Citat:
Ursprungligen postat av
Matamata
Näe, det kanske går fort att fastställa DNA, men kön är låååång på NFC, det är ju det som tar tid.
Förut hade NFC en jättebra site för DNA, allt du kan tänka dig. Väldigt lätt at orientera sig där. Lagar runt hur DNA får tas, hur och när man får lagra uppgifter och hur man gör analyserna och lång tid det tar.
Nu har detta hamnat på polisens hemsida, och jag orkar bara inte leta. Hittar inte allt samlat på ett och samma ställe, men kanske finns?
Vad jag minns är att det går att göra en typ av snabbanalys vid prioriterade fall, det kan gå på en dag. Det kan handla om identitet på en avliden t ex. Man kan också göra lite typ av "screening", vilket inte ger ett fullödigt svar. Om det är nödvändigt kan man sedan gå vidare. Det här var för några år sedan 2018-2019.
Jag ror dock att redan tidigt topsat några individer som man anset viktiga att utesluta från t ex DNA på Toves kropp och andra fynd i lgh/bil osv.
Det kan vara allt från de som var på plats på förfesten, grannen, JJs och MHs anhöriga, killar. Deras profil kan redan vara avklarade.
Sedan tror jag att man, när man hittat blodspåret, kan inte bara få fram att det är manligt DNA, utan att om det skulle finnas genetiskt arv som visar på släktskap mellan JJ och blodet, då kan man få fram det också via DNA spåret, om det är ett representativt spår.