2023-01-12, 10:17
Medlem
Matamatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GulKnoxPortion
Såvida de inte upptäckte blodet i lägenheten alldeles nyligen så lär det resultatet redan kommit. Så lång tid tar det inte att fastställa DNA genom blod/saliv.
Näe, det kanske går fort att fastställa DNA, men kön är låååång på NFC, det är ju det som tar tid.
Citera
2023-01-12, 10:18
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
är det bevisat den inte är hittad av polisen?

I sutet på inslaget från SR 10/1, säger Rullman vid 1:03 min:

Transkription:
Reporter- Adam Rullman säger också att Toves telefon inte har hittats.

Rullman - Nej, vi har inte hittat(?) (svårt höra) telefon.
Text under inslaget:
"Minst en av de misstänktas mobiltelefoner har kunnat spåras till platsen där Tove hittades. Däremot har man fortfarande inte funnit Toves egen mobil."
https://sverigesradio.se/artikel/avgorande-beviset-misstankta-kvinnans-mobil-sparad-till-fyndplatsen
Citera
2023-01-12, 10:25
Medlem
Blodet kan väl komma från en av de beryktade BDSM-orgierna tiden före mordkvällen?
Då är det ju inte nödvändigtvis relaterat.
Citera
2023-01-12, 10:29
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Grattis till inlägg 40 000. Referens till sammanfattningen, bra.
haha wow tack det missade jag.

haha ja lite cred till Greven där, synd bara jag var tvungen vara sarkastisk
Citera
2023-01-12, 10:31
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matamata
Näe, det kanske går fort att fastställa DNA, men kön är låååång på NFC, det är ju det som tar tid.

Förut hade NFC en jättebra site för DNA, allt du kan tänka dig. Väldigt lätt at orientera sig där. Lagar runt hur DNA får tas, hur och när man får lagra uppgifter och hur man gör analyserna och lång tid det tar.

Nu har detta hamnat på polisens hemsida, och jag orkar bara inte leta. Hittar inte allt samlat på ett och samma ställe, men kanske finns?

Vad jag minns är att det går att göra en typ av snabbanalys vid prioriterade fall, det kan gå på en dag. Det kan handla om identitet på en avliden t ex. Man kan också göra lite typ av "screening", vilket inte ger ett fullödigt svar. Om det är nödvändigt kan man sedan gå vidare. Det här var för några år sedan 2018-2019.

Jag ror dock att redan tidigt topsat några individer som man anset viktiga att utesluta från t ex DNA på Toves kropp och andra fynd i lgh/bil osv.

Det kan vara allt från de som var på plats på förfesten, grannen, JJs och MHs anhöriga, killar. Deras profil kan redan vara avklarade.

Sedan tror jag att man, när man hittat blodspåret, kan inte bara få fram att det är manligt DNA, utan att om det skulle finnas genetiskt arv som visar på släktskap mellan JJ och blodet, då kan man få fram det också via DNA spåret, om det är ett representativt spår.
Citera
2023-01-12, 10:32
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Transkription:

Text under inslaget:
"Minst en av de misstänktas mobiltelefoner har kunnat spåras till platsen där Tove hittades. Däremot har man fortfarande inte funnit Toves egen mobil."
https://sverigesradio.se/artikel/avgorande-beviset-misstankta-kvinnans-mobil-sparad-till-fyndplatsen
ahh tack, hade missat det var konfirmerat.
Mycket, mycket skumt.
Undra om det kan finnas "bevis" i den som föranledde mordet, och om det var telefonen JJ var ute efter från första början (tex den påstådda otrohetsgrejen)
Citera
2023-01-12, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Ingen aning om vad du sa, men sannolikheten att en av kvinnorna erkänt handlingen och att det samtidigt skulle finnas en oidentifierad man som hjälpt till (utan att kvinnan berättat det mind you) är väl i princip 0. Polisen verkar inte ha något sådant spår heller, utan det här är nog mest nåt tidningarna publicerat för att det låter lite spännande.

Nja, personen i bilen som jag tror är en man som man såg på de korta filmklippet från en kamera. Han är intressant och han vet nog en del. Dom har topsat en del personer i Vetlanda. Men de är inte säkert att han bor där
Citera
2023-01-12, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogsnosse
Det får man väl inte har jag fattat det som.. eller har de ändrat på det nu?
Själv tycker jag iaf att man borde få det

Dom gör det när viktigare personer mördas. Typ Anna Lindh.
Citera
2023-01-12, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emelieb
Haha vad dukrig du är. Tror åklagaren är ganska säker att brudarna är de som mördat Tove. Det behöver inte ha med fallet att göra bara för de hittar blod ifrån en man

Tackar! Ja att det är en som mördat henne råder de inga tvivel om, men sen kan de finnas medhjälpare till att frakta en kropp där den andra vännen kommer in i bilden. Sen kan de finnas en till som hjälper till som gått lite under radarn.
Citera
2023-01-12, 10:36
Medlem
argusmaximuss avatar
Psykologiska spelet har börjat.

Rullman bekräftar att det var i första förhöret efter advokatbytet som JJ talade ut.

- Rullman vill givetvis visa att försvaret spelar taktiskt. Och indirekt säga att JJ kanske inte erkänt om inte advokatbyte skett.

- Denna nyhet är sannolikt tipsad från åklagare.

- Det kan också vara så att åklagaren visste att Exp skulle brejka blodstoryn, och då skapa brus med denna intervju.

Smart drag av åklagaren. The game is on.

https://sverigesradio.se/artikel/bytte-till-toppadvokat-da-kom-genombrottet-i-tove-utredningen
Senast redigerad av argusmaximus 2023-01-12 kl. 10:38.
Citera
2023-01-12, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmens1
Kan ha infallit innan. Lek inte nånting, finns bara en gm o de är johanna

Sista jag skulle göra är att "leka" och tills vi har en dom är allt möjligt
Citera
2023-01-12, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Transkription:

Text under inslaget:

Den ligger i vattnet någonstans, den dumpade dom i samband med när dom dumpade Tove
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in