Citat:
Ursprungligen postat av
Gynekologstol
Nu har jag förvisso inte sett något exempel på det scanario som Dumpen målar upp, men om det finns något sådant och ungdomen ångrar sig så är det fullt rimligt att denne anklagar sig själv. Hjärnan är konstruerad så att vi får ångest och ifrågasätter oss själva, så att vi på det sättet kan undvika saker som vi inte vill vara med om i framtiden. Om jag till exempel kör som en galning med bilen och råkar ut för en olycka så är det fullt rimligt att jag anklagar mig själv.
Du och andra kan sitta med era gulliga teorier om att det enbart är snuskgubbens fel, men verkligheten fungerar inte på det sättet. Om vi för ett ögonblick antar att Dumpens scenario stämmer så finns det saker som båda parter hade kunnat göra annorlunda. Det rimliga är givetvis att både snuskgubben och ungdomen reflekterar över sina respektive roller. Världen är trots allt grå, inte svartvit.
Du har inte sett exempel på barn som förebrår sig själva bland dom du våldtagit eller vad menar du?
Att det är en dokumenterad problematik är ju annars känt om man ens orkar läsa rubriker när ämnet tar upp.
Det är enbart snuskgubbens fel.
Det är snuskgubben som ska ge fan i sitt beteende.
Det räcker inte att "reflektera" lite.
Ditt exempel med bilen passar på snuskgubben.
Kör man som en galning och fastnar i Dumpens nät så är det fullt rimligt att snuskgubben anklagar sig själv.
Snuskgubben har ju i princip bett om att bli uthängd ungefär som om han kör in och parkerar mitt Sergels Torg.
Världen är totalt svart och vit när det gäller vem som bär ansvaret för att barn och unga våldtas och utnyttjas.