2023-01-12, 10:38
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogsnosse
Det får man väl inte har jag fattat det som.. eller har de ändrat på det nu?
Själv tycker jag iaf att man borde få det

Det har kommit förslag på det från KD, men som det verkar (har ej läst om det) är det inte något som har skett ännu.

"I dag är det patienten, eller vårdnadshavaren, som får bestämma och ge samtycke till att en persons blod-, urin- eller vävnadsprover får sparas i vårdens biobanker. Men för att få bukt med kriminaliteten i Sverige vill Kristdemokraterna (KD) ändra i biobankslagen – och göra det möjligt för polisen att beslagta DNA.

KD:s förslag innebär att myndigheten ska kunna beslagta DNA från redan existerande biobanker, så som PKU-biobanken. Registret består av blodprov som tas på alla nyfödda barn i Sverige.
"

https://www.dagensmedicin.se/vardens-styrning/politik/kd-vill-oppna-vardregister-for-polisen-c-sagar-forslaget/

PKU- testet är verkligen ett viktigt screeningprov, som görs för barnets bästa. Föurom det används den biobanken till otroligt viktig forskning. Det vore väldigt olyckligt om föräldrar väljer bort detta prov av integritetsskäl, särskilt för barnets bästa, men också för forskningen.
Senast redigerad av notknapparen 2023-01-12 kl. 10:47.
Citera
2023-01-12, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Ang blodet. Spontant: sidospår. Men definitivt ammunition till clea om det inte kan tidsbestämmas alt uteslutas på annat sätt.

Så tråkigt för dom att detta kom fram först nu, bara någon dag efter "erkännandet"..blir inte helt enkelt att tillrätta lägga utsagan och plötsligt få in en "okänd"man i densamma
Citera
2023-01-12, 10:47
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeVaLaGott88
Den ligger i vattnet någonstans, den dumpade dom i samband med när dom dumpade Tove

Vi får väl se var JJ påstått att hon har dumpat mobilen, men man har mycket noggrannt sökt i dammar i Vetlanda.

De platserna kan ju vara sökta av andra skäl än JJs berättelse.

Den sista uppkopplingen ska ju ha varit nära Biltema, men det betyder ju förstås inte att det är där mobilen är kastad.

Kanske den är både förstörd och borta för evigt (typ sopor), vem vet.

Men det osar katt om JJ och allt i hennes beteende efter brottet, även hennes sk "rekännande". tyvärr räcker det inte med att hon ljuger och anpassar...och beter sig skumt så att alla blir ännu mer misstänksamma. Det ska bevisas också.

Utom rimligt tvivel.

Hoppas att JJ har skrivit något riktigt illa till Tove (eller någon annan), något som hon försökt radera i si egen mobil. Det är väldigt skumt att Toves mobil inte har hittats, när vi vet att JJ har haft med sig den under resan till Donken.
Citera
2023-01-12, 10:50
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
I sutet på inslaget från SR 10/1, säger Rullman vid 1:03 min:

Transkription:
Reporter- Adam Rullman säger också att Toves telefon inte har hittats.

Rullman - Nej, vi har inte hittat(?) (svårt höra) telefon.
Text under inslaget:
"Minst en av de misstänktas mobiltelefoner har kunnat spåras till platsen där Tove hittades. Däremot har man fortfarande inte funnit Toves egen mobil."
https://sverigesradio.se/artikel/avgorande-beviset-misstankta-kvinnans-mobil-sparad-till-fyndplatsen
Jag är lite orolig för att J inte kommer att uppge var Ts tfn är dumpad/vad de gjort med den.
Så länge inte motsatsen bevisas eller annat framkommer envisas jag med att tro att den spelar en central roll för Ts "besök" i Js lgh.

Jag är ganska övertygad om att J var ute efter att få veta om den innehöll något komprometterande om henne eller något som skulle kunna vändas mot T.
Citera
2023-01-12, 10:54
Medlem
Citat:
Vi får väl se var JJ påstått att hon har dumpat mobilen, men man har mycket noggrannt sökt i dammar i Vetlanda.

De platserna kan ju vara sökta av andra skäl än JJs berättelse.

