Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-08, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Intressant!
Vad talar vi om för,
- Område?
- Typ av hus? (1920-tal eller moderna nollenergihus?)
- Läge kontra område?
-Bygfnadsteknik?

Du behöver inte vara jättespecefin men hade varit intressant att veta, för klart det finns objekt som kan dra folk ännu. Frågan är bara vilken typ.

Område premium. 1920-1930 med behov att uppgradera uppvärmning. Bra tomter utan stor insyn. Relativt bra lägen i respektive områden.

Åkte även på en tredje kåk som var riktigt trist sutteräng från 70-talet. Totalt renoveringsbehov, direktverkande el. Inte intresserad men låg i närområde och kul att se intresse. Var gott om folk även där.

Bekanta som sålde större lägenheter i närförort innan jul hade också fullt hus samt budgivning med 4-5 sällskap inblandade. Sålde kanske max -10% från toppen.
Citera
2023-01-08, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Ingen brist på spekulanter i Sthlms villamarknad. Varit på två visningar idag och man var tvungen att åka till grannkvarteret för att hitta parkering. 25-30 sällskap på listan och proppat med folk på bägge.
Så det är alltså säljarens marknad 😂

Kommer finfina räntehöjningar i kommande kvartal.

Kanske du då får råd att flytta ut ur sommarstugan du bor i?

Tänk att tillochmed du kunde få vara med i budrundan på enkla småhus runt Stockholm 😅

Flanders: flashbacks nr1 "lite bättre än andra" förståsigpåare 😅
Citera
2023-01-08, 18:19
Avslutad
6.65,7,25,9.125 miljoner.

Det är vad jag får en familj 30 år gamla,2 barn inga övriga lån m kontantinsats 2 miljoner kan köpa villa för vid koll m en bank på nätet inga övriga lån. (formulärkoll).

Enda skillnaden, uppger löner 35t,40t och 50t vardera i de tre fallen.

Det visar att det finns ganska god köpkraft villa. Jag tror faktiskt rädslan att kunna få loss kontantinsats e köpet(sälja sen) har en mer bromsande effekt än ränteläget. Med småbarn är det kanske inte så kul sälja e köp.
Ev Arbetslöshet är förståss riskabel v hög belåning.
Senast redigerad av lone star 2023-01-08 kl. 18:21.
Citera
2023-01-08, 19:24
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Var skrev jag att det är många objekt till salu?

Vad exakt förlorar de som säljer och köper på dagens marknad mot om de gjort det för ett år sen?
Tror du har missuppfattat det här med att "sälja och köpa på samma marknad". Eftersom bostadsobjekt säljs med budgivning där säljare antingen kan välja att acceptera eller neka ett bud så finns det inte "ett pris" på ett objekt utan flera potentiella pris beroende på vem som säljer och vem som köper. Att någon accepterar ett lägre bud på sitt boende innebär inte nödvändigtvis att andra säljare är villiga att gå ner till den nivå som krävs för att få sitt objekt sålt. Med andra ord kan det bli jobbigt för säljare som kan tänka sig justera ner sitt utgångspris att hitta ett nytt boende som ligger på motsvarande nivå som det de sålde för. Detta är en av anledningarna till att prisjusteringarna rör sig långsamt och med visst eftersläp. Människor är reaktiva av naturen och ytterst få vill vara först med att sänka priset på just sitt objekt men om många i samma område går ut på en lägre nivå så anpassar dom sig så småningom.
Citera
2023-01-08, 19:49
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Playtime1
Känns som det är där priserna kommer påverkas mest. Det finns många som vill bo i stan, men många har också belånat sig över öronen för det och det tror jag allt färre börjar tycka känns rimligt att göra framöver. Så att priserna ska ner är fullt rimligt på såna ställen, då lånen i förhållande till lönerna inte överensstämmer.
Jag står vid min tidigare hypotes om att det är lägenheterna/villorna i Stockholm och villorna/gårdarna i Skåne som tar den stora smällen nu. Kan möjligtvis slänga in semesterhus i Gotland, Sälen och lite annat. Bostadspriserna i Stockholm har hetsats upp till orealistiska nivåer och nu i retrospekt så var det ganska givet att det skulle komma en smäll mot dessa förr eller senare då lönenivåerna inte följt prisutvecklingen. Skåningarna har fortsatt bo i förhållandevis gamla hus med sunkig uppvärmning och har varit helt beroende av att elpriset varit väldigt lågt vilket innebär en ordentlig smäll i elräkningen nu med energikrisen som iofs kommer mitigeras kontinuerligt men kommer ta många år innan vi är tillbaka på den prisnivå som rådde innan Miljötalibanerna kidnappade den svenska demokratin och tvingade oss att betala med vårt energisystem. Lägg till en hel del sommarhus även i Skåne som blir de första som försvinner när det är kris och inte så kul att betala underhåll på två fastigheter samtidigt. Lägenheter i Göteborg/Malmö och Villor i Göteborg tror jag klarar sig fortsatt förhållandevis bra.
Citera
2023-01-08, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Jag står vid min tidigare hypotes om att det är lägenheterna/villorna i Stockholm och villorna/gårdarna i Skåne som tar den stora smällen nu. Kan möjligtvis slänga in semesterhus i Gotland, Sälen och lite annat. Bostadspriserna i Stockholm har hetsats upp till orealistiska nivåer och nu i retrospekt så var det ganska givet att det skulle komma en smäll mot dessa förr eller senare då lönenivåerna inte följt prisutvecklingen. Skåningarna har fortsatt bo i förhållandevis gamla hus med sunkig uppvärmning och har varit helt beroende av att elpriset varit väldigt lågt vilket innebär en ordentlig smäll i elräkningen nu med energikrisen som iofs kommer mitigeras kontinuerligt men kommer ta många år innan vi är tillbaka på den prisnivå som rådde innan Miljötalibanerna kidnappade den svenska demokratin och tvingade oss att betala med vårt energisystem. Lägg till en hel del sommarhus även i Skåne som blir de första som försvinner när det är kris och inte så kul att betala underhåll på två fastigheter samtidigt. Lägenheter i Göteborg/Malmö och Villor i Göteborg tror jag klarar sig fortsatt förhållandevis bra.

