• 1
  • 2
2023-01-09, 18:30
Medlem
MeppoLundgrens avatar
Fastigheterna där jag bor har avvecklat kabel-tv via koaxialkabel och nu ska man använda en TV-box från Telia för att se TV.

Vilken variant av TV-boxen skickar Telia ut? Jag får en känsla av att Telia enbart tillhandahåller varianten av TV-box utan WiFi.

Om det är en modell utan WiFi så kan de dra åt helvete. De flesta har sitt uttag i hallen. Vem orkar dra kabel enbart för en TV?

Telia - Tv-box Arris VIP 4302
Citera
2023-01-09, 18:35
Medlem
BigFatCones avatar
Ja, det är den som man brukar få som standard. Den är mycket riktigt skitkass och saknar WiFi. Telia hävdar att man behöver deras speciella WiFi-bryggor, medans jag är rätt säker på att det räcker med typ en tp-link RE305 som tar emot WiFi, och sen kopplar man in boxen med sladd till den. Faktum är att jag tror att jag har provat det hos nån kund och det funkade, men jag är fan inte 100.

Telia har en modernare box, med 4K, appar, och Wifi. Jag har dock ingen aning om man kan få den istället. Intressant nog så är den 300 spänn billigare än Arris-skiten.

Bäst digitalbox just nu har i alla fall Tele 2.
Citera
2023-01-09, 18:38
Medlem
welcometorealitys avatar
Du kan ju köra trådlöst, de har ju funnits över 10 år

https://www.telia.se/privat/support/...v-med-repeater
Citera
2023-01-09, 18:49
Medlem
MeppoLundgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Ja, det är den som man brukar få som standard. Den är mycket riktigt skitkass och saknar WiFi. Telia hävdar att man behöver deras speciella WiFi-bryggor, medans jag är rätt säker på att det räcker med typ en tp-link RE305 som tar emot WiFi, och sen kopplar man in boxen med sladd till den. Faktum är att jag tror att jag har provat det hos nån kund och det funkade, men jag är fan inte 100.

Telia har en modernare box, med 4K, appar, och Wifi. Jag har dock ingen aning om man kan få den istället. Intressant nog så är den 300 spänn billigare än Arris-skiten.

Bäst digitalbox just nu har i alla fall Tele 2.

Tack för svaret. Precis som jag misstänkte att Telia skickar ut snikmodellen. Lustigt att de valde den dyrare istället för den billigare.

Som tur är så har jag en TP-Link WiFi Extender liggande någonstans i förrådet.
Citera
2023-01-09, 18:59
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Du kan ju köra trådlöst, de har ju funnits över 10 år

https://www.telia.se/privat/support/...v-med-repeater
Det där är ett fulhack som jag fortfarande är övertygad om handlar om pengar. Plus att dom där bryggorna är fula och dåliga. Dom var vettiga för cirka tio år sen när det fortfarande var vanligt att man inte hade WiFi alls.

Citat:
Ursprungligen postat av MeppoLundgren
Tack för svaret. Precis som jag misstänkte att Telia skickar ut snikmodellen. Lustigt att de valde den dyrare istället för den billigare.

Som tur är så har jag en TP-Link WiFi Extender liggande någonstans i förrådet.
Så vitt jag vet så skickar alla ut den absolut billigaste.

Det är ju värt att prova. Bara att ansluta TP-linken till WiFi och sen boxen till den med sladd. Så vitt jag vet så är det nämligen bara vanliga WiFi-bryggor som Telia erbjuder.
Citera
2023-01-09, 19:05
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Det där är ett fulhack som jag fortfarande är övertygad om handlar om pengar. Plus att dom där bryggorna är fula och dåliga. Dom var vettiga för cirka tio år sen när det fortfarande var vanligt att man inte hade WiFi alls.
.

Jag hjälpte min mor att kopla in en sådan för säkert 7-8 år sen, de har funkat klockrent faktiskt, visst är de fula men de har funkat bra faktiskt, de har aldrig lagt av, funkar bra.
Citera
2023-01-09, 19:05
Medlem
Har kabeltv via Telia och använder Arris.
Det finns då ingen WIFI på min tv-box i alla fall. Har saknat WIFI på den.
Citera
2023-01-09, 19:08
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Jag hjälpte min mor att kopla in en sådan för säkert 7-8 år sen, de har funkat klockrent faktiskt, visst är de fula men de har funkat bra faktiskt, de har aldrig lagt av, funkar bra.
Vad fint att du har hjälpt din mamma en gång. Jag jobbar varje dag med att installera och hjälpa folk med datorer, TV:s, digitalboxar och what not.
Citera
2023-01-09, 19:12
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Vad fint att du har hjälpt din mamma en gång. Jag jobbar varje dag med att installera och hjälpa folk med datorer, TV:s, digitalboxar och what not.

Va bra och de behövs verkligen nu, när utveckligen blir enklare hehe.
Citera
2023-01-09, 19:29
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Va bra och de behövs verkligen nu, när utveckligen blir enklare hehe.
Don't get me started... Enkelt för alla som är födda efter säg 1980, apjobbigt för alla födda innan 1960.
Citera
2023-01-09, 20:11
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeppoLundgren
De flesta har sitt uttag i hallen. Vem orkar dra kabel enbart för en TV?
Menar du inte Mediaboxen / omvandlaren? Jag har Mediaboxen i hallen som du skriver men uttagen för internet och TV sitter i vardagsrummet hos mig.
Om du skall använda extender så behöver du väl också något från det nätverksuttag som är anpassat för kanaler?
Citera
2023-01-09, 20:19
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Menar du inte Mediaboxen / omvandlaren? Jag har Mediaboxen i hallen som du skriver men uttagen för internet och TV sitter i vardagsrummet hos mig.
Om du skall använda extender så behöver du väl också något från det nätverksuttag som är anpassat för kanaler?
Det är långt ifrån alla som har mediaomvandlare. Flera av mina kunder har bara ett vanligt ethernet-uttag och inget mer. Det är dessutom mer undantag än regel att folk får uttag runt om i lägenheterna efter en fiberinstallation. Vet inte hur många upprörda kunder jag har behövt förklara läget för.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in