Försök till någon slags tidslinje. Det finns många motstridiga uppgifter...
Barnet vaknar vid 04:
Citat:
Fhl Okej. Så du vaknar 4.
V Ja.
Fhl Ja. Och då kom L upp till dig.
V Och sade åt mig och somna om.
Citat:
Fhl Mm. Och vet du att klockan var fyra?
V Ja.
Fhl Okej.
V Jag tog min lillebrors telefon som låg där uppe och kollade klockan
Barnet snubblar i trappan och väcker L och bebisen:
Citat:
När vaknar du?
När V väcker oss. V vaknar vid 04:30-05:00. Han väcker oss med en duns när han går ner för trappen och snubblar på E:s kläder.
Berätta om hela måndagen efter att V snubblar i trappan!
Jag, J och hunden vaknar av det.
Citat:
Fhl Så du vaknar av ljud.
L Ja.
Fhl Och vad är det första du gör?
L Tar med mig J i famnen (ohörbart 00.53.01) och går och gör mat.
Mötet i köket:
Citat:
V vaknar och ska gå ner för att dricka vatten då han är törstig. Han ska gå till köket. På vägen dit eller då han är i köket kommer L och frågar varför han är vaken mitt i natten. V blir uppskickad tillbaka till rummet. Vad jag förstår följer L med, oklart om det är hela vägen. De börjar diskutera, V säger att han inte är trött men L säger att han måste sova.
Citat:
Fhl Nej. Och s... När L sade till dig då att du skulle stanna på rummet när du skulle gå ner och dricka vatten...
V Ja.
Fhl ... såg du J då?
V Nej. L lämnade henne där nere.
Citat:
Fhl Ja. Så när du träffar V, vart är det?
L Då har han gått upp på övervåningen igen.
Fhl Det är uppe på övervåningen. Du har inte sett honom någon annanstans i huset...
L Nej.
Citat:
Den äldsta berättar för mig att han hade vaknat på natten tidigt och är törstig och går till köket för att dricka vatten. Då möter han L i köket som säger vad gör du uppe, det är mitt i natten du måste försöka sova.
L gör mat till bebisen:
Citat:
Jag vaknar typ vid 05:00 och gör mat till J som fortfarande ligger och drar sig i sin säng.
Jag skyndar mig att göra mat till henne och hämtar nappar och leksaker.
Citat:
Fhl Du och J går ut och du gör mat.
L Jag gör ersättning på flaska. Sen...
Fhl Mm. Och du har J i famnen.
L J sitter i sin... hon har en barnstol vid köksbordet man sätter bredvid sig.
Citat:
Fhl Ja. Vart gör du av henne då när hon vaknar direkt?
L Jag bär med mig henne och sen går ut i köket. Hon får sitta i sin lilla svarta stol i köket medan jag gör mat och sedan tar jag med mig henne ut och matar i sovrummet.
Bebisen matas:
Citat:
Fhl Mm. Okej. Så lagade du till den här vällingen. Vad gör du med den sen då? Eller vad...
L Tar J och matar henne inne i sovrummet.
Citat:
Fhl Jag förstår.
L Äter... Hon vill inte äta så mycket. Hon har inte tid med det. Hon ska leka och dansa.
Citat:
Fhl Och nästa steg, vad händer sen?
L J (ohörbart 00.58.38) inte är super jätteaktiv, mer lugn och sansad. Hon börjar gäspa och sen hon lägger sig i sängen och jag går upp och pratar med V.
Samtal med barnet:
Citat:
Fhl Mm. Och nästa steg här då, vad händer därefter?
L Hon låg still där och skötte sitt och sög på min tröja och sen... Hon mådde bra så jag gick och pratade med V.
Citat:
Fhl Vad sade du? Några steg?
L Jag går upp ett eller två steg i trappen så jag kan sticka upp huvudet (ohörbart 01.01.21) mer i trappuppgången, jag sticker upp huvudet och pratar med honom.
Samtalets längd:
Citat:
Hur länge är du hos V och lämnar J?
Det kan inte ha varit så mycket mer än 5 minuter
Citat:
Fhl Till någon räddningstjänstpersonal hade du sagt att du bara var borta en kort stund från sovrummet, två-tre minuter, och sen i förhör så har du sagt ungefär tio-femton minuter. Hur lång...
L Tio-femton (ohörbart 00.07.56). Det är nog mer det. Jag skulle gissa på en kvart.
Citat:
Fhl Från början sade du två-tre minuter. Hur kom det sig?
L Ja, men det... Jag hade full panik när jag pratade med räddningstjänsten. Jag hade precis haft min dotter på köksbordet i fyrtiofem minuter, hon spyr och...
