Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-10, 16:20
  #25
Medlem
MeppoLundgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Enda erfarenheten av IP-telefoni jag har är från ComHem/Tele2, och där räckte att routern hade RJ11.

Jag hade ett kabelmodem från Scientific Atlanta (Cisco). Det fanns modeller med eller utan Multimedia Terminal Adapter (MTA).

Telia skickade alltid ut en router med Multimedia Terminal Adapter (MTA) vare sig man behövde eller inte behövde detta.
Citera
2023-01-10, 16:28
  #26
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeppoLundgren
Jag hade ett kabelmodem från Scientific Atlanta (Cisco). Det fanns modeller med eller utan Multimedia Terminal Adapter (MTA).

Telia skickade alltid ut en router med Multimedia Terminal Adapter (MTA) vare sig man behövde eller inte behövde detta.
Ja, det gör i stort sett alla operatörer, eftersom i stort sett alla operatörer har den vid det här laget trötta 799vac Xtream.

Jag kollade snabbt på dom routrar som jag har liggandes och ingen av dom RJ11. Nåja.
Citera
2023-01-10, 17:06
  #27
Medlem
MeppoLundgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Ja, det gör i stort sett alla operatörer, eftersom i stort sett alla operatörer har den vid det här laget trötta 799vac Xtream.

Jag kollade snabbt på dom routrar som jag har liggandes och ingen av dom RJ11. Nåja.

Jag har flera stycken olika modeller. Telia skickade ut dem automatiskt när man tecknade abonnemang. Jag lyckades till och med hacka en av dem för att komma förbi diverse begränsningar i mjukvaran. Jag använde den enbart som VOIP box mot en annan operatör.

Angående TV-boxen Arris VIP 4302 från Telia, så har den redan anlänt till postombudet. Lite förvånande i och med att jag beställde den i går efter lunch. Jag misstänker att den boxen så småningom också kommer att hamna i förrådet och samla damm.

Vilket uselt basutbud, hela sju kanaler som jag aldrig kollar på.

Vad fan, ska man behöva betala för kanaler som brukar vara gratis? I helvete att jag betalar för kanaler med reklam.
Citera
2023-01-14, 12:25
  #28
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeppoLundgren
Det går att spela in program på en hårddisk som är ansluten till USB uttaget på mediaspelaren.

Jag hade inte så mycket val i och med att Telia skickar ut den där enheten oavsett vad jag vill.
Du kan välja att inte använda tjänsten.
Spela in TV kommer jag ihåg att jag gjorde nångång på 1990-talet, men idag när allt finns online?

Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Ja, 5.1-ljud är det förstås, nu har jag bara loggat in nån enstaka gång på play, men som jag kommer ihåg det är det ju mer som en vanlig streamingtjänst, man bläddrar mellan olika saker man vill se och väljer, och det är väl bra nog. I boxen får man ju en linjär-funktion så att säga, tv-tablåerna finns och man väljer program precis som förr i tiden. Går förstås att hoppa i tablåerna med och välja att se ett program från början, pausa det och "spola" över reklam eller se det senare med, utan att man har inkopplad hdd. Playtjänsterna som ingår i abonnemaget finns ju med i menyerna, och det går även att lägga till appar till såna som inte gör det, inte alla dock.
Ett relativt smidigt gränssnitt som i det mesta sköter sig själv, troligtvis inte bäst, men bra nog, framförallt för de som vill ha det på det sättet, fruar och äldre om jag ska vara fördomsfull.
Nu vet jag inte hur Telia har det, men jag har Tele2 Play med linjära kanaler.
Citera
2023-01-14, 18:25
  #29
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Nu vet jag inte hur Telia har det, men jag har Tele2 Play med linjära kanaler.
Du har rätt, den funktionen finns på Teliaplay med, jag har bara aldrig använt den så jag loggade in nu för att undersöka och så är det, i vilket fall på hemsidan, borde vara samma i appen.
Citera
2023-01-14, 23:13
  #30
Medlem
MeppoLundgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Du kan välja att inte använda tjänsten.
Spela in TV kommer jag ihåg att jag gjorde nångång på 1990-talet, men idag när allt finns online?

Det är snarare att man laddar ner för att titta senare. Det behövs för vissa program som annars försvinner direkt efter utsändningen.
Citera
2023-02-11, 00:42
  #31
Medlem
MeppoLundgrens avatar
Jag tog mig tid att koppla in enheten till TV-apparaten och det var inte direkt någon höjdare. Apparna verkar vara skräddarsydda till själva enheten. Det känns som att jag vill skrota den direkt med en hammare och skaffa en vanlig Android Box.
Citera
2023-02-11, 01:04
  #32
Medlem
Mike.Andersens avatar
Hur gammal är den där TV-boxen egentligen? Jag hittade ett inlägg på Telias Facebook från 2016 om den där enheten.

https://www.facebook.com/telia/posts/10154082721183202/

Citat:
‎Telia Sverige

December 7, 2016

Hej! Ser att ni säljer Arris 4302 TV-box - trevligt eftersom det verkar vara en snabb och bra box! En fråga; via Arris egen produktsida framgår att den har stöd för inspelning och Time Shift via USB-lagring. Har ni på Telia gjort något för att blockera den funktionaliteten, eller kan man ansluta USB-lagring för att få tillgång till detta även om man köper den via er och använder mot Telias TV-tjänst?

