2023-01-12, 06:50
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Helt otroligt. Enda skälet för mig att ta ett vaccin mot en så mild sjukdom är att det skulle förhindra att jag blir sjuk, med över 95% effektivitet över lång tid. Men många blir sjukare av sprutan än jag blev av viruset(beta) som ovaccinerad. 2 dagar med mycket mild feber som enda symptom. Men du har tagit 4 sprutor och blir ändå sjuk. Vi har aldrig haft ett så dåligt vaccin som dessutom är så överflödigt.

Vaccinerade blir sjuka som fan i min omgivning nu, men vi i vår ovaccinerade familj är friska trots att vi har träffat många sjuka. Ta i trä.

Flockimmunitet eller ej, men helt klart är naturlig immunitet helt överlägsen. Frågan är om ni vaccinerade kan få den, jag tror inte det. Era antikroppar ser ju helt annorlunda ut med kraftig ökning av IgG4. Ni är nog dömda till flera sprutor om året. Och med varje spruta staplas biverkningsrisk på biverkningsrisk. Ni kommer att åka på en allvarlig biverkning så småningom.
Du fick feber vilket jag inte fick. Troligen fanns det antikroppar hos mig tack vare vaccinet som snabbare tog hand om viruset. Du fick troligen en fullständig infektion och som kroppen fick ta från start då du inte hade något skydd före.
Just feber är mindre vanligt i västvärlden för Omicron men rätt så vanligt i Kina och troligen för de har ett sämre vaccin.
Jo du, det fanns de som var kaxiga om att de fått covid 2020 och påstod de hade naturlig immunitet men de åker på covid igen nu när Omicron finns och jag känner flera som även fick andra gången covid av varianten Delta.

Flockimmunitet verkar inte funka med SARS-CoV-2 mellan olika varianter. Har du någon fakta om flockimmunitet för covid så får du gärna dela med dig då jag tycker sådant är intressant och säkert fler här.
De biverkningar jag haft är lite ont i armen någon dag i området där de gav mig sprutan. Mindre vid dos 3 än dos 1 och 2 och dos 4 var det knappt märkbart.
Så vad är det för allvarliga biverkningar jag ska vara orolig för?
Ont i armen? hahaha

Jag har tagit nästan 30 doser influensavaccin samt ett gäng TBE vaccin och aldrig känt av några biverkningar. Enligt dina tankar borde jag varit död vid så mycket vaccin.
Citera
2023-01-12, 07:22
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Helt otroligt. Enda skälet för mig att ta ett vaccin mot en så mild sjukdom är att det skulle förhindra att jag blir sjuk, med över 95% effektivitet över lång tid. Men många blir sjukare av sprutan än jag blev av viruset(beta) som ovaccinerad. 2 dagar med mycket mild feber som enda symptom. Men du har tagit 4 sprutor och blir ändå sjuk. Vi har aldrig haft ett så dåligt vaccin som dessutom är så överflödigt.

Vaccinerade blir sjuka som fan i min omgivning nu, men vi i vår ovaccinerade familj är friska trots att vi har träffat många sjuka. Ta i trä.

Flockimmunitet eller ej, men helt klart är naturlig immunitet helt överlägsen. Frågan är om ni vaccinerade kan få den, jag tror inte det. Era antikroppar ser ju helt annorlunda ut med kraftig ökning av IgG4. Ni är nog dömda till flera sprutor om året. Och med varje spruta staplas biverkningsrisk på biverkningsrisk. Ni kommer att åka på en allvarlig biverkning så småningom.

Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Du fick feber vilket jag inte fick. Troligen fanns det antikroppar hos mig tack vare vaccinet som snabbare tog hand om viruset. Du fick troligen en fullständig infektion och som kroppen fick ta från start då du inte hade något skydd före.
Just feber är mindre vanligt i västvärlden för Omicron men rätt så vanligt i Kina och troligen för de har ett sämre vaccin.
Jo du, det fanns de som var kaxiga om att de fått covid 2020 och påstod de hade naturlig immunitet men de åker på covid igen nu när Omicron finns och jag känner flera som även fick andra gången covid av varianten Delta.

Flockimmunitet verkar inte funka med SARS-CoV-2 mellan olika varianter. Har du någon fakta om flockimmunitet för covid så får du gärna dela med dig då jag tycker sådant är intressant och säkert fler här.
De biverkningar jag haft är lite ont i armen någon dag i området där de gav mig sprutan. Mindre vid dos 3 än dos 1 och 2 och dos 4 var det knappt märkbart.
Så vad är det för allvarliga biverkningar jag ska vara orolig för?
Ont i armen? hahaha

Jag har tagit nästan 30 doser influensavaccin samt ett gäng TBE vaccin och aldrig känt av några biverkningar. Enligt dina tankar borde jag varit död vid så mycket vaccin.