Man kanske kan säga att de klarar sig mindre dåligt?

Varför tror du att villor klarar sig bättre i Sveriges baksida? Rika norrmän som kommer över och passar på att handla för att sen pendla till Oslo? Jag menar Göteborg är ju i elområde 3. Samma elområde som Stockholm. Så det är svårt att se varför det klarar sig bättre procentuellt. Kanske det att Göteborg ligger längre bort från Ryssland och/eller närmre Norge. Gotland borde gå absolut sämst.
Citera
2023-01-08, 20:34
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EinsteinAfricAnus
Man kanske kan säga att de klarar sig mindre dåligt?

Varför tror du att villor klarar sig bättre i Sveriges baksida? Rika norrmän som kommer över och passar på att handla för att sen pendla till Oslo? Jag menar Göteborg är ju i elområde 3. Samma elområde som Stockholm. Så det är svårt att se varför det klarar sig bättre procentuellt. Kanske det att Göteborg ligger längre bort från Ryssland och/eller närmare Norge

Det är samma elområde men jag upplever rent generellt att villorna i Göteborg är bättre konstruerade när det gäller uppvärmning och isolering. Utöver det så börjar man ju på en bra mycket lägre nivå än de astronomiska summorna som finns i Stockholm och då är fallhöjden av naturlig anledning lägre.
Citera
2023-01-08, 20:44
Medlem
Citat:
Det är samma elområde men jag upplever rent generellt att villorna i Göteborg är bättre konstruerade när det gäller uppvärmning och isolering. Utöver det så börjar man ju på en bra mycket lägre nivå än de astronomiska summorna som finns i Stockholm och då är fallhöjden av naturlig anledning lägre.

Det kan nog stämma! Såg en artikel i DN om de största riskområdena för naturkatastrofer och där var Västkusten värst. Man kan undra om de som köper prisar in risken att försäkringsbolag kanske snart inte kommer gå med på att försäkra vid vissa geografiska platser. Eller att försäkringskostnaden skjuter i taket.

https://www.dn.se/ekonomi/klimatkrisen-slar-mot-husmarknaden-vissa-objekt-kan-sjunka-kraftigt-i-varde/
Citat:
Vilka områden i Sverige som det handlar om vill han inte berätta, då det omedelbart skulle få priserna där att sjunka. Men han pekar ut Västkusten som den region där problemen med framför allt översvämningar på vissa håll börjar närma sig gränsen för vad försäkringsbolagen kan acceptera.

– Det finns också områden på gammal sjöbotten som aldrig lämpat sig för bostadsbyggande. Och längs våra älvar finns en del fastigheter som ligger väldigt låglänt. Om en älv svämmar över varje år får man nog inte heller ersättning i framtiden, säger han.
Citera
2023-01-08, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dragan-shitfucker
Slutklämmen av artikeln i affärsvärlden som länkades låter läbbigt:

Det luktar lite nordkorea för att citera en viss dåre här på forumet.

När vi befinner oss i det värsta skedet av lågkonjukturen och frustrationen rinner över så kommer politikerna vara snabba med inflationsdrivande politik. Bara att se på vår nuvarande regering, så fort räntorna höjdes lite lovade man att slopa amorteringskravet. Ingen som kommer ta ansvar för ekonomin, hellre att man blir omvald men kör ner ekonomin i botten. Av denna anledning tycker jag att RB ska vara hårda och tydliggöra att man inte kommer backa. Dock finns det en del strukturella problem, man kan fråga sig om den QE man bedrev under pandemin var helt genomtänkt. Pengarna hamnade helt fel vilket resulterade i en tillgångsinflation. Tänk om man hade investerat pengarna i infrastrukturen och energisystemet... Man hade kunnat skapa mängder med jobb, driva upp den verkliga inflationen samtidigt som man stärker infrastrukturen och den gröna omställningen.
Citera
2023-01-08, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
De ammorterade av 5 miljoner på lånet om 46 miljoner, men det framgår inte vad ny räntesats blev på det lånet. Och som du säger, det blir en ny smocka för varje år. Verkar vara locket på och var ska de få in räntekostnaden från om inte via avgifterna? Det måste innebära att de höjer hyrorna för de företag som hyr lokalerna eller att de tar av reserver. Pengarna ska ju in. Köper styrelsen sig tid för att sälja av medan tid finns?
Hehehe, nu brinner det under fötterna på många BLT.

I oktober var snitträntan för brfer som tecknade 3 åriga lån 3.6%

200% högre än deras tidigare lån.

Avgiften bör höjas 1500-2000kr ?
Citera
2023-01-08, 20:50
Avslutad
Varför blir någon förvånad om de är många på visningar?
Folk behöver ju desperat komma ned i kostnad. Så istället för ett lyft uppåt i bostadskarriären så har vi folk som går ner ett steg och letar stressat.
Citera
2023-01-08, 20:51
Medlem
Citat:

Stockholms lägenheter har faktiskt klarat sig rätt bra procentuellt jämfört med andra regioner. Det är villorna som åkt på rejält stryk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in