Och nästa fråga; när kommer Telia att kunna leverera hårdvara som klarar 4K-upplösning?

Tack på förhand!
Citera
2023-02-11, 12:47
  #33
Medlem
MeppoLundgrens avatar
Jag börjar att bli mer & mer besviken på den här boxen. TV4 appen i Arris boxen har inte samma innehåll som TV4:s egen Android app. Det fattas en massa avsnitt från TV-serier. T.ex. i serien The Rookie så fattas det en hel säsong, samt de flesta avsnitten i resten av säsongerna.

Jag tar nog snart fram hammaren och avlivar TV-boxen.

Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Andersen
Hur gammal är den där TV-boxen egentligen? Jag hittade ett inlägg på Telias Facebook från 2016 om den där enheten.

Jisses, är det något gammalt junk som Telia lurar på sina kunder? Jag hittade själv en tråd från 2016 på forumet Min Hembio.

https://www.minhembio.com/forum/inde...87235&page=525
Citera
2023-02-11, 14:08
  #34
Medlem
Den Arris boxen är skämt..behöver uppdateras ofta o i bland startas om för att ljud ska komma
Citera
2023-02-11, 14:22
  #35
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Andersen
Hur gammal är den där TV-boxen egentligen? Jag hittade ett inlägg på Telias Facebook från 2016 om den där enheten.

https://www.facebook.com/telia/posts/10154082721183202/

Citat:
Ursprungligen postat av MeppoLundgren
Jag börjar att bli mer & mer besviken på den här boxen. TV4 appen i Arris boxen har inte samma innehåll som TV4:s egen Android app. Det fattas en massa avsnitt från TV-serier. T.ex. i serien The Rookie så fattas det en hel säsong, samt de flesta avsnitten i resten av säsongerna.

Jag tar nog snart fram hammaren och avlivar TV-boxen.



Jisses, är det något gammalt junk som Telia lurar på sina kunder? Jag hittade själv en tråd från 2016 på forumet Min Hembio.

https://www.minhembio.com/forum/inde...87235&page=525
Den är nog från andra sidan 2010. Kom ihåg att när ComHem introducerade TiVo så var det redan då gammal teknik. Dom här Sagemcom-routrarna är också i stort sett urgamla. Jag tror att det enda som har hänt med dom är att dom har fått WiFi med åren.

Så ja, visst fan är det gamla grejer man får.

Grejen är ju att fram tills ganska nyligen så var folk inte intresserade av att boxen gjorde något annat än visade TV, så den här Arris-boxen fyllde dom allra flestas behov. Den som Telia har som heter SDMC DV8919X är betydligt modernare. Tele2 har en ännu modernare variant. Där WiFi fungerar, bara en sån sak. Inte större än en Chromecast är dessutom. Men som sagt, för Telia så är det bara SDMC DV8919X som är ett värt val.
Citera
2023-02-11, 15:33
  #36
Medlem
MeppoLundgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Den är nog från andra sidan 2010. Kom ihåg att när ComHem introducerade TiVo så var det redan då gammal teknik. Dom här Sagemcom-routrarna är också i stort sett urgamla. Jag tror att det enda som har hänt med dom är att dom har fått WiFi med åren.

Så ja, visst fan är det gamla grejer man får.

Grejen är ju att fram tills ganska nyligen så var folk inte intresserade av att boxen gjorde något annat än visade TV, så den här Arris-boxen fyllde dom allra flestas behov. Den som Telia har som heter SDMC DV8919X är betydligt modernare. Tele2 har en ännu modernare variant. Där WiFi fungerar, bara en sån sak. Inte större än en Chromecast är dessutom. Men som sagt, för Telia så är det bara SDMC DV8919X som är ett värt val.

Enligt inlägget från 2016 i forumet Min Hembio så fanns det redan då en modell med WiFi. Arris hemsida verkar ha försvunnit, men jag hittade ett datablad med WiFi modellen från en cachad kopia på The Internet Archive. Boxen är identisk med den som Telia skickade (förutom färgen).

https://web.archive.org/web/20160711...t_vip4302w.pdf


På undersidan så finns det en etikett där det står Made in China 2022. Chassit på ovansidan är rökfärgat och det ser ut som ett Mini PCI slott på insidan. Jag hittade den här rapporten från FCC och det verkar sitta ett löstagbart trådlöst nätverkskort på insidan av en annan modell.

Vilka snåla jävlar, ett sådant där kort kostar någon hundring på marknaden.

https://fccid.io/ACQ-VIP4402W/Intern...Photos-3096326
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback