2023-01-04, 19:58
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.demon
Hur många km kom ni upp i förra året? Jag kom upp i 3354.5 km. Detta år kommer jag nog att springa mycket kortare.

Och vad har ni, om ni har några, för mål detta år?

Jag har inga mål alls. Bara köra på.

1350-ish km förra året. Siktar på 1500km i år. Men allt beror på hur jag får ihop min löpträning med familj och husrenovering.

Har några planerade lopp som jag ska springa. Bland annat Göteborgsvarvet och Helsingborg Marathon för att nämna några.

Men det främsta målet är att komma ut och springa, ska försöka få ihop det med cykling till jobbet också när man inte lämnar barn på förskolan.
Citera
2023-01-04, 20:05
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaRule
Är man skadebenägen bör man satsa på snabbare och kortare pass (30-75min) och skippa långpassen.

För oss hel- eller halvamatörer finns inget så skadeframkallande som pass över två timmar i alldeles för lågt tempo för ens biomekanik.

Korta ner passen och satsa mer på kontinuitet istället för att springa ~15km+ varje pass.

Detta är nog det dummaste jag hört på länge. Det finns en anledning till att 80-90% av löpträningen skall vara i zon2, det sliter inte på kroppen lika hårt, men ger en hållbar grund.

Sen kan det å andra sidan vara vettigt att korta ner passens längd ibland, men inte öka intensiteten då.

Resterande 10-20% kan man lägga upp med intervaller, tempo och tröskel.
Citera
2023-01-10, 17:05
Medlem
mr.demons avatar
Om man använder löparklocka när man går, visar den få rätt kaloriförbränning? Jag brände 519 kalorier på 11.49 km som tog 2 och 4 min att gå?

Bränner samma på mindre än hälften av tid när jag springer.
Citera
2023-01-10, 20:40
Medlem
bobo909s avatar
Citat:
Om man använder löparklocka när man går, visar den få rätt kaloriförbränning? Jag brände 519 kalorier på 11.49 km som tog 2 och 4 min att gå?

Klart den aldrig kan visa helt rätt. Inte fan bränner du och jag exakt samma mängd kcal även om vi nu skulle vara lika långa och ha samma vikt.

Så jävla avancerad är inte tekniken.

Att den visar rätt span lär stämma. Sprang du nästan dubbelt så snabbt än vad du promenerade är det ingen raketforskning.

Sluta obsessa över exakt antal kcal du bränner via träning.

Skulle själv vilja skaffa en men då hade man nog bara börjat obsessa över statistiken.
Senast redigerad av bobo909 2023-01-10 kl. 20:45.
Citera
2023-01-10, 22:43
Medlem
Baskervilles-Hunds avatar
Citat:

Räknar alltid med att klockan visar i överkant. Kollar man runt på lite olika siffror på nätet för löpning så överensstämmer de sällan med vad klockan visar. Vad som är rätt är ju svårt att sia om, men jag räknar med att jag kanske bränt 2/3 av vad det står, så säger klockan 1200 kcal så räknar jag närmare 800. Sen använder jag det inte till något särskilt, men om jag räknar med att äta för 2000 kcal om dagen för att bibehålla vikt (utan träning) så vet jag ju att jag har ett underskott på kanske 800 kcal då efter träning, som man kan äta lite godis för eller ta en extra smörgås till kvällen.

Tycker 500 kcal för 2 timmars promenad låter lågt dock.
Citera
2023-01-10, 22:47
Medlem
mr.demons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bobo909
Klart den aldrig kan visa helt rätt. Inte fan bränner du och jag exakt samma mängd kcal även om vi nu skulle vara lika långa och ha samma vikt.

Så jävla avancerad är inte tekniken.

Att den visar rätt span lär stämma. Sprang du nästan dubbelt så snabbt än vad du promenerade är det ingen raketforskning.

Sluta obsessa över exakt antal kcal du bränner via träning.

Skulle själv vilja skaffa en men då hade man nog bara börjat obsessa över statistiken.

Men om jag äter dryga ett hekto godis, så vill jag veta på ett ungefär hur mycket jag gör av med, så jag slipper onödig vikt.

Citat:
Ursprungligen postat av Baskervilles-Hund
Räknar alltid med att klockan visar i överkant. Kollar man runt på lite olika siffror på nätet för löpning så överensstämmer de sällan med vad klockan visar. Vad som är rätt är ju svårt att sia om, men jag räknar med att jag kanske bränt 2/3 av vad det står, så säger klockan 1200 kcal så räknar jag närmare 800. Sen använder jag det inte till något särskilt, men om jag räknar med att äta för 2000 kcal om dagen för att bibehålla vikt (utan träning) så vet jag ju att jag har ett underskott på kanske 800 kcal då efter träning, som man kan äta lite godis för eller ta en extra smörgås till kvällen.