Det viktiga här är ju hur ni båda hanterade infektionen när ni märkte av den.

Generalfelet som svensk sjukvård lyckats med, är att bara snacka om vaccinering och inget annat. Alla de som jag känner som haft kontakt med 1177 säger samma sak, aldrig någonsin har svensk sjukvård rekommenderat virushämmande mediciner, utan enbart rekommenderat febernedsättande mediciner, hostmedicin och vanlig nässpray, som inte på något sätt har någon påverkan på Covid-viruset.

Utomlands har man tagit fram motåtgärder med befintliga virushämmande mediciner som både kortar ned infektionstiden och även mildrat Covid-angrepp från att bli allvarligare. Tusentals läkare har sagt samma sak, sätter man in virushämmande mediciner inom 48tim ökar chanserna dramatiskt för snabbare tillfrisknande, och detta köper man receptfritt på svenska apotek.

Så om ni backar bandet, tog någon av er virushämmande nässpray och virusdödande gurgelvatten 3ggr om dagen t.ex, och påbörjade ni den behandlingen då inom 48 tim från det att ni märkte av infektionen ?
Citera
2023-01-12, 07:31
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Ja... tänk om allt vi gjorde vore gratis... Fin värld. Har man en hög efterfråga och lyckas tillverka skyddet så har man vunnit lotten. Blir det inte bra kommer inte folk köpa det igen. Så helt win vet jag inte..

Alternativt är statligt ägt? Inte jättepopulärt och lätt att driva.

Sen är dom ju inte värdelösa. Många i den här tråden får det att låta så. Lättare med facit i hand vilka grupper som tjänar bäst på vaccinet.
Nu kanske det är för tidigt att yttra sig om den saken, men det verkar väl vara de yngre äldre, kanske ner mot övre medelåldern som på gruppnivå haft en rimlig risk kontra nytta av att ta covid-vaccin.

Om jag var myndighet och tvingades fastställa rekommendationer hade jag antagligen rekommenderat vaccination för åldersgruppen 65+ och avrådit åldersgruppen 0-29 år.
Sedan att de allra äldsta kanske inte får så bra immunsvar på vaccin går ju inte att göra någonting åt, men det kanske hjälper lite, en del av de äldsta har säkert ganska aktivt immunsystem fortfarande.
Citera
2023-01-12, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Nu kanske det är för tidigt att yttra sig om den saken, men det verkar väl vara de yngre äldre, kanske ner mot övre medelåldern som på gruppnivå haft en rimlig risk kontra nytta av att ta covid-vaccin.

Om jag var myndighet och tvingades fastställa rekommendationer hade jag antagligen rekommenderat vaccination för åldersgruppen 65+ och avrådit åldersgruppen 0-29 år.
Sedan att de allra äldsta kanske inte får så bra immunsvar på vaccin går ju inte att göra någonting åt, men det kanske hjälper lite, en del av de äldsta har säkert ganska aktivt immunsystem fortfarande.

Ja jo med facit i hand.
Citera
2023-01-12, 07:49
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ja jo med facit i hand.
Njae, så där tyckte jag faktiskt redan när man började vaccinera de äldre i Sverige, baserat på ren intuition snarare än hårda siffror. Skall se om jag postade något inlägg om det här som jag kan länka om du inte tror mig.

EDIT: Jo, det verkar som jag givit uttryck för den åsikten här på forumet. Det var väl vintern 20-21 man inledde vaccinationskampanjen?
(FB) Ska du vaccinera dig mot corona-viruset?

Jag medger att dock att mitt ställningstagande baserades på magkänsla, om än till viss del underbyggd med statistik.
Senast redigerad av Mr.Woods 2023-01-12 kl. 08:02.
Citera
2023-01-12, 08:15
Medlem
Citat:
Njae, så där tyckte jag faktiskt redan när man började vaccinera de äldre i Sverige, baserat på ren intuition snarare än hårda siffror. Skall se om jag postade något inlägg om det här som jag kan länka om du inte tror mig.

EDIT: Jo, det verkar som jag givit uttryck för den åsikten här på forumet. Det var väl vintern 20-21 man inledde vaccinationskampanjen?
(FB) Ska du vaccinera dig mot corona-viruset?

Jag medger att dock att mitt ställningstagande baserades på magkänsla, om än till viss del underbyggd med statistik.

Nja.... jag håller inte alls med dig där . Tanken var ju som sagt att smittspridningen skulle lugna ner sig med vaccination av alla grupper förutom yngre barn ( där fanns tveksamheter) Sen män år20-30 fick ju lite för många myokardit. Men så blev inte fallet att den var så bra. Man hoppades på mer och nu är man lite besviken för att viruset springer fortare än vaccinet.

