2023-01-09, 20:30
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Bor i närheten i liknande hus och storlek men över bron mot stan så att säga. Hur jag än räknar och kalkylerar och hur mycket pengar jag än har liggande att gå in med då är det billigare för mig att bo i HR.

Så var det ju med den lilla brasklappen att man måste köa i 15-20+ år för att få en sådan hyresrätt. Men visst, det är inte så dumt att hyra nu i det extremt korta perspektivet.

I längden vinner dock inte hyresgäster rent ekonomiskt. Snarare tvärtom.
Citera
2023-01-09, 20:33
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Beror ju helt på när du köpte. Köpte du toppen 16/17 är du rejält back idag.

Nä. HOXSWE var som max 243 2017 och 257 i november 2022. Det beror som alltid på objekt till objekt.

Citat:
Överhuvudtaget positivt att vi dödar ett så mongo påstende som att "dEt löNaR sIg öVeR X åR", för det är ett fullständigt idiotiskt påstående gripet ur luften. Det håller inte ens upp empiriskt i den historia vi har, för att cementera dumheterna enklast möjligt.

Joho då. Om man fiser in sig i en bostad i decennier kommer man göra en bra affär och det visar 150 års historik. 5 år är på gränsen men i alla fall på decenniers sikt. https://cornucopia.se/wp-content/uploads/2017/10/stockholm_nominella_huspriser_1875-2017p.png

Citat:
Min reflektion handlade just om att om vi faller en bit till är vi under alla nivåer därimellan, dvs oberoende av om året var 2017 eller 2019. Eftersom perioden av konsekventa förluster då spänner över en så pass lång tid att vi passerar naturliga flyttlass så ger hela premissen av "kreditinjecerad bostadsbubbla" att marknaden helt enkelt inte klarar en sådan situation utan totalt kaos.

Givet att vi sjunker en bit till får vi alltså rätt bra svar kring huruvida situationen var ohållbar eller inte, vilket är typ vad folk bråkat om här inne. Om vi kan sjunka till värderingarna 2014-15 utan att marknaden kollapsar var situationen till synes inte så ohållbar.

Passerar naturliga flyttlass? Jag kan inte tänka mig att de allra flesta bor mindre än 7 år i sin bostad. För att inte tala om just att folk torde ha amorterat/sparat ihop mellanskillnaden att parera ett prisfall från dagens nivåer ändå.
Citera
2023-01-09, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
...
Passerar naturliga flyttlass? Jag kan inte tänka mig att de allra flesta bor mindre än 7 år i sin bostad. För att inte tala om just att folk torde ha amorterat/sparat ihop mellanskillnaden att parera ett prisfall från dagens nivåer ändå.

Svenskar flyttar i genomsnitt lite oftare än var 7nde år.

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/flyttar-inom-sverige/
Citera
2023-01-09, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Om det stämmer och det blir ett avslut på den nivån. Var är då bostadsbubblan? Bra pris och bud ju...

Du inser att det fortfarande finns ett antal naiva köpare som är lättlurade och köper?

Är ju efterblivna människor som köper i tron att det bara är en dipp.
Är därför omsättningen på marknaden är så låg. De få objekten som säljs säljs till idioter.
Citera
2023-01-09, 21:07
Medlem
Verkar som det går att bygga billig nyproduktion ändå. Våtrumsmatta osv, men bostaden är i Tidaholm och mycket dyrare än successionmarknaden så det är nog bra val.

https://www.svenskfast.se/bostadsratt/vastra-gotaland/tidaholm/tidaholm/rosenberg/abborrsvangen-1/356630

Kvadratmeterpris: 12 600 kr/kvm
Indirekt skuldsättning: 9 416 kr/kvm
Totalt: 22 016 kr/kvm
Senast redigerad av trickget 2023-01-09 kl. 21:13.
Citera
2023-01-09, 21:16
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Svenskar flyttar i genomsnitt lite oftare än var 7nde år.

