2023-01-09, 20:31
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Det är långt ifrån alla som har mediaomvandlare. Flera av mina kunder har bara ett vanligt ethernet-uttag och inget mer. Det är dessutom mer undantag än regel att folk får uttag runt om i lägenheterna efter en fiberinstallation. Vet inte hur många upprörda kunder jag har behövt förklara läget för.
Då förstår jag att folk blir frustrerade, har inte fått många uttag dock så i andra rum får jag nöja mig med WiFi.
Citera
2023-01-09, 20:35
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Då förstår jag att folk blir frustrerade, har inte fått många uttag dock så i andra rum får jag nöja mig med WiFi.
Oftast är det en BRF som får en bra deal på att installera fiber, och det dom arbetar fram brukar vara att man får in fiber i lägenheten, vill man ha det någon annanstans än i hallen så kostar det.

Vilket så klart är lagom kul när i den här dealen så ingår TV, som går via internet. Och givetvis är det typ bara Tele2 och Telenor (men inte Ownit) som skickar ut boxar som har WiFi.
Citera
2023-01-09, 21:17
Medlem
MeppoLundgrens avatar
Citat:
Det där är ett fulhack som jag fortfarande är övertygad om handlar om pengar. Plus att dom där bryggorna är fula och dåliga. Dom var vettiga för cirka tio år sen när det fortfarande var vanligt att man inte hade WiFi alls.

Så vitt jag vet så skickar alla ut den absolut billigaste.

Det är ju värt att prova. Bara att ansluta TP-linken till WiFi och sen boxen till den med sladd. Så vitt jag vet så är det nämligen bara vanliga WiFi-bryggor som Telia erbjuder.

Jag kan ana varför, andra operatörer tar runt 3000 för modellen med WiFi. Då ingår säkert den där hårddisken på 500 GB.

Jag tror faktiskt att TP-Linken fungerar bra till detta. Enligt min ASUS router så tar TV4 Play runt 1 Mbit/s.

Citat:
Menar du inte Mediaboxen / omvandlaren? Jag har Mediaboxen i hallen som du skriver men uttagen för internet och TV sitter i vardagsrummet hos mig.

Mediaboxen behövs enbart för telefoni och det har jag precis skrotat. Jag förstår att en del får sina uttag i anslutning till vardagsrummet, men idioterna som beslutade om detta tyckte att uttaget skulle vara i hallen vid ytterdörren. Det traditionella stället där hemtelefonen ska placeras.

För några år sedan så kom nästa idiotiska beslut av någon som inte fattar någonting. Då fick varje lägenhet ett skåp med en switch inne i förrådet. Det är väl bra för den som vill använda förrådet som kombinerat TV-rum/datarum.

Citat:
Om du skall använda extender så behöver du väl också något från det nätverksuttag som är anpassat för kanaler?

Nu vet jag inte riktigt vad du menar, men följande borde räcka.

Bredbandsuttag----->Router----->Trådlös Accesspunkt~~~~~>Trådlös Extemder----->TV-box----->TV
Citera
2023-01-09, 22:35
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeppoLundgren
Fastigheterna där jag bor har avvecklat kabel-tv via koaxialkabel och nu ska man använda en TV-box från Telia för att se TV.

Vilken variant av TV-boxen skickar Telia ut? Jag får en känsla av att Telia enbart tillhandahåller varianten av TV-box utan WiFi.

Om det är en modell utan WiFi så kan de dra åt helvete. De flesta har sitt uttag i hallen. Vem orkar dra kabel enbart för en TV?

Telia - Tv-box Arris VIP 4302
Vad ger en sådan box för tjänster som inte finns på Telia Play?
Citera
2023-01-09, 22:42
Medlem
MeppoLundgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren

Det går att spela in program på en hårddisk som är ansluten till USB uttaget på mediaspelaren.

Jag hade inte så mycket val i och med att Telia skickar ut den där enheten oavsett vad jag vill.
Citera
2023-01-09, 23:08
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Vilket så klart är lagom kul när i den här dealen så ingår TV, som går via internet. Och givetvis är det typ bara Tele2 och Telenor (men inte Ownit) som skickar ut boxar som har WiFi.
Nog fortfarande så för mitt bolag iTUX också, har en äldre modell av Arris box VIP1113 men förväntar mig inte så mycket eftersom hyresvärden bjuder på den.
Citat:
Nu vet jag inte riktigt vad du menar, men följande borde räcka.

Bredbandsuttag----->Router----->Trådlös Accesspunkt~~~~~>Trådlös Extemder----->TV-box----->TV
I min bostad är det 2 uttag och uttag 1 är för internet men uttag 2 för TV som går till digitalboxen men jag testade nu och fick in kanalerna via routern också så vet inte om det är en annan anledning som uppdateringar och systemet för boxen eller om det är ändrat sedan de installerade för en del år sedan.
Citera
2023-01-09, 23:30
Medlem
Waterlilys avatar
Citat:

Troligen att du får 5.1-ljud då sådant sänds ut. Jag har ännu inte hittat någon TeliaPlay-app som har 5.1-ljud vare sig i min smart-TV (Sony Bravia Google-TV) eller att jag castar från telefon eller padda.

I min gamla IPTV-box från Telia, som har en hårddisk i sig för inspelning, får jag 5.1-ljud för SVT och TV4 då sådant sänds ut.

Vänligen Näckrosen
Citera
2023-01-10, 06:29
Moderator
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Waterlily
Troligen att du får 5.1-ljud då sådant sänds ut. Jag har ännu inte hittat någon TeliaPlay-app som har 5.1-ljud vare sig i min smart-TV (Sony Bravia Google-TV) eller att jag castar från telefon eller padda.

