Jag fick en del tips i tråden och jag sa att jag skulle testa på judo eller BJJ. Det har inte riktigt hunnit bli av.
Har däremot gått ett provapå-pass krav maga, då jag såg en flyer på gymmet. Måste säga att det kändes rätt värdelöst och alldeles för hypotetiskt, jag kommer inte gå tillbaka. Passet var på drygt en timme, vi var 6 per, alla nya (två killar, resten tjejer/tanter). Det bestod av en serie övningar på temat att ta sig ut ur ett strypgrepp, främst varianter på att dra händerna genom "förövarens" tvåhandsgrepp och bända bort hans armar med armbågarna/underarmarna. Vi turades om att vara förövare, men vi tog inte några riktiga strypgrepp och förövaren förväntades inte göra något större motstånd. Manövrarna funkade i teorin, men jag kände som förövare att jag med lätthet hade kunnat hålla kvar greppet med lite kraft, eller leverera ett slag i solar plexus när motparten då hade sina händer över huvudet. Jag kände att det där aldrig hade funkat i ett krogslagsmål eller under ett rån.
KM har ju gott rykte så jag gissar att detta bara inte var den bästa instruktören. Är det brukligt med mer realistiska "sparringar" inom KM? Där man som förövare faktiskt sätter utövaren på prov. Kanske inte ska döma ut KM än.
Annars tror jag att jag kör jag nått sportinriktat där man får öva med full kraft mot en motståndare som inte håller tillbaka. Återkommer med mina tankar när jag provat nästa grej. Har läst på och är ganska inne på att judo är vettigt. Då kan man ju dessutom tävla i OS...