2023-01-10, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coryputman
Precis, måste ha missat den delen innan, hittade den nu. Hon svarar väldigt svävande men samtidigt håller fast i att hon inte träffat henne, att hon sov det är hon säker på, men svarar samtidigt "antagligen i sin säng" utan att veta var hon sov, jätteintresserad av att träffa barnet.

Lägger också mycket vikt på hur lite tid hon varit hemma den dagen men helt plötsligt har J möjligtvis varit vaken när hon gick igen.

Någon av dem ljuger om detta, min uppfattning är att B inser vad de är ute efter och berättar utifrån den insikten. Medan L är så insnöad på att det är hunden och inte en tanke på B att det han berättar om att han duschat och B varit med J den dagen inte är en efterkonstruktion utan att han berättar sanningen. Man får inte känslan överhuvudtaget att han berättar det på ett sätt för att så ett tvivel om att det kan ha varit B under den tiden.
Håller med om allt du skriver! Vill gärna lägga till/trycka på att Is mess om att L ska vara noga med vad han säger gör att det inte är osannolikt att L bevittnat Is skak/våld mot J. Kanske inte ett uttalat skakvåldsscenario men inte omöjligt skrik/hot/bank i vägg/frustrerat hanterande av J, som också innefattat skada på J.

Håller helt med om det du och flera andra skriver om att den springande punkten är att expertisen slagit fast att effekten av våld mot barnet INTE måste märkas förrän timmar/dygn senare, och alltså är det högst märkligt att det endast är L som sitter häktad.
Citera
2023-01-10, 19:38
Medlem
silopsilops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WesternState
Och du menar att han säger att han kan vara kvar hemma, av ren egoism, för att han inte vill jobba? Är det så du tolkar allt som han gör för henne? Egoism?
Allt som han gör för henne?
Menar du otrohet att han baktalar henne han att lever på henne eller vad?
Citera
2023-01-10, 19:41
Medlem
silopsilops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matamata
Egoisten är hon som ”sover” hos älskaren, när hennes söner uttryckligen säger att de saknar henne, och trots deras ringa ålder säger att hon inte kan hantera barn.
Egoisten är hon som småpratar med ambulanspersonalen när hennes dotter ligger döende på köksbordet.
Egoisten är hon som har sex på avdelningen strax efter att hon har fött barn, som hon vägrar att amma.
Hur många mer exempel vill du ha?
Spara du dina krafter till rättegången istället…
Vem hade hon sex med menar du?
Efter att han skadat barnet är hon den som visar känslor vilket flera kan vittna om.
Han är oberörd och tränar på lögner och att försök baktala henne precis som han gjort hela tiden om du läser förundersökningen.
Hon vill att han ska flytta men han gör inte det.
Alltså får hon vara hos sin nya när dom ska vara tillsammans istället för att ta hem den nya till huset där Lukas går och lurkar.
Citera
2023-01-10, 19:42
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Det har jag gjort ett par sidor bak ✍️
Jaha! Och den teorin var att modern kom hem på eftermiddagen, duschade och skakade ungen en stund så att hon fick blödningar i hjärnan och sedan åkte tillbaka till sin romans? Hur stämmer det överens med att Lukas på morgonen efter uppger i förhör att "Hon ville stå och dansa på mig lite så hon stod på min mage. (ohörbart 00.42.29) dansa lite och leka lite"? Det händer nog inte om man har blödningar i hjärnan. Läs också vad chefsöverläkaren säger angående om man märker något på barn som har fått blödningar i hjärnan av yttre påverkan.
Citera
2023-01-10, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dubbeltrubbel00
Barnens vittnesmål om den här natten var att hon var ovanligt tyst hela den natten. Det tåls att nämnas här, ingen av barnen hör henne skrika även under tiden som man menar på skulle ha hänt.
Skulle han när hon ligger tyst väckt henne från och bara skakat henne ?
Kan ju också bero på att barnet varit medvetslöst/illa skadat redan tidig kväll och att hon därför inte vaknat och skrikit. Har vi något annat än Ls ord om när flickan blev dålig ?
Senast redigerad av Rosingen 2023-01-10 kl. 19:45.
Citera
2023-01-10, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Jaha! Och den teorin var att modern kom hem på eftermiddagen, duschade och skakade ungen en stund så att hon fick blödningar i hjärnan och sedan åkte tillbaka till sin romans? Hur stämmer det överens med att Lukas på morgonen efter uppger i förhör att "Hon ville stå och dansa på mig lite så hon stod på min mage. (ohörbart 00.42.29) dansa lite och leka lite"? Det händer nog inte om man har blödningar i hjärnan. Läs också vad chefsöverläkaren säger angående om man märker något på barn som har fått blödningar i hjärnan av yttre påverkan.