Den sista uppkopplingen ska ju ha varit nära Biltema, men det betyder ju förstås inte att det är där mobilen är kastad.

Kanske den är både förstörd och borta för evigt (typ sopor), vem vet.

Men det osar katt om JJ och allt i hennes beteende efter brottet, även hennes sk "rekännande". tyvärr räcker det inte med att hon ljuger och anpassar...och beter sig skumt så att alla blir ännu mer misstänksamma. Det ska bevisas också.

Utom rimligt tvivel.

Hoppas att JJ har skrivit något riktigt illa till Tove (eller någon annan), något som hon försökt radera i si egen mobil. Det är väldigt skumt att Toves mobil inte har hittats, när vi vet att JJ har haft med sig den under resan till Donken.

Ja, fupen kommer blir riktigt intressant att läsa. Jag får för mig att det är någon form av avundsjuka som ligger bakom allting, bråk och tjafs som leder fram till ett mord. Sen att hon hållit käften i 3 månader och nekat till allt visar bara på att hon ångrar ingenting. Och de förvånar mig lite, som första gångs förbrytare och ett sånt här grovt brott så trodde jag att hon skulle gråta ut för längesen. Men de visar att hon är kapabel till det mesta och jag hoppas att hon först får livstid och sen när hon kommer ut att man har stenkoll på henne för jag tror att hon skulle kunna göra detta igen. Hon är farlig på riktigt
Citera
2023-01-12, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av convict76
Så tråkigt för dom att detta kom fram först nu, bara någon dag efter "erkännandet"..blir inte helt enkelt att tillrätta lägga utsagan och plötsligt få in en "okänd"man i densamma

Kanske därför denna uppgift om okänt blodspår från man kom just idag. Nu kan J visserligen dra tillbaks erkännandet om misshandel och skylla på den okända mannen. Men den nya storyn kommer tingsrätten ha svårt att se som trovärdig. Sen finns ju risken att mannen hittas och kan avskrivas efter J skyllt på honom. Då får hon ännu lägre trovärdighet i allt annat hon sagt.

Hon håller nog kvar vid att hon och T bråkade och det fick ett olyckligt slut som inte var hennes avsikt.
Mannen kommer hittas och avskrivas så småningom.
Citera
2023-01-12, 10:59
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag är lite orolig för att J inte kommer att uppge var Ts tfn är dumpad/vad de gjort med den.
Så länge inte motsatsen bevisas eller annat framkommer envisas jag med att tro att den spelar en central roll för Ts "besök" i Js lgh.

Jag är ganska övertygad om att J var ute efter att få veta om den innehöll något komprometterande om henne eller något som skulle kunna vändas mot T.

Ja, vem vet.
Jag tänker att det kan tänkas att Tove skrivit något om det som hände under kvällen till någon, men JJ borde ju fatta att det finns hos mottagaren.

Och det kan ju förstås vara så att JJ ville veta vad Tove skrivit/sagt, eftersom hon förmodligen inte tål att bli nedskriven, kräver upprättelse. Inte vil ha fler som tar parti förTove.

Det som JJ kan ha gjort, kan vara att ha lurat Tove på något sätt. Vad gör Tove ensam på Nöjet? Är den yngre kompisen ett lockbete? Har JJ avslöjat eller påstått att hon avslöjat otroheten och är kompisen på Nöjet på något sätt inblandad genom att vara den personen eller någon typ av "budbärare"?

Jag tror att mobilen är borta för att JJ inte vill att den ska hittas eller så är den slängd i naturen så att den är svår att hitta. Borde dock var nära dit en bil kommer åt.

JJ är inte att lita på. Manupulativ och kan ljuga på ett lömskt sätt, när som helst det behagar henne. Usch.
Citera
2023-01-12, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
Fattar inte det heller. Ska bli så intressant när fupen släpps.

Är det någon här som vet om Johannas lägenhet har fått ny hyresgäst? Aldrig i livet att man skulle kunna bo i den!

Varför skulle man inte kunna bo i den?
I min nuvarande lägenhet låg förra ägaren död i ett av rummen i flera veckor (tom månader) innan det upptäcktes. Måste varit riktigt nasty men jag bor där ändå.