Citat:
Då går pappan dit för att säga till barnet att inte hålla på med mobilen utan att han ska gå och lägga sig igen. Då säger pappan att han är som mest borta i ungefär två till 3 minuter.
Citat:
Pappan berättade att ett av de större barnen hade vaknat vid 05.00-tiden i ett annat rum.
Pappan gick dit och när han sedan kom tillbaka 2-3 minuter senare ser han hunden ligga på barnet i föräldrarnas säng.
Ljud från sovrummet:
Citat:
Hör du något från rummet när du är hos V?
Inget jag reagerar på, man hör ju klorna när hunden tassar runt på golvet.
Citat:
Jag pratade med han ett tag. Sen efter en stund kommer ljud från sovrummet. Går in dit.
Citat:
L Vi hinner inte (ohörbart 01.04.06), jag tror inte vi hinner prata klart innan jag hör ljud från sovrummet.
Fhl Du hör ljud.
L Mm. Så jag säger till V "det är dags att sova nu" och att jag måste gå och kolla för att det låter från sovrummet.
Citat:
Fhl Så ljudet du reagerar på kommer från J. Förstår jag dig rätt då?
L Jag antar det för jag tror inte att det är något ljud som en hund kan göra.
Citat:
Jag bara "nu är det nog dags för dig och lägga undan telefonen och gå och sova lite vidare", bara pratade lite. Och sen började J skrika till och jag hann liksom inte reagera på vad det var för skrik.
Citat:
Han lämnar sovrummet för det här och när han kommer tillbaka så gör J konstiga ljud och hunden är i sängen men inte direkt på J.
Citat:
Gör J ifrån sig något ljud då?
Nej, men så fort hunden slutar att göra sina ljud hör jag J typ gurgla/väsa.
Citat:
R frågade V om L sagt något till honom om ljudet. V svarade att han "antar" att L hört när Levia hoppade upp i sängen.
Citat:
V säger att han tycker det lät som ljudet från sängen. V säger att det är något som låter som göra att L springer ner.
Citat:
En gång säger V att L hör något och springer ner. V vet inte vad L hör utan det är L som hör något.
Hundens placering:
Citat:
Fhl Sen beskriver du hur... Ja, du kommer in i sovrummet, den här oredan. Hunden är uppe
på sängen.
L Mm.
Citat:
Förklara vart hunden är i sängen?
"Överallt". Först när jag går in genom dörren står hunden lutad på bakbenen i "lekläge".
Citat:
Vart stod hunden?
Den låg i stort sett på J.
Citat:
Fhl Såg du om de hade fysisk kontakt?
L Hunden stod ju typ på henne när jag kom in.
Citat:
C Förstår jag det rätt, hunden var över... Vart var... hur var hunden över J?
L Ovanpå henne.
Citat:
Pappan säger att han går ut från sovrummet. Han ser att hunden hoppar in i sängen och då går han direkt tillbaka dit.
Citat:
Minns du vad han sa?
R vill minnas "jag har en hund på 40 kg" och sedan något i stil med att den är tung och hade lagt sig på barnet.
Samtal till mamman 05:19:
Citat:
Vad gör du med J när du kommer in i rummet?
Jag får upp henne och ringer i full panik först till I för att fråga vad jag ska göra. Jag tror jag säger att hunden har mosat barnet.
Citat:
I Ja, alltså det här är det han drar. Det här är varför jag... varför jag inte vill ha det till att det liksom var allvarligt för att han hann dra så mycket information först, att det var ju liksom ingenting som jag kände var akut.
Citat:
Efter att samtalet avslutats berättade I att L sagt att J "var helt livlös". Då V frågade vad som hänt så sa I att "hunden hade hoppat upp på henne" eller att hunden hade "lagt sig på henne".
Exmannens tankar kring hunden:
Citat:
Vad är det som är så konstigt?
Om L går ut från sovrummet så följer hunden med, för öppnar man sovrumsdörren springer hunden ut. När L öppnar dörren för att gå till V borde hunden ha sprungit ut efter eller har L stängt dörren efter sig men det känns dumt.
Expertutlåtande:
Citat:
Vad finns det för möjlighet att hunden kan ha orsakat någon av skadorna?
Skadorna som syns i hjärnan är dels blödningar under båda hjärnhinnorna och sedan är det blödningar som sitter även i ögonens näthinna och utmed hela synnerven. Hon har dessutom en syrebrist eller det heter så på svenska men egentligen är det att hjärnans celler inte får syre. Det betyder inte att man är kvävd utan det beror oftast på att man får ett andningsstopp i samband med att man råkar ut för ett våld mot huvudet av det här slaget. Det här kan inte på något sätt förklaras av att en hund lägger sig på en eller trycker på en på något sätt.