Är det då man skakar ett barn? När hon Är glad och ville stå och dansa på magen?

Det står på flera ställen att det kan gå upp till ett dygn, både från kända fall och litteraturen.

Korrekt, samma moder som skiter i sina tre barn och vill ”kasta bebisen i väggen”
Citera
2023-01-10, 19:51
Medlem
På doktor.se står det om hjärnblödningar som uppstått pga våld mot huvudet:

Beroende på var i hjärnan blödningen uppkommit, och hur allvarlig skadan är kan det ta olika lång tid innan symtomen visar sig. Vid akut subduralhematom börjar symtomen inom 72 timmar efter att du slagit i huvudet. Vid subakut tillstånd kommer symtomen inom 3–7 dagar och vid kronisk blödning först efter en till flera veckor.
Citera
2023-01-10, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jamenda
På doktor.se står det om hjärnblödningar som uppstått pga våld mot huvudet:

Beroende på var i hjärnan blödningen uppkommit, och hur allvarlig skadan är kan det ta olika lång tid innan symtomen visar sig. Vid akut subduralhematom börjar symtomen inom 72 timmar efter att du slagit i huvudet. Vid subakut tillstånd kommer symtomen inom 3–7 dagar och vid kronisk blödning först efter en till flera veckor.

Intressant.
Citera
2023-01-10, 20:00
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Är det då man skakar ett barn? När hon Är glad och ville stå och dansa på magen?

Det står på flera ställen att det kan gå upp till ett dygn, både från kända fall och litteraturen.

Korrekt, samma moder som skiter i sina tre barn och vill ”kasta bebisen i väggen”
Nej, min poäng är att om hon blivit skakad ett halvt dygn tidigare av modern skulle hon knappast dansa på faderns mage. Läs vad överläkare Petra Råsten-Almqvist säger i förhör.
"Kan ett barn se opåverkat ut omedelbart efter en skakning?

Det beror på vad man menar med opåverkad. Jag skulle vara otroligt förvånad. Vi pratar om
ett så litet barn men ett barn som är vaket och som jollrar och äter så pass opåverkbar tycker
jag inte att man skulle kunna tro att det skulle kunna vara."
Citera
2023-01-10, 20:01
Medlem
Flera skriver att L har vart otrogen?
Jag hittar inte detta? I förhör med L uppger ju han att han träffat sin kompis tjej för hans kompis slagit henne.
I sms-loggarna mellan I och L ser det dock ut som L medger att han vart otrogen men efter att ha läst förhöret med honom och han förklarar så uppfattar jag det snarare som att han meter till I att det är ett misslyckande från hans sida att hon ens kommit till den punkten att hon tvivlar på han?
Eller missuppfattar jag allt? Vart står det ordagrant att han legat med någon?

Vidare så har jag funderat/spekulerat på en teori utefter all info jag läst noga. Observera att jag inte har en aning om det ens är möjligt men känslan jag får är att även L försöker hitta ett svar på vad som hänt och funderar på på följande:

Det nämns ju någonstans att dom äldre skadorna J har, kan eller har uppstått i samband med att hunden, några dagar upp till en vecka innan SOS larmas, var vild och sprang vilt och "sladdade" in i babygymmet.