Kanske. Men det är ju inget jobbigt. Syns inte ens på appen ( där man se pulszoner ) att jag ens har rört mig.
Citera
2023-01-10, 22:51
Medlem
bobo909s avatar
Citat:
Men om jag äter dryga ett hekto godis, så vill jag veta på ett ungefär hur mycket jag gör av med, så jag slipper onödig vikt.

Jaha, du gör det i rätt ände med andra ord

500-kcal på 2 timmarspromenad låter inte lite (kanske om man är en stor man plussa på 100-200). Maskinbanden på gymmen, stegmaskinerna och crosstrainern är helt åt helvete fel för det mesta och räknar alltid över.

Hade aldrig pallat jaga att bränna kcal om man vill unna sig något. Bättre typ att hoppa frukosten dagen efter, men vi alla är olika.
Senast redigerad av bobo909 2023-01-10 kl. 22:54.
Citera
2023-01-10, 23:05
Medlem
mr.demons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bobo909
Jaha, du gör det i rätt ände med andra ord

500-kcal på 2 timmarspromenad låter inte lite (kanske om man är en stor man plussa på 100-200). Maskinbanden på gymmen, stegmaskinerna och crosstrainern är helt åt helvete fel för det mesta och räknar alltid över.

Hade aldrig pallat jaga att bränna kcal om man vill unna sig något. Bättre typ att hoppa frukosten dagen efter, men vi alla är olika.

Den dagen jag klarar av att skippa ett mål, så regnar det pengar. Ändå sen jag började träna så har jag ätit som ett djur. Ibland kan jag tycka att det är märkligt att jag ser så bra ut i kroppen som jag gör, med tanke på allt jag stoppar i mig. Jag borde se ut som Olof K.
Senast redigerad av mr.demon 2023-01-10 kl. 23:08.
Citera
2023-01-10, 23:12
Medlem
bobo909s avatar
Citat:
Den dagen jag klarar av att skippa ett mål, så regnar det pengar.

Hehe, ja det är tufft när man är hungrig. Finns ju massa knep med kalorisnåla skit goda saker som man kan trycka i sig i stor volym för att fylla ut magen. Men om jag ska vara ärlig finns det fan inga gränser när man är riktigt hungrig.

Iaf, vill man gå ned i vikt är det endast kosten som ska regleras. Träning ska vara till för andra hälsosamma ändamål, och inte jaga en siffra. Funkar inte i längden. Det är den filosofin jag tycker makes most sense iaf efter provat det mesta.

Har också stått och trampat för att sedan kunna unna mig med gott samvete.

Jaja, bra att du rör på dig. 2 timmars promenad är även meditativt på sitt sätt, främst på våren/sommaren.
Senast redigerad av bobo909 2023-01-10 kl. 23:15.
Citera
2023-01-10, 23:12
Medlem
Baskervilles-Hunds avatar
Citat:
Den dagen jag klarar av att skippa ett mål, så regnar det pengar. Ändå sen jag började träna så har jag ätit som ett djur. Ibland kan jag tycka att det är märkligt att jag ser så bra ut i kroppen som jag gör, med tanke på allt jag stoppar i mig. Jag borde se ut som Olof K.

Ät ditt hekto godis du.. Märker du att vågen går åt fel håll så vet du om det var rätt beslut eller inte och kan dra ner lite på snasket eller öka träningen. Funkar det inte med löpning nu när det är plusgrader?
Citera
2023-01-11, 08:31
Medlem
udons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baskervilles-Hund

Räkna med att du bränner ca 1 kcal per kg kroppsvikt och kilometer så brukar det träffa hyfsat rätt för dom flesta. Det oavsett om du går eller springer.

Ju bättre kondtion och löpekonomi du får ju mindre kommer du förbränna.
Citera
2023-01-11, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Räkna med att du bränner ca 1 kcal per kg kroppsvikt och kilometer så brukar det träffa hyfsat rätt för dom flesta. Det oavsett om du går eller springer.

Ju bättre kondtion och löpekonomi du får ju mindre kommer du förbränna.

Är du säker? 1.5 mil promenad för en kille på 100kg skulle då förbränna 1500kcal. Låter mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in