Jag menar Jonna Henningssons lägenhet där hon styckade sitt BO är väl sanerad o uthyrd?
Man kan oftast omöjligen veta vad som hänt där man bor, men visst, vissa tycker sånt är creepy.
Citera
2023-01-12, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
är det bevisat den inte är hittad av polisen?
Jag har också tällt den frågan men inte fått något svar
Men jag tror att i Grevens sammanfattning stod det att Toves mob är fortfarande borta

Någon som vet
Är TT mob hittad eller inte?
Citera
2023-01-12, 11:04
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeVaLaGott88
Ja, fupen kommer blir riktigt intressant att läsa. Jag får för mig att det är någon form av avundsjuka som ligger bakom allting, bråk och tjafs som leder fram till ett mord. Sen att hon hållit käften i 3 månader och nekat till allt visar bara på att hon ångrar ingenting. Och de förvånar mig lite, som första gångs förbrytare och ett sånt här grovt brott så trodde jag att hon skulle gråta ut för längesen. Men de visar att hon är kapabel till det mesta och jag hoppas att hon först får livstid och sen när hon kommer ut att man har stenkoll på henne för jag tror att hon skulle kunna göra detta igen. Hon är farlig på riktigt

Ja, blir hon friad för mord och får ett straff enbart för griftefrid och misshandel och inte mord, då är hon ute snabbt. Och blir ännu farligare...

Har hon som det ryktats (och i min värld ökar nu risken att hon faktiskt har gjort detta, iom att hon är misstänkt för mord, ljuger och anpassar) tänt eld på sitt ex dörr, kommit undan med det och nu mord...

Mardröm.

Kanske JJ inte riktigt är i paritet med Johanna Möller, men nånting ditåt.
Alla borde vara mycket försiktiga att var nära den här tjejen.
Citera
2023-01-12, 11:05
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Förut hade NFC en jättebra site för DNA, allt du kan tänka dig. Väldigt lätt at orientera sig där. Lagar runt hur DNA får tas, hur och när man får lagra uppgifter och hur man gör analyserna och lång tid det tar.

Nu har detta hamnat på polisens hemsida, och jag orkar bara inte leta. Hittar inte allt samlat på ett och samma ställe, men kanske finns?

Vad jag minns är att det går att göra en typ av snabbanalys vid prioriterade fall, det kan gå på en dag. Det kan handla om identitet på en avliden t ex. Man kan också göra lite typ av "screening", vilket inte ger ett fullödigt svar. Om det är nödvändigt kan man sedan gå vidare. Det här var för några år sedan 2018-2019.

Jag ror dock att redan tidigt topsat några individer som man anset viktiga att utesluta från t ex DNA på Toves kropp och andra fynd i lgh/bil osv.

Det kan vara allt från de som var på plats på förfesten, grannen, JJs och MHs anhöriga, killar. Deras profil kan redan vara avklarade.

Sedan tror jag att man, när man hittat blodspåret, kan inte bara få fram att det är manligt DNA, utan att om det skulle finnas genetiskt arv som visar på släktskap mellan JJ och blodet, då kan man få fram det också via DNA spåret, om det är ett representativt spår.

Men det är släktskap och sånt som man inte får göra nu i Sverige eller om det utreds då vi är så pk och bryr oss mer om den personliga integriteten för vårt dna snarare än att lösa brott. Det användes väl för dubbelmordet i Linköping om jag inte minns helt galet och då blev vissa sura över att man kan letar bland oskyldiga släktingar för att hitta den kriminella
Citera
2023-01-12, 11:07
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Var det resultat från denna utredningen eller var det hans gissning baserat på vad som är logiskt och troligt? (Teflonminne)

Jag har börjat fundera över om GWs lite märkliga utsagor handlar om "medvetna felbedömningar" och kanske lite felsägningar för att dementera insiderryktena. Även han har en räv bak vardera öra.

Haha, det har även det varit min tanke.
Å andra sidan har han i sina tidigare utsagor visat på varför han har haft en sådan tanke (sin statistik), och han har ju faktiskt sitt eget varumärke att värna om.

Nåågon måtta på "felaktiga" utsagor får det vara. Det kan ju bli lite av slutet på hans expertutlåtanden i media.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in