Är det egentligen helt otänkbart, någon som vet?
Ponera nu att hunden är, långvarit, kraftigt understimulerad pga situationen som råder hemma och inte får den motion och stimulans den är i behov av.
(Den har rymt så grannar fångar in den och den har bitit sönder ganska mycket hemma.)

Rättsläkaren/neurologen uttrycker någonstans att blödningar kan ha uppstått så långt som en vecka tillbaka och att enbart detta symptom hade inte nödvändigtvis pekat på skakvåld men flera i kombination gör. Om jag inte minns fel säger någon också att enbart blödningarna skulle ha kunnat orsaka kramper.

Tänk om det stämmer som han säger och att hunden sladdat in i henne, kan det vara så att blödningarna i hjärnan uppstått vid detta tillfälle och lett till kramper den aktuella morgonen samt att blödningarna i ögonen kan ha uppstått pga panik som gjort att L "slitit" upp J och kanske inte haft kontroll över den stressade situationen?

Att hunden härjar runt i sängen kan ju bero på oro, det framgår på flera håll att hunden ALLTID följer med ut men inte vid detta tillfälle vilket kanske oroar en understimulerad hund.

Kanske långsökt men jag hittar verkligen inget som säger att det INTE skulle var så utan enbart att skadorna inte uppkommit av att en hund legat på J men ingenstans ser jag L beskriva att hunden lagt sig platt på J och legat och liksom vilat vid tillfället?

Jag funderar över undersökningen på hunden med tester som görs, eftersom den verkar varit på stall ett tag så är den kanske inte längre långvarigt understimulerad.

Detta är faktiskt en ganska viktig aspekt.
Tycker bevisningen i FUP är otroligt svag.
Det ska inte finnas utrymme för såhär mycket spekulationer efter att man läst en FUP kan jag känna.
Citera
2023-01-10, 20:02
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Spekulation, har läst hela fup men om det motbevisats har jag missat det så rätta mig då.

B är stressad och vill hem till sin nya pojkvän, hon vill inte vara hemma fem minuter för länge och umgås med barnen i onödan, L som hanterat alla barnen hela dagen går och ”duschar och på muggen” som han själv uttrycker det i förhör. Under den tiden blir J ledsen av att hon saknar pappa eftersom hon inte är van att vara med sin mamma, B blir förbannad över att L står i duschen så hon inte kan lämna över J som hon brukar göra och i raseriutbrottet (kort stubin vet vi ju att hon har) så gör hon vad som krävs för att få tyst på henne. L blir klar med sin egentid och B skyndar sig iväg till sin nya pojkvän, när skadorna tar ut sin rätt på natten så är det bara ren ”tur” för B att hon har alibi genom att inte vara hemma just DÅ.

Just därför blir L så förbryllad av händelsen och utgår därför att det måste vara hunden. Tycker att ”hundhistorian” låter mycket mindre som en idiotisk efterkonstruktion än vad jag trodde innan jag läste fup. Inte att det skulle vara hunden, men att L genuint inte vet vad han annars ska tro. Han verkar inte heller försöka skylla över något på B, kanske för han inte förstår att det kan ha hänt innan ”den natten”

Tycker som du, han tar hand om allt, varför vill han plötsligt skada dottern.
Citera
2023-01-10, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av silopsilop
Vem hade hon sex med menar du?
Efter att han skadat barnet är hon den som visar känslor vilket flera kan vittna om.
Han är oberörd och tränar på lögner och att försök baktala henne precis som han gjort hela tiden om du läser förundersökningen.
Hon vill att han ska flytta men han gör inte det.
Alltså får hon vara hos sin nya när dom ska vara tillsammans istället för att ta hem den nya till huset där Lukas går och lurkar.

Och hennes pojkar som saknar henne och tror att de inte överlever utan Lukas för han är den som tar hand om dom. Var det viktigare att vara med en ny pojkvän hon träffat ett par veckor än sina barn?

Ville hon verkligen att han skulle flytta hade hon all makt att kasta ut honom, hennes hus, han har ingen besittningsrätt då han bott där för kort tid. Hon verkar ju bossa runt alla andra män så varför skulle det vara ett problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in