel.

Vad gör du t ex om ”leverantören” inte skickar din vara?
Citera
2023-01-12, 12:55
Medlem
Leastons avatar
Papper1512

Har du testat Lightning? Om inte, ladda ner Blue Wallet och ge mig en invoice (i DM så inte mods blir ledsna) så kommer du ha testat Lightning inom 5 minuter.
Istället för att köpa via Coinbase kan du då köpa hos Kraken då dom har skitbra stöd för Lightning transaktioner.

Blir det ett vanlig use case för dina betalningar så kan Lightning vara ett alternativ. Kanske tom spinna upp en egen Lightning node?
Citera
2023-01-12, 12:55
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Absolut fel.

Vad gör du t ex om ”leverantören” inte skickar din vara?
Vad är fel? Att affären var legitim? Att transaktionen clearade på tio minuter? Att transaktion kostade 60 cent? Att man inte behöver godkänna massa villkor för Paypal? Att det är svårt bokföringsmässigt för svenska företagare att ha en btc-depå?

Om leverantören inte skickar sin vara så stämmer jag denne. Det är en av fördelarna om jag får betalt i bitcoin av mina kunder. Ingen central part som godtyckligt kan ta mina pengar.
Citera
2023-01-12, 12:56
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Papper1512

Har du testat Lightning? Om inte, ladda ner Blue Wallet och ge mig en invoice (i DM så inte mods blir ledsna) så kommer du ha testat Lightning inom 5 minuter.
Istället för att köpa via Coinbase kan du då köpa hos Kraken då dom har skitbra stöd för Lightning transaktioner.

Blir det ett vanlig use case för dina betalningar så kan Lightning vara ett alternativ. Kanske tom spinna upp en egen Lightning node?
Ska kika på det. Återkommer.
Citera
2023-01-12, 12:59
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Vad är fel? Att affären var legitim? Att transaktionen clearade på tio minuter? Att transaktion kostade 60 cent? Att man inte behöver godkänna massa villkor för Paypal? Att det är svårt bokföringsmässigt för svenska företagare att ha en btc-depå?

Om leverantören inte skickar sin vara så stämmer jag denne. Det är en av fördelarna om jag får betalt i bitcoin av mina kunder. Ingen central part som godtyckligt kan ta mina pengar.
Ungefär allt är fel med jämförelsen. Det finns inga regleringar kring er transaktion som det finns kring riktiga betalningar.

Du hade kunnat betala leverantören med dick pics om du så ville, men det gör det inte till en jämförbar transaktion med en banköverföring eller kortbetalning.
Citera
2023-01-12, 13:02
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ungefär allt är fel med jämförelsen. Det finns inga regleringar kring er transaktion som det finns kring riktiga betalningar.

Du hade kunnat betala leverantören med dick pics om du så ville, men det gör det inte till en jämförbar transaktion med en banköverföring eller kortbetalning.
Jag bryr mig inte om att du eller någon annan inte ser det som en jämförbar transaktion. Jag vill skicka och ta emot värde. Inget annat. Bitcoin fixar det.
Citera
2023-01-12, 13:02
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ja, problemet är att hitta leverantörer som godtar dick pics bara.
Nu godtog han Bitcoin, jag förstår inte vad du tjafsar för. Låt dom använda Bitcoin om dom tycker det funkar bra, vilket dom verkar göra.
Citera
2023-01-12, 13:14
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Ja, problemet är att hitta leverantörer som godtar dick pics bara.
Nu godtog han Bitcoin, jag förstår inte vad du tjafsar för. Låt dom använda Bitcoin om dom tycker det funkar bra, vilket dom verkar göra.
Det är nog nästan lika svårt att hitta leverantörer som tar emot dick pics som bitcoin.
Citera
2023-01-12, 13:15
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Det är nog nästan lika svårt att hitta leverantörer som tar emot dick pics som bitcoin.
Det är det nog inte.
Citera
2023-01-12, 13:37
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Det är det nog inte.
Avrundat till närmaste hela procentsats är det troligen samma.
Citera
2023-01-12, 14:00
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Avrundat till närmaste hela procentsats är det troligen samma.
Kanske, kanske inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in