I min gamla IPTV-box från Telia, som har en hårddisk i sig för inspelning, får jag 5.1-ljud för SVT och TV4 då sådant sänds ut.

Vänligen Näckrosen
Ja, 5.1-ljud är det förstås, nu har jag bara loggat in nån enstaka gång på play, men som jag kommer ihåg det är det ju mer som en vanlig streamingtjänst, man bläddrar mellan olika saker man vill se och väljer, och det är väl bra nog. I boxen får man ju en linjär-funktion så att säga, tv-tablåerna finns och man väljer program precis som förr i tiden. Går förstås att hoppa i tablåerna med och välja att se ett program från början, pausa det och "spola" över reklam eller se det senare med, utan att man har inkopplad hdd. Playtjänsterna som ingår i abonnemaget finns ju med i menyerna, och det går även att lägga till appar till såna som inte gör det, inte alla dock.
Ett relativt smidigt gränssnitt som i det mesta sköter sig själv, troligtvis inte bäst, men bra nog, framförallt för de som vill ha det på det sättet, fruar och äldre om jag ska vara fördomsfull.
Citera
2023-01-10, 09:58
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Jag kan ana varför, andra operatörer tar runt 3000 för modellen med WiFi. Då ingår säkert den där hårddisken på 500 GB.

Jag tror faktiskt att TP-Linken fungerar bra till detta. Enligt min ASUS router så tar TV4 Play runt 1 Mbit/s.>TV
Framför allt så har alla operatörer påstått att man måste ha deras WiFi-bryggor för deras TV-ström är minsann något annat än vanliga ettor och nollor. Men eftersom man som regel inte måste sätta sin digitalbox i en särskild port på routern, så vet jag att TV inte ligger på ett vlan. Om det är som hos Ownit, då måste man ha en brygga eftersom man måste ha output från port 3 eller 4.

Men Telia har så vitt jag vet inget sånt för sig, annat än om man har mediaomvandlare och inte ens alltid då.
Citera
2023-01-10, 10:03
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Nog fortfarande så för mitt bolag iTUX också, har en äldre modell av Arris box VIP1113 men förväntar mig inte så mycket eftersom hyresvärden bjuder på den.
Det borde vara olagligt att ge ut boxar som inte klarar WiFi.

Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Ja, 5.1-ljud är det förstås, nu har jag bara loggat in nån enstaka gång på play, men som jag kommer ihåg det är det ju mer som en vanlig streamingtjänst, man bläddrar mellan olika saker man vill se och väljer, och det är väl bra nog. I boxen får man ju en linjär-funktion så att säga, tv-tablåerna finns och man väljer program precis som förr i tiden. Går förstås att hoppa i tablåerna med och välja att se ett program från början, pausa det och "spola" över reklam eller se det senare med, utan att man har inkopplad hdd. Playtjänsterna som ingår i abonnemaget finns ju med i menyerna, och det går även att lägga till appar till såna som inte gör det, inte alla dock.
Ett relativt smidigt gränssnitt som i det mesta sköter sig själv, troligtvis inte bäst, men bra nog, framförallt för de som vill ha det på det sättet, fruar och äldre om jag ska vara fördomsfull.
Ja, modern digitalTV är ju bara en dataström som vilken som helst. I praktiken så är det vi använder idag samma sak som TV-pirater använder. Enda skillnaden är att man bara behöver en app som klarar att ta emot strömmen, inte en specifik box.
Citera
2023-01-10, 15:59
Medlem
MeppoLundgrens avatar
Citat:
Framför allt så har alla operatörer påstått att man måste ha deras WiFi-bryggor för deras TV-ström är minsann något annat än vanliga ettor och nollor. Men eftersom man som regel inte måste sätta sin digitalbox i en särskild port på routern, så vet jag att TV inte ligger på ett vlan. Om det är som hos Ownit, då måste man ha en brygga eftersom man måste ha output från port 3 eller 4.

Men Telia har så vitt jag vet inget sånt för sig, annat än om man har mediaomvandlare och inte ens alltid då.

Hemma hos mig så behövde man en speciell switch för telefoni. Telias TV-box behövde inget eget VLAN. Det finns olika lösningar för att separera trafiken. På ett ställe där jag bodde tidigare, så fick VOIP boxen 10.X.X.X IP adresser. Enheten var tvungen att anslutas direkt till vägguttaget.

Com Hem hade också något liknande med 10.X.X.X IP adresser. Deras DHCP server delade enbart ut dessa adresser till vissa enheter. Har för mig att det handlade om DHCP Vendor Class Identifier för att ge enheten rätt IP adress. Bredbandsbolaget hade samma lösning för telefoni.
Citera
2023-01-10, 16:03
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Hemma hos mig så behövde man en speciell switch för telefoni. Telias TV-box behövde inget eget VLAN. Det finns olika lösningar för att separera trafiken. På ett ställe där jag bodde tidigare, så fick VOIP boxen 10.X.X.X IP adresser. Enheten var tvungen att anslutas direkt till vägguttaget.

Com Hem hade också något liknande med 10.X.X.X IP adresser. Deras DHCP server delade enbart ut dessa adresser till vissa enheter. Har för mig att det handlade om DHCP Vendor Class Identifier för att ge enheten rätt IP adress. Bredbandsbolaget hade samma lösning för telefoni.
Enda erfarenheten av IP-telefoni jag har är från ComHem/Tele2, och där räckte att routern hade RJ11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in