Citat:
Ursprungligen postat av
tdlefnierregus
Men det är släktskap och sånt som man inte får göra nu i Sverige eller om det utreds då vi är så pk och bryr oss mer om den personliga integriteten för vårt dna snarare än att lösa brott. Det användes väl för dubbelmordet i Linköping om jag inte minns helt galet och då blev vissa sura över att man kan letar bland oskyldiga släktingar för att hitta den kriminella
Ja, det finns ju personer som på fullt allvar menar att vi ska ha fotbojor (samtlilga medborgare), allt för att kunna identifiera brottslingar.
Jag tror inte att det går att använda PKU- banken idag för att identifiera det här blodet och jag hoppas verkligen inte att lagen ändras. Jag tror att det skulle bli stora rubriker om det sådan ny lag kommer och allvarliga protester runt det. Det finns ju en anledning till att vi screenar barn!! Det handlar om ett enkelt prov som identifierar sjukdomar som är livräddande för barnet.
Barnets säkerhet framför föräldrars rädsla för att bli idientifierade som brottslingar. Vem ska föra ett barns talan? Kriminella, misstänksamma föräldrar, föräldrar som är paranoida, eller föräldrar som inte förstår eller vågar helt enkelt inte. Sedan är forskningen som sagt väldigt viktig.