Jag vet att många skrev de du skrev på flashback förut, Jag var en av dom som argumenterade mot med förhoppning att vaccinet skulle var liiite bättre.
Senast redigerad av rawjudge 2023-01-12 kl. 08:20.
Citera
2023-01-12, 08:27
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Nja.... jag håller inte alls med dig där . Tanken var ju som sagt att smittspridningen skulle lugna ner sig med vaccination av alla grupper förutom yngre barn ( där fanns tveksamheter) Sen män år20-30 fick ju lite för många myokardit. Men så blev inte fallet att den var så bra.

Jag vet att många skrev de du skrev på flashback förut, Jag var en av dom som argumenterade mot med förhoppning att vaccinet skulle var liiite bättre.

Men det sket sig, eftersom vaccinet inte hindrade själva smittan alls, och fortfarande går FHM ju efter denna premiss, trots alla rapporter om smitta. Hur är det på sjukhusen idag, diskuteras ens alternativen typ existerande virushämmande mediciner. Norrmännen började ju tidigt just köra med virushämmande och hade en bråkdel av dödsfall jämför med Sverige.
Citera
2023-01-12, 08:38
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Nja.... jag håller inte alls med dig där . Tanken var ju som sagt att smittspridningen skulle lugna ner sig med vaccination av alla grupper förutom yngre barn ( där fanns tveksamheter) Sen män år20-30 fick ju lite för många myokardit. Men så blev inte fallet att den var så bra. Man hoppades på mer och nu är man lite besviken för att viruset springer fortare än vaccinet.

Jo, det hoppades nog de flesta, men tecknen tydde väl på att det inte fungerade på det viset redan då...

Så här skrev jag i februari '21, så någonstans måste jag ju hört det...
Citat:
Så kan det vara, men jag har också hört att även vaccinerade bär på och sprider smittan, de blir bara inte lika allvarligt sjuka.
Citera
2023-01-12, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Men det sket sig, eftersom vaccinet inte hindrade själva smittan alls, och fortfarande går FHM ju efter denna premiss, trots alla rapporter om smitta. Hur är det på sjukhusen idag, diskuteras ens alternativen typ existerande virushämmande mediciner. Norrmännen började ju tidigt just köra med virushämmande och hade en bråkdel av dödsfall jämför med Sverige.

Precis.

Jag är inte superinsatt i alternativa behandlingar eller egentligen diskussionen. Jag upplever dock ändå att de är lite tyst på området då man hittat ett/flera sätt som verkar fungera för dom flesta. Dvs med att få ner hyperinflammationen i lungan med kortison. Bukläget på IVA som ger syret igen. m.m. I övrigt ser jag att många av mina patienter som har covid ej blir särskilt sjuka. Dom har problem av andra orsaker som inte kan kopplas till covid. Enstaka fall har haft covid och fått allvarliga komplikationer (grav hjärtsvikt) i ung ålder.
Citera
2023-01-12, 08:57
Medlem
Citat:
Jo, det hoppades nog de flesta, men tecknen tydde väl på att det inte fungerade på det viset redan då...

Så här skrev jag i februari '21, så någonstans måste jag ju hört det...

Jag vet inte om man verkligen var så säker på dom tecknen som fanns men jag vet också att dom fanns där- men man ville nog genomföra planen fullt ut tror ja och låta tiden visa mer.

Hehe ja - många som fick rätt i det på flashback. Tyvärr. Det sänker ju fortsatt lite förtroendet för myndigheter vilket man inte såklart inte vill. Speciellt i känsliga lägen som kris.
Citera
2023-01-12, 09:50
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Återinför en del restriktioner annars blir vintern ingen rolig historia.

Under vecka 52 var det något fler patienter med influensa som hamnade på intensivvården - än med Covid. Så i nuläget ganska jämförbar med säsongsinfluensan.

FoHM:
”Under vecka 52 har hittills 35 nya intensivvårdade patienter med bekräftad covid-19 rapporterats”

”Antalet intensivvårdade patienter med bekräftad influensa har ökat och vecka 52 har hittills 43 nyinlagda patienter rapporterats.”
Citera
2023-01-12, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Under vecka 52 var det något fler patienter med influensa som hamnade på intensivvården - än med Covid. Så i nuläget ganska jämförbar med säsongsinfluensan.

FoHM:
”Under vecka 52 har hittills 35 nya intensivvårdade patienter med bekräftad covid-19 rapporterats”

”Antalet intensivvårdade patienter med bekräftad influensa har ökat och vecka 52 har hittills 43 nyinlagda patienter rapporterats.”

Hur bekräftar de influensa? Om det är som en som åkte in på akuten så var det "covidtest negativt, då måste det vara influensa". Covidtesterna i dagsläget skulle jag säga inte riktigt håller måttet som de gjorde tidigare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in