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/flyttar-inom-sverige/

Man får dock ha i åtanke att de flesta som flyttar är i 20-årsåldern och sannolikt inte flyttar mellan ägda bostäder.

När man väl köper någonting kan man inte tänka mig att man flyttar oftare än så.
Citera
2023-01-09, 21:19
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Verkar som det går att bygga billig nyproduktion ändå. Våtrumsmatta osv, men bostaden är i Tidaholm och mycket dyrare än successionmarknaden så det är nog bra val.

https://www.svenskfast.se/bostadsratt/vastra-gotaland/tidaholm/tidaholm/rosenberg/abborrsvangen-1/356630

Kvadratmeterpris: 12 600 kr/kvm
Indirekt skuldsättning: 9 416 kr/kvm
Totalt: 22 016 kr/kvm

Fetade: Ja varför folk inte velat haft det är för mig en gåta.
Behåller och leder värmen, väldigt lättstädat och tåligt material. Med elpriserna nu undra vem som skrattar längst då. Tror våtrumsmatta kommer göra comeback.

Innerligt trött på mitt klinkergolv.
Citera
2023-01-09, 21:25
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Behåller och leder värmen, väldigt lättstädat och tåligt material. Med elpriserna nu undra vem som skrattar längst då. Tror våtrumsmatta kommer göra comeback.

Nej fy fan. Att välja våtrumsmatta när man väl renoverar eller köper nytt är ju ren sadism och dumsnålhet på högsta nivån.

Badrummet är ju defekt från dag 1 om man valt en sniken, äcklig våtrumsmatta Vilket gäller många hyresrätter framför allt.
Citera
2023-01-09, 21:29
Medlem
Citat:
Det beror som alltid på objekt till objekt.
Herregud, att försöka hålla en normal dialog med er är någon slags ideel samhällstjänst. Din sorgliga copium-hjärna har väldigt svårt att fatta vad genomsnittliga priser innebär - men verkar framförallt ha ännu svårare att fatta att volatilitet kring detta genomsnitt går mot din egen efterblivna argumentation.

Tänk om ni hade arbetat istället för att spendera er tid med det här copium-larvet.
Citera
2023-01-09, 21:31
Medlem
Citat:
Nej fy fan. Att välja våtrumsmatta när man väl renoverar eller köper nytt är ju ren sadism och dumsnålhet på högsta nivån.

Badrummet är ju defekt från dag 1 om man valt en sniken, äcklig våtrumsmatta Vilket gäller många hyresrätter framför allt.

Hyresrätter byggs eller renoveras väll inte med våtrumsmattor i någon större utsträckning längre. Åtminstone inte på orter där det är lätt att hyra ut. Man får ju sätta högre hyra med klinkers.
Senast redigerad av trickget 2023-01-09 kl. 21:49.
Citera
2023-01-09, 21:53
Medlem
Citat:

Är inte en doktor i fysik men att plast leder och behåller värmen bättre än sten får nån gärna utbilda mig. Men jag håller med SocKontraktet; personligen lägger jag gärna nån eventuell kwh för att slippa en sniken plastmatta.

Lättstädat? Det är väl städerskans problem och inte ditt. Även om det går åt 15 minuter mer.

Är alla ni bubbel-pladdrare födda på 50-talet?
Citera
2023-01-09, 22:02
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Är inte en doktor i fysik men att plast leder och behåller värmen bättre än sten får nån gärna utbilda mig. Men jag håller med SocKontraktet; personligen lägger jag gärna nån eventuell kwh för att slippa en sniken plastmatta.

Lättstädat? Det är väl städerskans problem och inte ditt. Även om det går åt 15 minuter mer.

Är alla ni bubbel-pladdrare födda på 50-talet?

Ja behålla och sprida värme menade jag. Trodde för min del att det fortfarande var linoleum och inte plast. I sådant fall kan jag förstå att man inte vill ha det.

Två helt olika typer av material.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in